Gå til innhold

Fikk inndratt førerkortet:o(

Anbefalte innlegg

Gjest skikkelig nedtur
Skrevet

Jeg kjøret ei 78 i 50-sone i går og fikk inndratt førerkortet. Trodde det var fortsatt 70-sone. Er veldig ulykkelig. Vet det er snakk om 3 til 6 mnd. Er veldig spent på hvor mange måneder det ender på. Noen som har opplevd liknende, eller har en formening?

Gjest :D fff
Skrevet

Håper du fikk en lærepenge da! Det er faktisk en grunn til at det står 50 sone og ikke 70 sone. Viktig å følge med skiltene - landskapet kan også gi et hint om fartsgrense. Jeg holdt på å rote her en dag, var ikke sikker på om det var 70 sone der jeg kjørte, men etter landskapet å dømme og farta til de andre bilene antok jeg det var 70 og holdt den farta... hadde jeg kjørt i 50 hadde de nok tuta på meg.

Har helt skrekken selv jeg for å bryte fartsgrensa, de sier det er en dødmargin på rundt 5 km på speedometerene så en har litt å gå på, men likevel... man vet jo ikke om det stemmer lissom. Og av og til i nedoverbakker så guffer bilen opp over fartsgrensa, skrekk tenker jeg og prøver å bremse ned :D

Skrevet

Ikke bra, kunne skjedd meg mange ganger, spesielt på lange turer.

Det irriterer meg at Norge opererer med så mange forskjellige fartsgrenser. Kunne det ikke greie seg med 30, 60 og 90 f.eks? Nå bruker de jo hele sprekteret og en stakkars bilist kan bli totalforvirret :-(.

Håper du får bare 3 måneder da ihvertfall :-)

Skrevet

Ikke bra, kunne skjedd meg mange ganger, spesielt på lange turer.

Det irriterer meg at Norge opererer med så mange forskjellige fartsgrenser. Kunne det ikke greie seg med 30, 60 og 90 f.eks? Nå bruker de jo hele sprekteret og en stakkars bilist kan bli totalforvirret :-(.

Håper du får bare 3 måneder da ihvertfall :-)

Skulle vi hatt bare 30, 60 og 90 hadde blitt noe inni helvete mange 30-soner....

Skrevet

Skulle vi hatt bare 30, 60 og 90 hadde blitt noe inni helvete mange 30-soner....

Ja, hadde vel det, men tror det hadde vært på sin plass også mange steder for å forhindre ulykker.

Der jeg bor nå er det først 80, så 60, så 50, så 40, før det øker på igjen. Synes det blir for mye, har spesielt problemer på langkjøring. Hvem er det som sitter og kikker på skilt hele veien når man kjører f.eks 50 mil?

Skrevet

Ja, hadde vel det, men tror det hadde vært på sin plass også mange steder for å forhindre ulykker.

Der jeg bor nå er det først 80, så 60, så 50, så 40, før det øker på igjen. Synes det blir for mye, har spesielt problemer på langkjøring. Hvem er det som sitter og kikker på skilt hele veien når man kjører f.eks 50 mil?

Jeg er helt enig med deg altså - her hvor kjæresten min bor er det helt villt, vi pleier å spøke med at det er endringer i fartsgrensa hele tiden for å holde bilførerne våkne. ;o)

Skrevet

Mannen min fikk 3 måneder. Jeg mener å huske at han kjørte 120 i en 80-sone.

petter smart
Skrevet

Hvis du ikke ser på alle skiltene fordi du synes du kjører så langt bør du umiddelbart gi fra deg førerkortet og heller satse på bussen.

Det er ingen unnskyldning at det er kjedelig å se på skilt eller at det er så mange av dem. Du plikter å se alle, forstå hva de betyr og rette deg etter dem.

Skrevet

Hvis du ikke ser på alle skiltene fordi du synes du kjører så langt bør du umiddelbart gi fra deg førerkortet og heller satse på bussen.

Det er ingen unnskyldning at det er kjedelig å se på skilt eller at det er så mange av dem. Du plikter å se alle, forstå hva de betyr og rette deg etter dem.

Det som er skummelt er når de endrer hastighet på en vei man kjører daglig....der ser man ikke spesifikt på om det står 80, 60 eller 50. Man ser om det settes opp et helt annet type skilt (fare etc), men om de endrer tallene på et fartsskilt, burde de ha et skilt ved siden av som gjør en oppmerksom på endringen. Det har jeg sett på motorveien i det siste - "Endret hastighetsgrense" eller noe slikt.

Jeg kunne glatt ha mistet førerkortet hver dag i laaange tider på en strekning som ble endret fra 80 til 60 uten at jeg la merke til det....

Gjest Tuppeli
Skrevet

Det som er skummelt er når de endrer hastighet på en vei man kjører daglig....der ser man ikke spesifikt på om det står 80, 60 eller 50. Man ser om det settes opp et helt annet type skilt (fare etc), men om de endrer tallene på et fartsskilt, burde de ha et skilt ved siden av som gjør en oppmerksom på endringen. Det har jeg sett på motorveien i det siste - "Endret hastighetsgrense" eller noe slikt.

Jeg kunne glatt ha mistet førerkortet hver dag i laaange tider på en strekning som ble endret fra 80 til 60 uten at jeg la merke til det....

Nei, det kunne du ikke. Du mister ikke lappen om du kjører i 80 i 60-sonen. Kjører du i 90 derimot, mister du den. Men da har du jo uansett kjørt for fort.

Skrevet

Nei, det kunne du ikke. Du mister ikke lappen om du kjører i 80 i 60-sonen. Kjører du i 90 derimot, mister du den. Men da har du jo uansett kjørt for fort.

Ja,- jeg (i likhet med de fleste andre) kjører ofte noe fortere enn grensen. Men da kalkulerer man med at man får en liten bot for å kjøre 5-10-15 km for fort i 80-sonen. Ikke å miste lappen.

petter smart
Skrevet

Det har du rett i. Alt for ofte endres det på fartsgrenser e.l. uten at det opplyses på en god nok måte. Dersom du er vant til at fartsgrensen er 80 og det ikke er noe som indikerer at den burde vært endret er det lett å gjøre feil av gammel vane.

Skrevet

Jeg har faktisk litt andre ting enn skilt å se etter når jeg kjører. F.eks. om det er biler bak, trafikkanter som kjører tullete, fotgjengeroverganger, mennesker som går på sidene langs veien og mye mere.

Synes jeg er en mye farligere sjåfør når jeg må se på skilt og på speedometeret hele tiden mens jeg kjøre. Mener alle disse fartsgrensene er noe stort tull fortsatt, det kunne som sagt blitt begrenset til det halve. Enda tror jeg sikkerheten hadde blitt ivaretatt.

Mener

Gjest Morsk
Skrevet

3-6 måneder er nok riktig for denne hastigheten som du oppgir. Tiden på inndragelse blir skjønnsmessig vurdert av en politijurist, hvor faktorer som førers alder, tidligere overtredelser, vei, føre og siktforhold osv. vil spille inn enten i formildende eller skjerpende retning.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har faktisk litt andre ting enn skilt å se etter når jeg kjører. F.eks. om det er biler bak, trafikkanter som kjører tullete, fotgjengeroverganger, mennesker som går på sidene langs veien og mye mere.

Synes jeg er en mye farligere sjåfør når jeg må se på skilt og på speedometeret hele tiden mens jeg kjøre. Mener alle disse fartsgrensene er noe stort tull fortsatt, det kunne som sagt blitt begrenset til det halve. Enda tror jeg sikkerheten hadde blitt ivaretatt.

Mener

Jeg er enig med Petter Smart. Klarer du ikke å holde øye med skiltene i tillegg til å få med deg hva andre trafikanter gjør, så har du ikke noe bak et ratt å gjøre.

Skrevet

Mener

Du må nok klare å følge med både på skiltene og alt det andre du nevner hvis du skal kjøre bil. Kjøp en GPS, den sier fra med en gang du ikke holder fartsgrensen, hvis du innstiller den på det.

Skrevet

Du må nok klare å følge med både på skiltene og alt det andre du nevner hvis du skal kjøre bil. Kjøp en GPS, den sier fra med en gang du ikke holder fartsgrensen, hvis du innstiller den på det.

Jada, greier utmerket å kjøre bil og å følge med. Har kjørt prikkfritt i over 30 år, både bil og større bil.

Dette forhindrer meg ikke i å ha mine meninger. Har kjørt endel i utlandet hvor det er meget forenklet, 30 i tettsted strøk, 60 der det er litt befolkning og 90 der det er "ødemark."

Når du kommer inn til et tettsted her, kommer du gjerne fra 90, så 80, så 60, så 50, så fartdumper og 30. Hvorfor gjøre ting så vanskelig da?

Skrevet

Jeg er enig med Petter Smart. Klarer du ikke å holde øye med skiltene i tillegg til å få med deg hva andre trafikanter gjør, så har du ikke noe bak et ratt å gjøre.

Tror ikke du helt har fattet poenget med det jeg skrev, vennligst les engang til og tenk samtidig.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Tror ikke du helt har fattet poenget med det jeg skrev, vennligst les engang til og tenk samtidig.

''Jeg har faktisk litt andre ting enn skilt å se etter når jeg kjører. F.eks. om det er biler bak, trafikkanter som kjører tullete, fotgjengeroverganger, mennesker som går på sidene langs veien og mye mere.''

Du sier at du har andre ting enn skilt å følge med på når du kjører. Hvordan skal det kunne tolkes på annen måte enn at du ikke klarer å følge med på begge deler?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...