Gå til innhold

Permisjon for å feire rund dag?

Anbefalte innlegg

Gjest bikku
Skrevet

Noen av dere som kan Statens Personalhåndbok godt? En av mine foreldre har rund dag i høst, og vi må reise bort for å feire. Dermed må jeg ta fri fra jobben minimum en dag, helst to. Er det noen som vet om jeg har rett til fri (helst med lønn) ved en slik anledning (statsansatt), eller er det evt sjefens velvilje og velferdspermisjon jeg må satse på å søke? Jeg har forsøkt å lete i den digitale versjonen av personalhåndboka, men finner ikke ut at jeg har noen rettigheter. Men kanskje det sitter en der ute som kjenner til hva som er praksis?

Ferien er oppbrukt før jeg visste at feiringa blir langt unna, så jeg har ikke feriedager jeg kan disponere heller.

Skrevet

Definitivt ikke fri MED lønn. Har du sjef med SÅNN velvilje vil jeg si han er dum.

Så du får nok søke permisjon uten lønn.

Gjest bikku
Skrevet

Definitivt ikke fri MED lønn. Har du sjef med SÅNN velvilje vil jeg si han er dum.

Så du får nok søke permisjon uten lønn.

Det var da svært til reaksjon på min sjefs vegne :), men takk for svar. Vet du om jeg har rett til perm uten lønn, da?

For i det hele tatt å få flybilletter og hotellrom til meg og mannen må jeg bestille raskt, og sjefen er på ferie de neste fire ukene. Derfor ville jeg forsøke å forutsi om jeg har noen rettigheter i forbindelse med rund dag. Egentlig ikke så viktig om det er med lønn eller ikke.

Gjest nikkot
Skrevet

*he he* MED lønn ??!!! nei slike permisjoner finnes ikke i dette landet.

Men du kan søke om fri UTEN lønn, har du en OK sjef burde ikke det være noe problem, hvis du ikke skaper problemer for selve arbeidsplassen.

Gjest bikku
Skrevet

*he he* MED lønn ??!!! nei slike permisjoner finnes ikke i dette landet.

Men du kan søke om fri UTEN lønn, har du en OK sjef burde ikke det være noe problem, hvis du ikke skaper problemer for selve arbeidsplassen.

Takk igjen. Ja, jeg vet at jeg KAN søke, men jeg trenger å vite litt om praksis og sannsynlighet for å få innvilget. Har en sjef som gir uttrykk for at det egentlig aldri passer med permisjoner. Så jeg leter etter en måte å kunne finne et par fridager som gir meg muligheten til å delta i feiringen av mitt aldrende opphav, eller om jeg må takke nei til begivenheten.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det var da svært til reaksjon på min sjefs vegne :), men takk for svar. Vet du om jeg har rett til perm uten lønn, da?

For i det hele tatt å få flybilletter og hotellrom til meg og mannen må jeg bestille raskt, og sjefen er på ferie de neste fire ukene. Derfor ville jeg forsøke å forutsi om jeg har noen rettigheter i forbindelse med rund dag. Egentlig ikke så viktig om det er med lønn eller ikke.

Du har ikke _rett_ på permisjon med lønn, men du kan søke om permisjon uten lønn og begrunne den med 'personlige årsaker', eller forsåvidt skrive i søknaden hva det gjelder. Noen sjefer er velvillige og innvilger slike permisjoner, andre er svært restriktive og vil kanskje ikke innvilge permisjon uten videre.

Gjest bikku
Skrevet

Du har ikke _rett_ på permisjon med lønn, men du kan søke om permisjon uten lønn og begrunne den med 'personlige årsaker', eller forsåvidt skrive i søknaden hva det gjelder. Noen sjefer er velvillige og innvilger slike permisjoner, andre er svært restriktive og vil kanskje ikke innvilge permisjon uten videre.

Takk for seriøst svar på det jeg faktisk spurte om.

Da var det sånn som jeg klarte å lese meg fram til på egenhånd. Har aldri hatt permisjon før, verken til hele dager, lege eller tannlegebesøk. Så jeg kan ikke dette, men forstår jo av andre reaksjoner her at det er enkelte som anser det som helt urimelig at jeg i det hele tatt stiller spørsmålet.

Skrevet

Du kan søke om å bruke neste års feriedager på forskudd. Dersom du jobber i det offentlige, har du ikke fleksitid?

Gjest bikku
Skrevet

Du kan søke om å bruke neste års feriedager på forskudd. Dersom du jobber i det offentlige, har du ikke fleksitid?

Takk for svar!

Fleksitiden var vi oppfordret om å ta ut før ferien eller i forbindelse med den. Jeg kan alltids forsøke å jobbe inn litt før jeg skal avgårde, men det føles i hvert fall dumt å si i fra om at den og den datoen har jeg tenkt å avspasere dager jeg ikke har jobba inn enda :)

Hadde lyst til å gjøre det på en ryddig måte, men det ser ut til at forskuddsferie eller perm uten lønn blir de mest aktuelle alternativene.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Takk for seriøst svar på det jeg faktisk spurte om.

Da var det sånn som jeg klarte å lese meg fram til på egenhånd. Har aldri hatt permisjon før, verken til hele dager, lege eller tannlegebesøk. Så jeg kan ikke dette, men forstår jo av andre reaksjoner her at det er enkelte som anser det som helt urimelig at jeg i det hele tatt stiller spørsmålet.

Det folk reagerte på vil jeg tippe gjaldt at du trodde det var en mulighet å få permisjon med lønn, derav svarene. Tror jeg altså...

Skrevet

Takk for svar!

Fleksitiden var vi oppfordret om å ta ut før ferien eller i forbindelse med den. Jeg kan alltids forsøke å jobbe inn litt før jeg skal avgårde, men det føles i hvert fall dumt å si i fra om at den og den datoen har jeg tenkt å avspasere dager jeg ikke har jobba inn enda :)

Hadde lyst til å gjøre det på en ryddig måte, men det ser ut til at forskuddsferie eller perm uten lønn blir de mest aktuelle alternativene.

Synes det er helt uproblematisk å forklare at du trenger tid og om du kan jobbe det inn på forhånd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...