Gå til innhold

separert-hva nå? (for å få bidrag)

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur
Skrevet

Jeg er nå separert, og jeg har så mye å tenke på og alt er kaos. Så jeg håper noen kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre nå. Når det gjelder økonomien sliter jeg; jeg jobber deltid i svært liten stilling og tar ekstravakter. Men jeg studerer også og vil ikke klare utgifter tror jeg. Vi har vært til mekling og har fått papir på at vi er separert. Hvordan får jeg bidrag fra far? Kan jeg søke barn inn i sfo og få noe (alt?) dekket slik at jeg kan jobbe dagvakter/studere dag?

Er det mer jeg må tenke på?

Jeg søkte bostøtte men manglet noe vedlegg så jeg har ikke hørt noe. Kan jeg søke på etterskudd og levere bidrag; altså fra separasjonen startet? Jeg skal betale kommunale avgifter og hvordan kan jeg det når fast inntekt er 6000 og det alene er kommunale avgifter? Så er jo leie og annet utenom. Jeg har forresten rimelige boutgifter her jeg bor, så jeg ønsker ikke å flytte.

Tusen takk for svar!

Gjest Jente31
Skrevet

''Hvordan får jeg bidrag fra far? ''

Dette kan nav hjelpe deg med, eller så må du og barnefar bli enige dere i mellom.

''Kan jeg søke barn inn i sfo og få noe (alt?) dekket slik at jeg kan jobbe dagvakter/studere dag? ''

Ja, det kan du.

''Er det mer jeg må tenke på?''

Søke om ekstra b.trygd? Bostøtte kan du også søke.

Har du barn under 8 år? Da kan du søke om en annen stønad (er det overgangsstønad det heter mon tro?).

Skrevet

''Hvordan får jeg bidrag fra far? ''

Dette kan nav hjelpe deg med, eller så må du og barnefar bli enige dere i mellom.

''Kan jeg søke barn inn i sfo og få noe (alt?) dekket slik at jeg kan jobbe dagvakter/studere dag? ''

Ja, det kan du.

''Er det mer jeg må tenke på?''

Søke om ekstra b.trygd? Bostøtte kan du også søke.

Har du barn under 8 år? Da kan du søke om en annen stønad (er det overgangsstønad det heter mon tro?).

Overgangsstønaden har ikke noe med alderen på barnet å gjøre så lenge barnet ikke er myndig, men du kan få utvidet overgangsstønad utover 3 år om du har særdeles gode grunner om barnet er under 8 år. Mener det var sånn for 5 år siden da jeg ble alenemor i alle fall.

Skrevet

Overgangsstønaden har ikke noe med alderen på barnet å gjøre så lenge barnet ikke er myndig, men du kan få utvidet overgangsstønad utover 3 år om du har særdeles gode grunner om barnet er under 8 år. Mener det var sånn for 5 år siden da jeg ble alenemor i alle fall.

''Overgangsstønaden har ikke noe med alderen på barnet å gjøre så lenge barnet ikke er myndig''

Jo, det har den. Det er som Jente31 sier, barnet må være under 8 år. Sånn har det vært lenge, mer enn i 5 år ihvertfall.

Skrevet

''Overgangsstønaden har ikke noe med alderen på barnet å gjøre så lenge barnet ikke er myndig''

Jo, det har den. Det er som Jente31 sier, barnet må være under 8 år. Sånn har det vært lenge, mer enn i 5 år ihvertfall.

Ok - jeg gir meg! Har kikket litt på nav.no og under visse vilkår kan man få overgangstønad til yngste barn er 10 år, men generellt er det 8 år som gjelder ja.

Beklager! Mine var godt under den alderen begge to da det var aktuelt for meg, det er nok derfor jeg ikke har fått det skikkelig med meg. Fint at du rettet det opp. :o)

Gjest Jente31
Skrevet

Er moren min som har informert meg om dette, hun jobber på nav.. men ser at det er rettet opp i ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...