Gjest ikke praktisk... Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Er ikke det en ulempe? Ser den del leiligheter på finn.no med masse fine leiligheter og flotte moderne bad... men disse moderne badene er jo litt upraktiske. Man må dusje rett på gulvet! Det er visstnok ofte vegger rundt, men det renner jo vann likevel utover badegulvet som man må sveipe opp! Noen av dusjene har en kant slik at det kun blir vann inne i dusjen, men man må jo likevel sveipe opp... dessuten har jeg hørt at flisene forringes raskere når man dusjer rett på. En jeg kjenner som driver med flislegging sier at det beste er dusjkabinett, da sparer man gulvet. Har sett leiligheter med skikkelige dusjkabinett da og det er mye bedre! Er det for å spare penger de har de løsningene uten "gulv"? At det er billigere å sette opp et par dusjvegger fremfor et helt kabinett? 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Vi dusjer "rett på gulvet", den ene dusjen har vegger rundt, og en kant langs gulvet som hindrer vannsøl utover, et dusjhjørne. Den andre dusjen er en nisje bak en vegg av glassbyggestein. Så lenge fallet er godt, så har jeg til gode å oppleve at det har blitt vannsøl med noen av alternativene. Og det til tross for at seksåringen elsker å leke i dusjen. Det er flere grunner til at jeg ikke kunne ha tenkt meg å ha dusjkabinett. Hovedårsaken er nok estetisk. Har til gode å se et kabinett som jeg syns er pent - de fleste er store og klumpete. Plassmessig er begge løsningene vi har valgt bedre, og så syns jeg det er noe herk å få reingjort skikkelig under og bak kabinett. Reint fuktmessig osv kan det godt hende at et kabinett er bedre, men helhetsvurderinga i vårt hjem gjorde at vi ikke ofret det alternativet mange tanker. 0 Siter
Gjest finnes pene da Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Vi dusjer "rett på gulvet", den ene dusjen har vegger rundt, og en kant langs gulvet som hindrer vannsøl utover, et dusjhjørne. Den andre dusjen er en nisje bak en vegg av glassbyggestein. Så lenge fallet er godt, så har jeg til gode å oppleve at det har blitt vannsøl med noen av alternativene. Og det til tross for at seksåringen elsker å leke i dusjen. Det er flere grunner til at jeg ikke kunne ha tenkt meg å ha dusjkabinett. Hovedårsaken er nok estetisk. Har til gode å se et kabinett som jeg syns er pent - de fleste er store og klumpete. Plassmessig er begge løsningene vi har valgt bedre, og så syns jeg det er noe herk å få reingjort skikkelig under og bak kabinett. Reint fuktmessig osv kan det godt hende at et kabinett er bedre, men helhetsvurderinga i vårt hjem gjorde at vi ikke ofret det alternativet mange tanker. Jeg har sett pene dusjkabinett og, det er de "gamledagse" som er stygge. Men de nye er faktisk ganske fine syns jeg :-) 0 Siter
Colette Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Selvfølgelig er det upraktisk å dusje rett på gulvet. Og det er også en selvfølge at fliser forringes fortere når de stadig blir utsatt for vann. Har man et dusjkabinett så renner vannet rett ned i sluket. Og det er det :-) Dusjvegger er billigere enn dusjkabinett, stort sett. Et vanlig, fint dusjkabinett med glassvegger koster fra 12-15 000 og oppover, mens vegger koster rundt 5000. Jeg kunne ikke tenke meg å ha noe annet enn dusjkabinett:-) Tungvint å rengjøre, muligens, men den jobben tar jeg mer enn gjerne. Jeg har hørt at baderom med dusjkabinett nesten ikke er å regne som våtrom, i motsetning til når det dusjes rett på gulv/vegger. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Jeg har sett pene dusjkabinett og, det er de "gamledagse" som er stygge. Men de nye er faktisk ganske fine syns jeg :-) Jo, det finnes sikkert fine også. Men flere av de finere jeg har sett er ganske store, så da blir plass også et hensyn å ta. Ellers så innrømmer jeg gjerne at det er fordommer fra tidligere tiders leide hybel- og leilighetskabinett jeg har flust av Syns uansett det er både enklere og penere med dushjørne og nisje. Det er vel bare sånn at folk har forskjellig smak og beveggrunn forøvrig til de valgene vi tar, og derfor finnes mange alternativer på markedet. 0 Siter
Lillemus Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Jeg vurderer nå å hive ut badekaret og sette inn bare dusj og jeg vurderer ikke engang noe annet enn kabinett! Bare vegger er overhodet ikke aktuelt. Selv om dusjen nå slår rett mot veggen (dusjen er i badekaret) så renner vannet i alle fall rett ned i sluket og ikke utover golvet med de farer det innebærer. Så hos meg blir det kabinett ja. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Jeg har hatt begge deler, og foretrekker helt klart å dusje "rett på gulvet". Mye enklere å gjøre rent, og pga fall mot sluk holder vannet seg inni dusjen. Når vannet skrus av renner alt sammen ned i sluket av seg selv. Dørene kan felles inn mot veggen, så når dusjen ikke er i bruk har man bedre plass på badet. 0 Siter
tusseline Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Ser at flere sier de heller vil ha dusjkabinett pga. at gulvet forringes når man dusjer på det. Jeg ville tro at når man har et dusjkabinett stående på flisgulv over flere år, så vil det ikke være mulig å fjerne dette uten at det vil synes på gulv eller vegger. Noen som vet helt sikkert? Om det er tilfelle, så vil det jo være det samme hvilken løsning man velger, det vil slite på badet allikevel. 0 Siter
Colette Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Ser at flere sier de heller vil ha dusjkabinett pga. at gulvet forringes når man dusjer på det. Jeg ville tro at når man har et dusjkabinett stående på flisgulv over flere år, så vil det ikke være mulig å fjerne dette uten at det vil synes på gulv eller vegger. Noen som vet helt sikkert? Om det er tilfelle, så vil det jo være det samme hvilken løsning man velger, det vil slite på badet allikevel. Dusjkabinett står på 4 bein, og det er en ganske enkel sak å dra det fram for rengjøring under, og på veggene rundt, hvis man ønsker det. Jeg kunne overhodet ikke tenke meg et bad som er vått etter dusjing. Bodde en gang et sted hvor vi dusjet rett på gulvet, og badet var vått i evigheter etterpå. Vi måtte svabre og svabre, og til og med baderomsmøblene ble ødelagt av all fukten. Men dette var av den helt enkle varianten av "dusj rett på gulvet" med kun et forheng. 0 Siter
tusseline Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Dusjkabinett står på 4 bein, og det er en ganske enkel sak å dra det fram for rengjøring under, og på veggene rundt, hvis man ønsker det. Jeg kunne overhodet ikke tenke meg et bad som er vått etter dusjing. Bodde en gang et sted hvor vi dusjet rett på gulvet, og badet var vått i evigheter etterpå. Vi måtte svabre og svabre, og til og med baderomsmøblene ble ødelagt av all fukten. Men dette var av den helt enkle varianten av "dusj rett på gulvet" med kun et forheng. Jeg tenkte mer på hvordan det ville se ut der dersom man ikke ville ha dusjkabinettet lengre. Jeg tror at det uansett løsning ikke ville se pent og nytt ut der man har dusjet . 0 Siter
Lillemus Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Ser at flere sier de heller vil ha dusjkabinett pga. at gulvet forringes når man dusjer på det. Jeg ville tro at når man har et dusjkabinett stående på flisgulv over flere år, så vil det ikke være mulig å fjerne dette uten at det vil synes på gulv eller vegger. Noen som vet helt sikkert? Om det er tilfelle, så vil det jo være det samme hvilken løsning man velger, det vil slite på badet allikevel. Litt forskjell på om det er fargeforskjell på fliser/tapet pga at dusjkabinettet har stått der i mange år enn om det er fuktskader i vegger og golv da... 0 Siter
tusseline Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Litt forskjell på om det er fargeforskjell på fliser/tapet pga at dusjkabinettet har stått der i mange år enn om det er fuktskader i vegger og golv da... Så fremt badet er pusset opp på forskriftsmessig måte, skal det ikke bli fuktskader. 0 Siter
petter smart Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Hvis det renner vann ut på gulvet er det en feil med badet. Normalt har man lister som fanger opp vann og det skal være fall mot sluk. Så lenge membranen under flisene er i orden er det ikke noe problem å dusje rett på gulvet. Men i praksis viser det seg at dette ofte ikke er tilfelle. De aller fleste flisleggere legger altfor tynn membran. 0 Siter
Colette Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Jeg tenkte mer på hvordan det ville se ut der dersom man ikke ville ha dusjkabinettet lengre. Jeg tror at det uansett løsning ikke ville se pent og nytt ut der man har dusjet . Jeg ser i hvert fall ingen forskjell på området under/rundt dusjen, og resten av rommet. Skjønner ikke helt hva du mener da men :-) 0 Siter
Gjest tilfeldig valgt brukernavn Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Det er for trangt å ha seg i et dusjkabinett, derfor har vi valgt å dusje rett på gulvet. Vi tenkte likt med bikku. 0 Siter
Bookworm Skrevet 31. juli 2008 Skrevet 31. juli 2008 Litt forskjell på om det er fargeforskjell på fliser/tapet pga at dusjkabinettet har stått der i mange år enn om det er fuktskader i vegger og golv da... Så lenge badet er bygget etter forskriftene så blir det ikke fuktskadet av dusj uten kabinett da... 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. august 2008 Skrevet 1. august 2008 Så lenge badet er bygget etter forskriftene så blir det ikke fuktskadet av dusj uten kabinett da... Jeg hadde ikke tatt sjansen alikevel, vet aldri om membranen er helt tett f.eks. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 3. august 2008 Skrevet 3. august 2008 Vi har nettopp pusset opp badet, og har dusj "rett på gulvet". Flisleggerene har laget et flott fall ned til et langt sluk (unidrain) som fungerer utmerket. Det er kant rundt dusjen som er silikonert. Så langt har vi dusjet ganske mange ganger, og ikke en gang har vi hatt noen lekkasjer ut fra dusjen. Har aldri hørt at det skal slite noe spesielt på flisene. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. august 2008 Skrevet 3. august 2008 Vi dusjer rett på gulvet, og det fungerer utmerket. Jeg har tenkt meg at man velger kabinett først og fremst om man ikke har skikkelig gulv med membran - kan ikke helt forstå at noen velger å sette opp kabinett om det ikke er helt nødvendig. 0 Siter
Gjest sahoda Skrevet 3. august 2008 Skrevet 3. august 2008 Vi dusjer rett på gulvet, og det fungerer utmerket. Jeg har tenkt meg at man velger kabinett først og fremst om man ikke har skikkelig gulv med membran - kan ikke helt forstå at noen velger å sette opp kabinett om det ikke er helt nødvendig. Vel et kabinett hindrer jo vannsprut på andre ting man har i nærheten av dusjen på badet sitt da - alle er jo ikke forunt å ha et bad på 30-40 kvadrat, slik at man kan plassere alt laaaaaangt unna stedet man dusjer 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.