Gå til innhold

Jålete tenåringer

Anbefalte innlegg

Gjest naturlighet
Skrevet

Jeg synes det er synd å se hvor dumme og lite pene en del unge jenter ser ut når de har med masse sminke. . Kan heller ikke fatte at de virkelig tror at det er pent. Naturlighet med evt. bittelitt sminke er så mye penere. Et tykkt lag med øyenskygge ser helt forferdelig ut men det var nå min smak.

Skrevet

Kan ikke annet enn si meg enig i det. :o) Men når det gjelder de ungdommer som sminker seg sånn så snakker vi nok for døve ører. De synes de er fine og det er det som teller vet du.

Skrevet

Svært mange har en slik periode like etter at de har begynt med sminke "for alvor". De fleste tar til vettet etter hvert.

Husker jeg møtte noen jenter fra ungdomsskolen min, noen få år etter at vi hadde sluttet der. De hadde begynt i sin første jobb, mens jeg selv fremdeles gikk på skole. De var veeeldig oversminket, sikkert fordi de var redde for ikke å virke voksne nok.

Noen år senere hadde tingene normalisert seg betraktelig.

Men altså, jeg er enig med deg. Og det ser ut som om enkelte har veldig merkelig belysning på badet eller hvor de nå sminker seg, etter "hudfargen" deres å dømme.

Gjest sminker seg en del selv, men...
Skrevet

Og jeg syns de bør lære å kle- og sminke seg etter anledningen. Fullt dolleutstyr bare fordi de skal på shoppingsenteret er så harry!

Ser ut som små luddere spør du meg.

Greit nok når de skal på fest, da kan de godt ha knallblå øyeskygge og knallrosa munn, men på dagtid er det finest med en naturlig øyeskygge, evnt svakt lysblå nederst på kanten... Selv har jeg så kjedelige øyne, så jeg bare MÅ ha litt sminke på dagtid, har jeg ikke kajal rundt øynene virker øynene mine så usynlige, men jeg passer på å tone ut så det ser naturlig ut. Mascara må jeg også ha pga jeg har så lyse vipper. Farger brynene pga de er så lyse, føler jeg får mer fasong i ansiktet når jeg har farge på brynene. Lebestift klarer jeg ikke bruke, den forsvinner fort... men tar bittelitt på for å få litt farge på leppene da. Og pudder, ellers blir jeg så blank at jeg skinner som et speil hehe :D og concealer, har en del sår i ansiktet jeg ønsker å skjule og mørke ringer under øynene, ser så trøtt og uopplagt ut. Ja, jeg bruker mye sminke. Er ikke fjortis da, men skjønner at de føler for å bruke sminke.

Men som sagt, de bør sminke seg etter anledningen. Full teatersminke er lite delikat på dagtid,særlig om sommeren.

candyqueen_83
Skrevet

Og jeg syns de bør lære å kle- og sminke seg etter anledningen. Fullt dolleutstyr bare fordi de skal på shoppingsenteret er så harry!

Ser ut som små luddere spør du meg.

Greit nok når de skal på fest, da kan de godt ha knallblå øyeskygge og knallrosa munn, men på dagtid er det finest med en naturlig øyeskygge, evnt svakt lysblå nederst på kanten... Selv har jeg så kjedelige øyne, så jeg bare MÅ ha litt sminke på dagtid, har jeg ikke kajal rundt øynene virker øynene mine så usynlige, men jeg passer på å tone ut så det ser naturlig ut. Mascara må jeg også ha pga jeg har så lyse vipper. Farger brynene pga de er så lyse, føler jeg får mer fasong i ansiktet når jeg har farge på brynene. Lebestift klarer jeg ikke bruke, den forsvinner fort... men tar bittelitt på for å få litt farge på leppene da. Og pudder, ellers blir jeg så blank at jeg skinner som et speil hehe :D og concealer, har en del sår i ansiktet jeg ønsker å skjule og mørke ringer under øynene, ser så trøtt og uopplagt ut. Ja, jeg bruker mye sminke. Er ikke fjortis da, men skjønner at de føler for å bruke sminke.

Men som sagt, de bør sminke seg etter anledningen. Full teatersminke er lite delikat på dagtid,særlig om sommeren.

Enig. Sminke for å fremheve ansiktet litt, og for å skjule evt skavanker er greit. det må jeg og. Klarer ikke gå uten eyeliner, mascara og pudder. Men å se ut som de har ramla i malingsbøtta kan de jo spare til festligere lag på kveldstid :o)

Gjest togli
Skrevet

Heldigvis pleier det som regel bare å være en "fase" endel unge jenter må gjennom ;-)

Jeg har jobbet i ungdomsskolen og kan vel si det sånn at mengden sminke ikke sier noe som helst om graden av intelligens ;)

Det er så utrolig mange ting som er mye verre enn at ungdommen eksperimenterer med sminke, så sånt gidder jeg ikke engasjere meg i. Noe av poenget med all sminken er kanskje å provosere voksengenerasjonen? Og det klarer de visst ;)

Min datter på 11 år begynte ifjor å spørre om hun fikk lov å ta på mascara. Jeg var skeptisk i starten, men tenkte at dette umulig kunne være skadelig på noen som helst måte. Hun elsker å sminke søstrene og venninnene, samt at hun leser endel om make-up i blader, på nettet osv.

Hun er en kunstnerisk type og har fabulert litt om utdannelse innenfor styling, make-up etc. Hennes behov for sminke handlet ikke om å vise seg fram, men om at hun likte selve sminke prosessen. Vi har prata om det å sminke diskret og at det er penest osv., så hun har hatt så lite sminke at folk flest ikke har sett det. Dessuten sminka hun seg daglig kanskje i en-to mnd., så ble det slutt. Hun går stort sett uten sminke nå. Hadde jeg forbudt henne å eksperimentere med sminke, så tror jeg nok hun kunne tatt den "helt ut" etterhvert ;-)

Skrevet

Heldigvis pleier det som regel bare å være en "fase" endel unge jenter må gjennom ;-)

Jeg har jobbet i ungdomsskolen og kan vel si det sånn at mengden sminke ikke sier noe som helst om graden av intelligens ;)

Det er så utrolig mange ting som er mye verre enn at ungdommen eksperimenterer med sminke, så sånt gidder jeg ikke engasjere meg i. Noe av poenget med all sminken er kanskje å provosere voksengenerasjonen? Og det klarer de visst ;)

Min datter på 11 år begynte ifjor å spørre om hun fikk lov å ta på mascara. Jeg var skeptisk i starten, men tenkte at dette umulig kunne være skadelig på noen som helst måte. Hun elsker å sminke søstrene og venninnene, samt at hun leser endel om make-up i blader, på nettet osv.

Hun er en kunstnerisk type og har fabulert litt om utdannelse innenfor styling, make-up etc. Hennes behov for sminke handlet ikke om å vise seg fram, men om at hun likte selve sminke prosessen. Vi har prata om det å sminke diskret og at det er penest osv., så hun har hatt så lite sminke at folk flest ikke har sett det. Dessuten sminka hun seg daglig kanskje i en-to mnd., så ble det slutt. Hun går stort sett uten sminke nå. Hadde jeg forbudt henne å eksperimentere med sminke, så tror jeg nok hun kunne tatt den "helt ut" etterhvert ;-)

''Jeg har jobbet i ungdomsskolen og kan vel si det sånn at mengden sminke ikke sier noe som helst om graden av intelligens ;)''

Tja... Det jeg husker fra ungdomsskolen da jeg gikk der selv er vel at de jentene som tok den helt ut i sminkeveien også gjerne tok den helt ut på andre områder og ikke akkurat scoret høyest på iq-lista....

De som var lite interessert i sminke og var naturlige derimot, og de som sminket seg moderat, de lå gjennomsnittlig adskillig høyere på karakterskalaen.

Gjest togli
Skrevet

''Jeg har jobbet i ungdomsskolen og kan vel si det sånn at mengden sminke ikke sier noe som helst om graden av intelligens ;)''

Tja... Det jeg husker fra ungdomsskolen da jeg gikk der selv er vel at de jentene som tok den helt ut i sminkeveien også gjerne tok den helt ut på andre områder og ikke akkurat scoret høyest på iq-lista....

De som var lite interessert i sminke og var naturlige derimot, og de som sminket seg moderat, de lå gjennomsnittlig adskillig høyere på karakterskalaen.

Men tror du ikke det mer er våre forutinntatte holdninger som bestemmer hva vi tror om folks intelligens? Jeg har fordommer mot oversminka damer og blir automatisk overraska når jeg merker at de faktisk har noe mellom øra ;-)

Når jeg var tenåring brukte jeg sminke daglig, men veldig diskret. Søsteren min tok den helt ut og jeg husker mamma var helt fortvila (dette var desverre på 80-tallet også ;-)). Hun er en av de mest intelligente menneskene jeg kjenner!

Hun har heldigvis moderert seg med årene, men hun blir nok sett på som "jålete" av enkelte. Hun går i klær som jeg kun har på når jeg skal på fest osv ;) Mange ganger har jeg opplevd at folk har kommentert overfor meg at "Jøss, hun er helt annerledes enn jeg trodde! Hun virker jo veldig smart og hyggelig" :)

Hun jobber i sjefsstillinger i kommunen og har nok opplevd på kroppen at hun må bevise mer fordi hun kan bli sett på som "jålete".

Skrevet

Men tror du ikke det mer er våre forutinntatte holdninger som bestemmer hva vi tror om folks intelligens? Jeg har fordommer mot oversminka damer og blir automatisk overraska når jeg merker at de faktisk har noe mellom øra ;-)

Når jeg var tenåring brukte jeg sminke daglig, men veldig diskret. Søsteren min tok den helt ut og jeg husker mamma var helt fortvila (dette var desverre på 80-tallet også ;-)). Hun er en av de mest intelligente menneskene jeg kjenner!

Hun har heldigvis moderert seg med årene, men hun blir nok sett på som "jålete" av enkelte. Hun går i klær som jeg kun har på når jeg skal på fest osv ;) Mange ganger har jeg opplevd at folk har kommentert overfor meg at "Jøss, hun er helt annerledes enn jeg trodde! Hun virker jo veldig smart og hyggelig" :)

Hun jobber i sjefsstillinger i kommunen og har nok opplevd på kroppen at hun må bevise mer fordi hun kan bli sett på som "jålete".

Kanskje, men jeg vet jo hvordan det har gått med flere av disse jentene i ettertid da og dessverre stemmer det jeg alt den gangen oppfattet på mange av dem.

Gjest flaut med sminke...
Skrevet

Jeg var en lydig datter jeg, fikk ikke bruke sminke før jeg begynte på videregående, og selv da brukte jeg veldig lite, foundation og øyeskygge fant jeg først ut av da jeg ble 18.. Når jeg ser tilbake på bilder av meg angrer jeg på at jeg ikke begynte tidligere med litt mer sminke, ikke mye da, men litt mascara og kajal for å fremheve øynene og litt lipgloss... For jeg har utrolig kjedelige øyne, ingen farge på øyenlokkene, store øyelokk da... og lyse vipper og bryn og bleke lepper og blek hud, jeg så ganske blek og kjedelig ut.... Men jeg ville venta til jeg begynte på ungdomsskolen i alle fall da. Jeg husker jeg syntes det var flaut med sminke. Ei venninne av meg ville sminke meg da jeg var 14, men jeg syntes det var så flaut å gå med sminke...

Gjest togli
Skrevet

Kanskje, men jeg vet jo hvordan det har gått med flere av disse jentene i ettertid da og dessverre stemmer det jeg alt den gangen oppfattet på mange av dem.

Men er det ikke like mange av de som aldri sminka seg som også havner i denne kategorien? *vanskelig* ;)

Gjest togli
Skrevet

Jeg var en lydig datter jeg, fikk ikke bruke sminke før jeg begynte på videregående, og selv da brukte jeg veldig lite, foundation og øyeskygge fant jeg først ut av da jeg ble 18.. Når jeg ser tilbake på bilder av meg angrer jeg på at jeg ikke begynte tidligere med litt mer sminke, ikke mye da, men litt mascara og kajal for å fremheve øynene og litt lipgloss... For jeg har utrolig kjedelige øyne, ingen farge på øyenlokkene, store øyelokk da... og lyse vipper og bryn og bleke lepper og blek hud, jeg så ganske blek og kjedelig ut.... Men jeg ville venta til jeg begynte på ungdomsskolen i alle fall da. Jeg husker jeg syntes det var flaut med sminke. Ei venninne av meg ville sminke meg da jeg var 14, men jeg syntes det var så flaut å gå med sminke...

Mora mi fikk ikke lov å ha på sminke før hun var 18 år gammel, så hun var forbausende lite streng mot oss:)

Jeg husker jeg spurte henne forsiktig når jeg var 12 år gammel om jeg kunne få lov å ha på mascara og hun svarte kontant ja. Gjett om jeg ble sjokka ;-)

Du fikk nok høre mye negativt om sminke i oppveksten og utviklet en skamfølelse overfor dette? Derfor ble det pinlig å ha på sminke?

Skrevet

Sånn var jeg og. Husker ikke helt hvorfor, men tror jeg synes det var flaut å vise at jeg "prøvde" å gjøre meg fin - merkelige greier!

Skrevet

Men er det ikke like mange av de som aldri sminka seg som også havner i denne kategorien? *vanskelig* ;)

Noen av dem gjordet det også, ja, men ikke så mange som de som var fullstendig sparkla i trynet til hverdags.

Gjest hevnen er søt
Skrevet

Ja, de som var mer opptatt av å jåle seg for gutta på skolen interesserte seg mer for andre ting enn skolearbeid. Husker venninna mi... i timene var hun mer opptatt av å glo på gutten på nabopulten, sende lapper til venninner eller studere rumpa til den barske læreren vår. I friminuttene var det sladring om hvilken gutt som var penest.

Og hjemme gjorde hun lite lekser, hun var mer opptatt av å dagdrømme om drømmegutten... og senere var det å gå på shoppingsenter og se på gutter eller fester i helgene som interesserte mest.

Selv var jeg ikke så interessert i sminke - eller gutter, så jeg fulgte med i timene og gjorde leksene mine... og jeg fikk bra karakterer, noe min venninne selvsagt ikke fikk.

Kanskje var jeg en nerd?

Men se hvem som er "nerd" nå...

jålebertene på skolen kom seg aldri inn på høyere utdanning og jobber som hjelpepleiere, frisører, vaskehjelper, kassadamer osv... Ikke noe negativt med de jobbene altså, men de har helt vanlige "kjedelige" lavtlønte jobber.

Jeg og de andre skoleflinke derimot har gode stillinger og tjener godt, bor i pene hus og har råd til litt luksus i hverdagen.... og nå ser jålebertene opp til oss. Før var det omvendt...

Dere har kanskje sett Nerdenes hevn? Hehe :) Føler det er litt nerdenes hevn dette.

Men sånn var det i fjortistiden, det var viktig å ikke være nerd og for skoleflink, å være populær var mye viktigere. Jaja.... se så populære de er nå haha :D

Og disse "pene" jålebertene ser nå mye eldre ut enn oss som ikke brukte sminke. De drev jo og tok solarium.... og røyket gjorde de og for å være kule.

Nå har de blitt lubne og fått rynker før en alder av 30, mens jeg og diverse andre av "ikke jålene" ser ut som vi er tidlig i 20 årene ennå og ser freshere ut enn noen gang.

En får mye mer glede av å jåle seg litt i voksen alder enn som fjortis mener nå jeg. Fjortisperioden varer bare få år, voksenlivet varer livet ut.

Gjest togli
Skrevet

Noen av dem gjordet det også, ja, men ikke så mange som de som var fullstendig sparkla i trynet til hverdags.

Okei ;-)

Jeg har egentlig merket dette mest mht oppførsel. De som var skolens "dronninger" er ikke akkurat de som har klart seg best idag ;-)

Skrevet

Gjetter at du brukte mest sminke.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

"De som var lite interessert i sminke og var naturlige derimot, og de som sminket seg moderat, de lå gjennomsnittlig adskillig høyere på karakterskalaen."

Jeg var meget interessert i sminke- og sminket meg egentlig mye.

Og lå meget høyt på karakterskalaen....

Så noen generell regel kan det vel ikke være det du fremsatte?

;-).

Skrevet

Gjetter at du brukte mest sminke.

Tro hva du vil, sminke har jeg aldri brukt. Har ligget midt på treet på karakterskalaen, utmerket meg ikke i noen retning generellt, men i enkelte fag ja.

Skrevet

Tro hva du vil, sminke har jeg aldri brukt. Har ligget midt på treet på karakterskalaen, utmerket meg ikke i noen retning generellt, men i enkelte fag ja.

Hvilken stilling brukte du da du lå midt på treet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...