Gå til innhold

Bruke "vanlig" pc som ekstra disk

Gjest Endelig ryddet litt i pcrotet her hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir også postet på "Data".

Jeg skal ant. kjøpe min sønns maskin (for å hjelpe ham når han skal kjøpe ny)

Dette er en grei maskin.

Jeg har akkurat kjøpt meg en bærbar maskin selv og ønsker meg en ekstra harddisk for lagring av bilder, spesielle filer, noe musikke etc. Altså for sikkerhetshensyn og plassparing.

Kan jeg bruke denne maskinen til det? Hvordan linker jeg disse maskinene sammen. Mener jeg kjøpte en sånn "linkekabel" for en liten stund siden.

Maskinen har ekte windows om det har noe å si, to stasjoner, ymse innganger/usb etc.

Er det bedre å kjøpe en egen lagringsenhet for dette bruk? Ser at disse er annonsert veldig i disse tider.

Noen som kan hjelpe meg litt med dette. Vil gjerne ha god og ryddig orden på sakene her nå endelig.

Takk.

Gjest xbellax
Skrevet

Det spiller forsåvidt ingenrolle om du bruker en vanlig ekstern eller denne gamle pcen, en hd er en hd. Men en ekstern er jo enklere å ta med seg dersom du skulle ønske det. Prisene er ikke så ille om dagen og du finner jo hd og små minnepinner i alle størrelser. Dersom du velger å bruke den gamle bare kjøper du en kabel og linker de sammen, deretter går du inn på "min datamaskin"ikonet på den nye lap`n og der ser du at du er linka til den gamle.

Skrevet

Det spiller forsåvidt ingenrolle om du bruker en vanlig ekstern eller denne gamle pcen, en hd er en hd. Men en ekstern er jo enklere å ta med seg dersom du skulle ønske det. Prisene er ikke så ille om dagen og du finner jo hd og små minnepinner i alle størrelser. Dersom du velger å bruke den gamle bare kjøper du en kabel og linker de sammen, deretter går du inn på "min datamaskin"ikonet på den nye lap`n og der ser du at du er linka til den gamle.

Takk for svar xellax.

Jeg hadde kjøpt sånn kabel for en stund siden til en ennå gamlere maskin mente jeg å minnes i går og det stemte. Fikk linket sammen min manns bærbare og min som test og klarte å føre over diverse dokumenter, bilder etc. Så da fikk jeg prøve dette.

Jeg har liksom lovet å kjøpe min sønns maskin, for å hjelpe ham økonomisk når han skal ha seg en ny en nå, det var derfor jeg lurte på om det var greit å bruke denne til det. Sett bort fra at dvdspilleren antagelig begynner å bråke nå så er det en helt grei maskin som er såpass god at vi ikke bare kan legge den vekk.

Jeg ser dog også vinsten ved å heller ha en slik fin liten harddisk ved siden av i steden.

Er det noe annet vi kan bruke min sønns pc til? Kan han linke dem sammen til spilling el.

Eller kanskje det bare er best å kjøpe en ny dvdspiller/brenner til den og ha den stående hjemme til lagring etc. Den kan vel samkjøres også på brenning? Altså kjøre dvd på den gamle og brenne rett på den nye via kabel? (i går så førte jeg fra harddisk til harddisk før jeg brente på min, min mann sin har ikke brenne, siden jeg ikke hviste hvordan føre rett over til dvd)

:)

petter smart
Skrevet

Dersom din sønns PC er en stasjonær PC er en mulighet å ta ut harddisken(ene) av denne og sette dem inn i eksterne kabinetter som dette:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10160

Da vil de fungere som vanlige eksterne harddisker, men du sparer en del penger.

Gjest Endelig orden i pcrotet...
Skrevet

Dersom din sønns PC er en stasjonær PC er en mulighet å ta ut harddisken(ene) av denne og sette dem inn i eksterne kabinetter som dette:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10160

Da vil de fungere som vanlige eksterne harddisker, men du sparer en del penger.

Okey, takk skal du ha. Dette var kanskje ikke en dum ting.

Hans pc er en vanlig stasjonær pc.

Gjest xbellax
Skrevet

Takk for svar xellax.

Jeg hadde kjøpt sånn kabel for en stund siden til en ennå gamlere maskin mente jeg å minnes i går og det stemte. Fikk linket sammen min manns bærbare og min som test og klarte å føre over diverse dokumenter, bilder etc. Så da fikk jeg prøve dette.

Jeg har liksom lovet å kjøpe min sønns maskin, for å hjelpe ham økonomisk når han skal ha seg en ny en nå, det var derfor jeg lurte på om det var greit å bruke denne til det. Sett bort fra at dvdspilleren antagelig begynner å bråke nå så er det en helt grei maskin som er såpass god at vi ikke bare kan legge den vekk.

Jeg ser dog også vinsten ved å heller ha en slik fin liten harddisk ved siden av i steden.

Er det noe annet vi kan bruke min sønns pc til? Kan han linke dem sammen til spilling el.

Eller kanskje det bare er best å kjøpe en ny dvdspiller/brenner til den og ha den stående hjemme til lagring etc. Den kan vel samkjøres også på brenning? Altså kjøre dvd på den gamle og brenne rett på den nye via kabel? (i går så førte jeg fra harddisk til harddisk før jeg brente på min, min mann sin har ikke brenne, siden jeg ikke hviste hvordan føre rett over til dvd)

Du kan bruke den til spill og sånn selvsagt, om din sønn driver med det. Har du nett på den kan du jo bruke den til å surfe som vanlig. (Office og sånn er jo og kjekt å ha på en pc som du ikke bruker til vanlig fordi det tar endel plass). Du trenger ikke linke de sammen for å spille, vet ikke helt hva slags spill du mener, men om det er nett på den så fungerer den jo som vanlig. Er det vanlige disker med spill du kjøper så trenger du heller ikke linke dem sammen. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en ekstern liten hard disk, den har du full kontroll på selv (pcer kræsjer!). Jeg vet ikke hvor mye du ting og tang du har, kjøp heller litt mer giga bytes enn du tror du trenger. Dersom du har musikk og sånn bør du opp i 500GB, om ikke klarer du deg fint med mindre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...