Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når synes dere det er for sent å være førstegangsfødende?

og når er det sent og i det hele tatt få barn?

Bare nyskjerrig på hva folk mener om dette,tenker på alder på begge kjønn.

Men klart,menn kan jo bli fedre til de er nitti eller hundre for den del.

Er det sent å ikke ha fått barn når man nærmer seg 31 eller er det sæært å få barn når man er 42.

hmmm,lurer på det jeg

Gjest Ellipse
Skrevet

Det er nok både positive og negative sider med å være eldre/ung mor og far. Det må være opp til hver og en å bestemme når det passer å bli forelder, synes jeg. Vanskelig å sette en grense ved når en er for gammel. En må iallfall være sprek og frisk nok og ha gode utsikter til å kunne følge opp barnet under oppveksten, og inn i voksenlivet ++ (men det finnes jo ingen garantier, selv unge kan bli rammet av sykdom og ulykker)

De ekstreme tilfellene, der 60-og 70-åringer med hjelp av fertilitetsbehandling blir gravide og føder barn, det synes jeg er het naturstridig og hårreisende...Det er altfor gammelt.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Er det sent å ikke ha fått barn når man nærmer seg 31 eller er det sæært å få barn når man er 42.''

En venninne av meg fikk nr 2 da ho var 44, nr 1 da ho var 36. Det er jo ikke veldig uvanlig å få den første når man har passert 30? Syns liksom folk i alle aldere får barn nå.

Selv er jeg 35 år eldre enn min eldste sønn og nesten 38 år eldre enn nr 2 (men mine er adopterte om det har noe å si...).

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er nok både positive og negative sider med å være eldre/ung mor og far. Det må være opp til hver og en å bestemme når det passer å bli forelder, synes jeg. Vanskelig å sette en grense ved når en er for gammel. En må iallfall være sprek og frisk nok og ha gode utsikter til å kunne følge opp barnet under oppveksten, og inn i voksenlivet ++ (men det finnes jo ingen garantier, selv unge kan bli rammet av sykdom og ulykker)

De ekstreme tilfellene, der 60-og 70-åringer med hjelp av fertilitetsbehandling blir gravide og føder barn, det synes jeg er het naturstridig og hårreisende...Det er altfor gammelt.

''Vanskelig å sette en grense ved når en er for gammel.''

Det ordner vel naturen selv i de fleste tilfeller. :-)

''De ekstreme tilfellene, der 60-og 70-åringer med hjelp av fertilitetsbehandling blir gravide og føder barn, det synes jeg er het naturstridig og hårreisende...Det er altfor gammelt.''

Ja nemlig, her er jeg helt på høyde med deg!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Alder er ikke det som avgjør hvor god forelder en er.

Om du ønsker barn, så bare start "produksjonsarbeidet". Fruktbarheten er nedadgående fra 35-40 årsalderen.

Jeg har venninne som fikk førstefødte i alder av 39. Perfekt for henne. Super mor.

Skrevet

Det avhenger av livet ellers. Dette blir veldig individuelt. Jeg fikk førstemann da jeg var 25, og er glad for det.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1216829036' post='3923670]

Det avhenger av livet ellers. Dette blir veldig individuelt. Jeg fikk førstemann da jeg var 25, og er glad for det.

Samme som meg. Det var perfekt alder for meg. Men da var jeg først ute i min omgangskrets...

Skrevet

Samme som meg. Det var perfekt alder for meg. Men da var jeg først ute i min omgangskrets...

Me too :)

Nå er jeg 33, har 3 unger 3-8 år), og mine venninner har babyer.

Skrevet

Jeg kjenner en dame på 40 som prøver å bli gravid for første gang. Jeg syns hun er altfor gammel. Hun har en kronisk sykdom og en konstant sliten og frustrert. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan hun skal klare å ta seg av et barn. Jeg kjente henne ikke da hun var 30, men jeg tror nok at hun kanskje var for gammel allerede da:/

Og så kjenner jeg andre på samme alder som ville taklet det veldig bra. For å si det på en annen måte, jeg mener det er personlighet og helse som avgjør når en er for gammel.

''Men klart,menn kan jo bli fedre til de er nitti eller hundre for den del.''

Det er bare noen ganske få som kan det. For de fleste menn synker fruktbarheten med alderen.

Skrevet

Selv var jeg 30 og 32 da ungene kom og det var helt passe for meg. :o)

Jeg synes det er i yngste laget når man er under 20 år, men oppover i alder synes jeg man skal la naturen bestemme. Med andre ord synes jeg ikke noe om kunstig befruktning på 60-åringer...

Skrevet

''De ekstreme tilfellene, der 60-og 70-åringer med hjelp av fertilitetsbehandling blir gravide og føder barn, det synes jeg er het naturstridig og hårreisende...Det er altfor gammelt.''

Jeg fikk nr.2 da jeg var 30,følte meg litt eldre enn de andre på klinikken kan man si.

Selv om jeg idag ser det at det var jeg jo absolutt ikke.

Rart det der.

suzann1365381182
Skrevet

Så lenge en er fruktbar kan en vel få barn, men jeg synes de yngste bør vøre selvstendig og ha bodd hjemmefra en stund før småbarna kommer.

Gjest Ellipse
Skrevet

''Det ordner vel naturen selv i de fleste tilfeller. :-)''

Ja, men mange par som er i 30-årene må ty til prøverør for å bli foreldre. Jeg synes ikke de er for gamle for det.

Andre kan av ulike grunner ikke få barn på "naturlig" vis, ikke engang med fertilitetshjelp. Selv om de er aldri så unge og spreke, og kunne takle foreldrerollen utmerket.

Atter andre kan få unger til de er oppe i 50-årene, fordi de kommer sent i overgangsalderen. Da nærmer mor seg 70 år når hun har tenåring i hus...Jeg synes det er gammelt.

Storken (naturen) har ikke alltid like god dømmekraft;)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, men mange par som er i 30-årene må ty til prøverør for å bli foreldre. Jeg synes ikke de er for gamle for det.

Andre kan av ulike grunner ikke få barn på "naturlig" vis, ikke engang med fertilitetshjelp. Selv om de er aldri så unge og spreke, og kunne takle foreldrerollen utmerket.

Atter andre kan få unger til de er oppe i 50-årene, fordi de kommer sent i overgangsalderen. Da nærmer mor seg 70 år når hun har tenåring i hus...Jeg synes det er gammelt.

''Andre kan av ulike grunner ikke få barn på "naturlig" vis, ikke engang med fertilitetshjelp. Selv om de er aldri så unge og spreke, og kunne takle foreldrerollen utmerket.''

Vi er da mange som vet akkurat _det_, da.

Gjest Ellipse
Skrevet

''Andre kan av ulike grunner ikke få barn på "naturlig" vis, ikke engang med fertilitetshjelp. Selv om de er aldri så unge og spreke, og kunne takle foreldrerollen utmerket.''

Vi er da mange som vet akkurat _det_, da.

Jeg forklarte gjerne litt overtydelig for å få fram hva jeg mente, hihi:-) Poenget mitt var bare at vi ikke kan si at "naturen bestemmer" når du er for gammel, siden det finnes metoder for å ta omveier rundt naturen...Det må jo lover og regler til for å regulere det da.

Skrevet

Tja, naturen selv setter jo egentlig en grei grense for når man er for gammel :o)

• 2 uker senere...
Skrevet

Tja, for sent er det når man har kommet i overgangsalderen :)

Synes veldig lite om de som får implantert donoregg etter at de selv har sluttet å "legge egg".

Ellers så synes jeg det kommer mer an på den mentale alder enn på fysisk alder.

Man kan være ung som 40, og man kan være gammel som 20.

Føler man at man klarer å være en god mor, og at man takler en voldsom omlegging av livet og livsstilen som 40-åring - så velbekomme.

Skrevet

Jeg var 32 med den første og 40 med den siste. Gikk fint det.

Gjest mandolina
Skrevet

Selv var jeg 30 og 32 da ungene kom og det var helt passe for meg. :o)

Jeg synes det er i yngste laget når man er under 20 år, men oppover i alder synes jeg man skal la naturen bestemme. Med andre ord synes jeg ikke noe om kunstig befruktning på 60-åringer...

Jeg er 56 år og fullt i stand til å få barn på naturlig måte, allikevel synes jeg at jeg er for gammel til å få småbarn, det holder med å få besøk av barnebarn.

Mao jeg kan få barn, men føler meg for gammel.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Sitat: "Atter andre kan få unger til de er oppe i 50-årene, fordi de kommer sent i overgangsalderen. Da nærmer mor seg 70 år når hun har tenåring i hus...Jeg synes det er gammelt."

Ja, å bli mor som 56 åring, har jeg ikke lyst til, selvom naturen tilsier at det er fullt mulig. Jeb er altfor gammel til å løpe eter småbarn, det greier seg lenge med barnebarn, da kan man låne de når de er glade og fornøyde, ferdige med å spise, nybadet og med ren bleie.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...