Gå til innhold

Avlive gammel, syk rotte.

Anbefalte innlegg

Gjest Rotteeier
Skrevet

En av rottene våre er svært gammel og syk. Han er tynn, slapp og avkreftet, og orker knapt å spise eller å bevege seg rundt.

Vi var hos veterinær for 10-12 dager siden hvor han fikk en sprøyte, men oddsene var dårlige, og det ser ikke ut til å ha hjulpet noe. Han har blitt gradvis værre.

Vi har tatt oss godt av ham de siste dagene, og håpet på en bedring, eller at naturen skulle gå sin gang så han slapp å lide mer.

Men han lever fortsatt, såvidt. Og imorgen tidlig reiser vi på ferie og blir borte i 5 dager.

Jeg ser derfor ingen annen løsning enn å avlive ham før vi reiser, siden han uansett vil dø ganske snart og jeg ikke vil overlate et så sykt dyr til dyrepasseren.

Men problemet er at jeg ikke har mulighet til å komme til veterinær idag, og derfor er nødt til avlive han selv.

Skulle gjerne ha sluppet dette, men vet at det er til dyrets beste.

Noen som har forslag til hvordan jeg kan gjøre dette så humant som mulig?

Fortsetter under...

Skrevet

Hvorvidt dette er humant eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men jeg kjente en gang ei som jobbet i dyrebutikk og hun fortalte at de avlivet rotter og andre smågnagere ved å putte dem i en pose og slå den hardt mot veggen....

Gjest D*lilith
Skrevet

Gasse den ihjel?

Da sovner den stille og rolig inn.

Gjest Rotteeier
Skrevet

Gasse den ihjel?

Da sovner den stille og rolig inn.

Takk for tipset!

Det hørtes ganske fredelig og udramatisk ut.

Eksos fra bilen da kanskje?

Har vurdert å drukne den. men det byr meg litt imot å måtte holde den fast under vann.

Gjest D*lilith
Skrevet

Takk for tipset!

Det hørtes ganske fredelig og udramatisk ut.

Eksos fra bilen da kanskje?

Har vurdert å drukne den. men det byr meg litt imot å måtte holde den fast under vann.

Ja det var eksos fra bilen jeg tenkte på : )

Annonse

Gjest minnah
Skrevet

Kanskje noen andre kan ta den til veterinær for deg da vettu... Ikke skjønner jeg at du har hjerte til å ta livet av ditt eget kjæledyr..

Men humant er det så lenge dyret dør/mister bevisstheten momentant uten smerter.

Gjest Rotteeier
Skrevet

Hvorvidt dette er humant eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men jeg kjente en gang ei som jobbet i dyrebutikk og hun fortalte at de avlivet rotter og andre smågnagere ved å putte dem i en pose og slå den hardt mot veggen....

Har hørt om den metoden. Men synes den virker brutal siden dyret kan risikere store smerter før det dør.

Vil helst slippe blod og gørr, for ungene skal begrave dyret sitt etterpå.

Skrevet

Har hørt om den metoden. Men synes den virker brutal siden dyret kan risikere store smerter før det dør.

Jeg er helt enig altså, bare for å ha sagt det! Jeg hadde ikke klart å ta livet av et kjæledyr på den måten.

Gass er vel helst tingen ja. Eksos eller propan kanskje?

Gjest minnah
Skrevet

Få noen til å ta dyret til veterinær mens dere er på ferie, også begraver dere det når dere kommer hjem.

Gjest Rotteeier
Skrevet

Kanskje noen andre kan ta den til veterinær for deg da vettu... Ikke skjønner jeg at du har hjerte til å ta livet av ditt eget kjæledyr..

Men humant er det så lenge dyret dør/mister bevisstheten momentant uten smerter.

Jeg har ikke hjerte til å se dyret lide lenger heller!

Sånn sett har jeg valget mellom to onder. Og da får jeg gjøre det som er best for dyret.

Jeg har ikke mulighet til å sende noen andre heller.

Gjest minnah
Skrevet

Jeg har ikke hjerte til å se dyret lide lenger heller!

Sånn sett har jeg valget mellom to onder. Og da får jeg gjøre det som er best for dyret.

Jeg har ikke mulighet til å sende noen andre heller.

Da tror jeg du samtidig må velge bort kravet om at dyret skal være helt og fint etterpå, det høres faktisk ganske skummelt å sette i gang med gassing sånn på egen hånd....

Skogstrollet
Skrevet

Det mest humane er å vri om nakken på den. Da dør den momentant. Du kan også bruke ei øks og avlive den som de avliver høns.

Annonse

Skogstrollet
Skrevet

Du må ikke finne på å drukne den. Det som skjer når man drukner er at man får hjerteinfarkt, og det vil jeg tro er like smertefullt for mennesker som dyr.

Skrevet

Det beste er å ta nakken på den, det går fort og er humant!

Det har vi alltid gjort på dyr som ikke behøver å lide unødig!

Gjest glad det ikke er meg
Skrevet

Huff!

hva med en real dose sovemedisin/paralgin forte i rottas yndlingsmat?

• 2 uker senere...
Gjest Rotteeier
Skrevet

Hvordan gikk det - fant du ei løsning?

Ja. vi valgte å drukne den.

Jeg ringte veterinæren, og de mente at dette var en ganske human metode sålenge rotta var så syk og svak.

Det var mannen min som utførte det.

Og rotta var for svak til å få panikk eller kjempe imot. Den trakk liksom bare pusten en gang, og så var det over..

Så jeg velger å tro at det gikk ganske smertefritt for seg, og det var det beste å gjøre fremfor å la den lide seg gjennom noen dager til.

Skrevet

Ja. vi valgte å drukne den.

Jeg ringte veterinæren, og de mente at dette var en ganske human metode sålenge rotta var så syk og svak.

Det var mannen min som utførte det.

Og rotta var for svak til å få panikk eller kjempe imot. Den trakk liksom bare pusten en gang, og så var det over..

Så jeg velger å tro at det gikk ganske smertefritt for seg, og det var det beste å gjøre fremfor å la den lide seg gjennom noen dager til.

Det var godt å høre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...