Gå til innhold

Å fly med babyer....

Gjest å reise med baby i fly

Anbefalte innlegg

Gjest å reise med baby i fly
Skrevet

Hvordan går det liksom?

Nå er babyen min 3 mnd, hvordan sikres de i flyet f.eks.? Hun kan jo ikke sitte oppreist så lenge i et fly, og har de seter beregnet for babyer? Eller må hun ligge i bagen? Og må det da være en spesialbag? Eller med slik netting man bruker i bil?

Det høres i alle fall ikke så lett ut...

og hvis hun begynner å skrike i flyet - så kan jeg liksom ikke ta henne opp før vi er godt oppe i lufta.

Hva med neste år, da er hun over 1 år - litt lettere da kanskje? Kan hun da sitte i vanlig flysete, eller har de spesialseter for så små barn?

Håper noen med erfaring innen å reise i fly med små barn kan svare.

Gjest Elextra
Skrevet

Barn under to år har vanligvis ikke eget sete på flyet, og de sitter på fanget til far eller mor.

Du får en spesialsele til barnet som festes i det vanlige beltet. Denne går rundt babyen og festet i beltet ditt. Barnet må ligge/sitte på fanget under avgang og landing, og de minste barna sitter/ligger der gjerne under hele turen.

På enkelte lengre flyturer er det mulig å få en bag til barnet som kan brukes om du sitter på første rad (på de største flyene også første rad i bakdelen av flyet). Men du kan ikke regne med å få dette.

Ganske uproblematisk å fly med de små, har gjort det flere ganger.

Skrevet

Det er som Elextra sier. Babyen kommer ikke til å ha eget sete, så du/dere vil holde barnet hele veien.

Noen tips: Om du ammer på opp- og nedtur (eventuelt gir flaske), så vil babyen mest sannsynlig ikke få vondt i ørene. Smokk er et alternativ mens barnet må sitte forovervendt på fanget ditt.

Ta med ekstra skift, helst til både deg og babyen. Noen barn kaster opp på fly. Sønnen min har gjort det helt til nå nylig, han er tre år nå.

Jeg hadde mye heller flydd med et barn på 3 måneder enn ett år. Spedbarn er likegyldige, stort sett, til hvor de oppholdet seg. Ett-åringer kjeder seg.

Vi har flydd mye og det kan være slitsomt, men det er kun en begrenset periode med tid, så er det over.

Skrevet

Så lenge barnet er under 2 år må det sitte i fanget til en voksen, ellers må du betale for eget sete til babyen. Du får en sele som du fester i din egen sikkerhetssele.

Skrevet

Hvis dere bare skal en kort tur - 1-2 timer - så går det greit at babyen ligger på fanget til en av dere. Dere får da (hos både SAS og Norwegian) et setebelte til babyen som festes til ditt belte.

Skal dere reise på lengre tur, så ville jeg (hvis dere har råd) kjøpt et eget sete til babyen. Da kan du ha bilsetet der.

Det finnes også i noen fly noen sovebager som henges fra taket. Snakk med det aktuelle flyselskapet om dette.

Jeg vil neste fraråde å dra på lang flytur med en 1-åring! De er utrolig aktive og også veldig mobile i den alderen. Det vil være ganske slitsomt å holde en 1-åring aktivisert i et flysete over lengre tid.

Vi dro til USA da vår minste var 8,5 mnd gammel. Det var en perfekt alder for vår del. Vi kjøpte sete til ham, og lot ham sitte og sove i bilsetet sitt. Der koste han seg godt.

I tillegg satt han godt selv, men krabbet ikke enda, så på flyplasser etc. så var det bare å sette ham fra seg og der ble han :)

Ellers er det lurt å amme de minste når dere tar av og når dere lander. Da unngår man dotter i ørene. Alternativt bruke flaske eller smokk.

Pass på å spise nok selv, slik at dere voksne ikke får lavt blodsukker og blir sure og stressede :)

Gjest togli
Skrevet

Ser du har fått svar på det du lurte på, men jeg kom på en liten "historie" ;)

Når minstemor var ett år gammel tok vi flyet til Spania. Hun var syk med feber når vi skulle reise, så vi var litt spente. Pga feberen var hun nok ekstra trøtt, så på flyet lå hun i fanget mitt festet i babyselen (du kan bevege barnet ganske bra i denne selen). Hun sov ved puppen på hele flyturen på 3,5 time, så det var nok enkelte som hevet øyebryna og snakka om "bortskjemt" unge ;)

Siden hun var forkjøla tenkte jeg jo det var best at hun fikk pupp når vi letta (for å unngå trykk i ørene) - og ved puppen ble hun... Men du verden for en behagelig tur, både for oss og medpassasjerene ;-)

Gjest god tur
Skrevet

Vi har reist til og fra USA med ettåring, og fra Kina med ettåring, og begge deler har gått helt greit, men det var slitsomt, ja! Pleier å si at eldstemann har gått fra Oslo til New York, for h*m satt ikke i ro i løpet av turen. Vi reiste kl. 1300 norsk tid, og kl. 0100 norsk tid, hylte h*n seg i søvn en halv time før vi skulle lande! Noen italienske eldre damer kommenterte "h*n er blid og nydelig, men AKTIV!" Og det hadde de helt rett i! Da vi reiste hjem fra USA, startet turen kl. 2200 på kvelden, så da sov vidunderet hele veien. Og vi var LETTA!

Ettåring nr 2 hentet vi i Kina, så vi reiste bare den ene strekningen hjem med henne. Men da startet vi også på kvelden, så både ettåringen og vi andre sov i flere timer på flyet, og resten av tida satt h*n pal på fanget. Så det gikk helt fint.

Jeg vil ikke fraråde å reise med barn på den alderen, bare vært obs på at det er slitsomt. Men alt går!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...