Gå til innhold

Frekke feriegjester?

Anbefalte innlegg

Gjest fleskeræva
Skrevet

Jeg fikk i sommer en telefon fra et søskenbarn, som hadde lyst til å besøke meg og min familie i sommer. Så koselig tenkte vi. Søskenbarnet mitt har en baby på 3 mnd. som vi ikke hadde møtt enda, og i tillegg har hennes samboer to barn fra et tidligere forhold. Disse er jevngamle med våre tre barn, så dette blir sikkert kjempekoselig tenkte vi. Ikke det at vi har spesielt stort hus til å ta i mot 5 personer, men med litt godvilje og fantasi klarte vi og trylle soveplass til alle:)

De ble en hel uke. En slitsom og kostbar uke for oss. Hver eneste dag har de spist og kost seg for vår regning! Vi har satt fram frokost, laget middag og kveldsmat. Handlet snacks og drikkevarer. Vasket deres skittentøy, til og med vært barnevakt.

De har aldri vært interessert i å være med på å betale noe som helst. Ikke vært på butikken, bortsett fra når de var helt fri for bleier. Og da kom de hjem og klaget på bleieprisene på nærbutikken vår.

Når vi ymtet frampå om hva vi skulle ha til middag, kunne de godt komme med tips, men å bli med på butikken for å handle ble de ikke. En kveld bestilte vi pizza, og etter å ha valgt ut deres favorittpizza, lot de oss betale hele regninga!!

Når de reiste hjem, var det uten så mye som takk for oss! Ikke en eneste krone har denne ferien kostet dem! Mens vi som er en familie på fem fra før, har hatt en hel familie i kosten.

Kunne kanskje forstått oppførselen deres, dersom vi hadde invitert dem. Men det var de selv som ringte og sa at de kom.... Vi har vært på besøk hos dem noen ganger når vi har kjørt på ferie. Da har vi hatt med campingvogn og bodd i den. All mat har vi betalt selv, har aldri vært invitert på middag.

Er det vi som er urimelig, eller er våre feriegjester i frekkeste laget?

Skrevet

De er ikke bare i frekkeste laget, de er rett og slett sylfrekke! Egentlig burde dere vært lite frekke tilbake og sendt dem en regning for kost og losji...

Man bosetter seg ikke hos noen og lar være å betale noe som helst! Greit at man ikke betaler husleie når man bor hos slekt eller venner noen dager i ferien, men maten skal man da sannelig betale! Og 5 stykker spiser da for en del kroner i løpet av uke. Jeg hadde ikke hatt dem på besøk igjen i alle fall.

Gjest gjerrighet..
Skrevet

Hvis noen skal være på overnatting bare en helg, da syns jeg verten godt kan spandere måltider... men skal gjestene være en hel uke bør de være med på å spleise syns jeg ja :) Greit nok, vi overnattet hos svigers en hel uke, men der var det en selvfølge at de spanderte og lagde all maten... Men hadde vi vært hos andre hadde vi nok følt mer på oss at vi måtte være med vi og.

Tror kanskje enkelte ser på det som en selvfølge at vertskapet betaler alt?

De får gjøre gjengjeld da, dra på overnattingsbesøk hos dem en uke og la med betale alt. Hinter de om at dere må være med og betale så får dere fortelle dem at de ikke gjorde det da de var hos dere.

Gjest arndsa
Skrevet

Ja det er veldig frekt.En helg synes jeg det er greit å spandere kost og losji på noen men det er også maks ihvertfall når det er så mange.

Selv liker jeg ikke å ha hele familier på besøk. Har helt sluttet å si til folk at de gjerne må komme på overnattinger. Vet at jeg blir så sliten av det. Dessuten skal man passe vedlig godt sammen for å kunne gå så tett innpå hverandre mere enn et par-tre dager.

Skrevet

Ja det er veldig frekt.En helg synes jeg det er greit å spandere kost og losji på noen men det er også maks ihvertfall når det er så mange.

Selv liker jeg ikke å ha hele familier på besøk. Har helt sluttet å si til folk at de gjerne må komme på overnattinger. Vet at jeg blir så sliten av det. Dessuten skal man passe vedlig godt sammen for å kunne gå så tett innpå hverandre mere enn et par-tre dager.

''Dessuten skal man passe vedlig godt sammen for å kunne gå så tett innpå hverandre mere enn et par-tre dager.''

Som min søster pleier å si:"To dager gammel fisk og gjester lukter ille."

Skrevet

"Kunne forstått oppførselen deres, dersom vi hadde invitert dem"

Nei, ikke søren! Det går ikke an å oppføre seg slik. Ikke en gang om det var dere som hadde invitert.

Kunne aldri falt meg inn å leve på en annen småbarnsfamilie i en hel uke.

Gjest togli
Skrevet

Fy filler'n! At det går an å være så frekk!! Nå synes jeg dere skal invitere dere selv på noen dagers besøk til dem og gjøre det samme tilbake. Kanskje begynner det å demre for dem da? ;)

Gjest zilja
Skrevet

Dere er _ikke_ urimelig ! De var sylfrekke spør du meg.

Skrevet

Vanvittig frekt synes jeg!!!

De burde ha stilt opp med hjelp til husarbeide og matlaging, og ikke minst skulle de ha delt på matregningen.

Fatter ikke at noen har samvittighet til slikt!!!

Skrevet

Det man egentlig bør gjøre, er at når man ser hvilken vei det bærer, så tømmes kjøleskapet og intet nytt handles inn. Ved passende anledning sier man til snyltegjestene: når har vi brukt opp denne ukes matbudsjett på dere - så resten av uka må nesten dere stå for maten, ellers blir det nok ingen mat her...

Mary Poppins
Skrevet

Fy søren det går bare ikke ann!!!

Jeg hadde tatt det opp, hadde bare ikke klart å la være.

Gjest riverside
Skrevet

Ja dette var skikkelig frekt. Men det finnes dessverre folk som ikke fatter vanlig folkeskikk.

Når mine barn var mindre, hadde jeg hver eneste ferie, og den er lang( skoleferien varer jo i mange uker) barna til min manns slektinger boende uke ut og uke inn.

At det ble mye ekstra og at det kostet penger hørte jeg ingen ting om.

Til slutt var jeg så sliten at jeg måtte sette foten ned. Og sa at jeg synes det ble dyrt å forsørge andres barn i så lange perioder av gangen. Da hadde jeg åpnet hjemmet og lommeboken min i mange år.

Da kom den ene familien med 200 kr i matpenger.

Tenk det, 200 kr for å ha tatt vare på andres barn i ukesvis hvert eneste år.

Jeg bor på gård, og det ser ut til at folk tror det er åpent hus eller noe, gjerne gjestegiveri.

Hver helg hadde jeg middagsgjeser, ja for de ville jo se barna sine. Og det var jo så fint for barna å få oppleve landet.

Til og med julaften kom de kjørende med barna, for barna ville så gjerne være på gård frem til de skulle andre steder på kvelden. At jeg selv skulle ha gjester og hadde nok å gjøre, tenkte de ikke på.

Det endte med at jeg sa stopp. Matserveringen stoppet, og jeg sa at barna ikke fikk ligge over lenger enn en dag eller to.

Vi ble aldri invitert på middag av disse slektningene, på meg virket det som om de tok det som en selvfølge at det var jeg som sto for alt.

Etter at jeg satte foten ned, tror jeg de ble fornærmet, for barna sluttet å komme, det var jo leit, jeg ville gjerne at barna mine skulle ha noen å leke med.

Men uten full servering, ja da var vi visst ikke så populære lenger.

Gjest mora2
Skrevet

Ja, dette var frekt!

Men dere fant dere jo i det da....

Neste gang får dere bare sende de alene på butikken med handlelisten...Eller inngå en avtale om å betale annenhver dag.

Utrolig hvor frekke enkelte er!

bertabub1365381148
Skrevet

Fy fan for noen frekkinger! Er faktisk litt sjokkert over at det går an. De eier jo ikke samvittighet.

Nei, Du skulle tatt me familien din på besøk til de, å snylta tilbake. Men du bør holde deg for god til det. Si heller fra neste gang de inviterer seg selv på besøk, det ville jeg gjort!

For meg er det en selvfølge at man deler på utgiftene til mat og div. når man er på besøk hos noen, iallefall når det er over noen dager. Det gjør jeg til og med hjemme hos foreldrene mine, handler mat å lager middag, og de bor 120 mil unna og jeg er der 1 gang i året.

Nei, noen eier ikke skamvett, det er sikkert..

Gjest snylting fyyyyyy
Skrevet

Søsteren min og familien hadde leid seg et stort feriehus i Danmark, og jeg og mannen min var tilfeldigvis i samme byen som de hadde feriehus fant vi ut, så da foreslo de at vi kunne overnatte hos dem noen dager... vi var jo litt redde for å trenge oss på men...

Så første kvelden lagde de det herremåltidet til oss....

Men de andre dagene dro vi ut og handlet til hele gjengen og lagde middag :)

Som vår måte å betale for oppholdet.

Tror mange er frekke uten å tenke over det, tror ikke de mener å snylte, men de tar ting som selvfølge. Vertskapet spanderer alt liksom... får nå se om de gjær det samme igjen da, om dere hadde besøkt dem.

Men om en skal overnatte en helg så syns jeg det er en selvfølge at vertskapet spanderer mat, det gjør i alle fall jeg. Da står jeg tidlig opp og lager "luksusfrokost" og middag lager jeg og... Men lengre perioder så syns jeg gjestene og må betale litt av maten og kanskje hjelpe til med å tilberede. Det er tross alt dyrt å ha gjester :)

Skogstrollet
Skrevet

Heh, skulle tro det var tatt fra en film. Familien fra helvete kunne vært et fint navn på den.

Gjest over hundre mil
Skrevet

Øh...

Tror det er ganske vanlig i vår familie. Når vi har besøk, lager vi middag frokost og alt. Og blir glad hvis de kjøper inn til EN middag. Men ofte må man betale mye for å reise så langt som vi bor ifra hverandre, så jeg synes det går litt opp i opp.

Vi kjøper inn litt smått og sånt når vi er på besøk andre veien. Brus, godis, frukt spesielt pålegg og gjerne en middag.

Men hva med når man sender barnebarn til besteforeldre en uke, skal man sende med matpenger da også?

Skrevet

Øh...

Tror det er ganske vanlig i vår familie. Når vi har besøk, lager vi middag frokost og alt. Og blir glad hvis de kjøper inn til EN middag. Men ofte må man betale mye for å reise så langt som vi bor ifra hverandre, så jeg synes det går litt opp i opp.

Vi kjøper inn litt smått og sånt når vi er på besøk andre veien. Brus, godis, frukt spesielt pålegg og gjerne en middag.

Men hva med når man sender barnebarn til besteforeldre en uke, skal man sende med matpenger da også?

Vi ungene (3 stk) bodde gjerne hele sommeren hos min mormor mens mamma var på jobb og ja, hun fikk selvfølgelig litt penger for å ha oss i kosten!

Gjest bikku
Skrevet

Øh...

Hos oss er det også ganske vanlig - i hvert fall mellom oss søsken. De som kommer får full oppvartning, og kan til gjengjeld forvente det samme når vi reiser til noen av dem. Helt ok å slippe å ha andre rotende på vaskerom og kjøkken, og deilig når man selv er gjest.

Det som er litt verre er at jeg nettopp har handla inn stort til at svigerinna m/mange barn skulle komme hit. Og noen timer før de skulle ha kommet sender vi tekstmelding for å høre om de har kommet langt. Og da hadde de jammen ombestemt seg, og "glemt" å si ifra til oss. Guttungen gråt, og jeg var irritert. Men det er lite man kan gjøre med sånt også, anna enn å gå videre. Irritasjon over tid går sjelden ut over andre enn deg selv.

Skrevet

Øh...

Det kommer jo litt an på hvor nær familie det er, og hvor ofte det skjer. Om man bor sånn til at det er vanlig å få feriegjester, og ofte har besøk, er det jo greit å dele på utgifter. Og så kommer det jo litt an på økonomien til folk.

Jeg ville nok ikke sendt med matpenger uansett hvor lenge ungene mine var hos mine foreldre,- det ville de ha syntes var rart. Men om de ikke hadde hatt så god råd, så hadde det jo stilt seg anderledes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...