Gå til innhold

scheuermann syndrom


wing

Anbefalte innlegg

I 1993 fikk jeg diagnosen scheuermann.Legen på sykehuset, ga meg bskjed om at plagene i nakke og rygg,ville brenne ut i løpet av ca 2 år.

I 1997 ble jeg sykemeldt p.g.a

mageproblemer og et vekt-tap på

13 kilo samt smerter i høyre side fra skulderblad til hofte.

Hadde også store problemer med å rette ut ryggen.

Har etter dette også hvært plaget med utslett på overkroppen, og fingere som visner bort i begge armer.

For 14 dager siden ble det påvist skiveprolaps i nakken

ved ct-røntgen.

P.g.a den lange perioden jeg har gått sykemeldt(1997-2000)

ble jeg henvist om å søke uføretrygd.

Har kosultert lege oppnevnt fra trygdekontoret.

Denne legen oppfordret meg til ikke å stille opp på ct-røntgen,

tross mine faste lege hadde rekvirert time,han mente at prolaps var utelukkende.

Da jeg ringer opp denne legen, og kofronterer han med at det er påvist skiveprolaps i nakken,

får jeg til svar at 50% av de som tar ct-røntgen får påvist prolaps,samt at 15% av norske jagerfly aspiranter har diagnosen scheuermann.

Da jeg konfronterer han med at

han kunne utelukke prolaps ,og synes han har gjort en dårlig undersøkelse ,legger han på røret og vil ikke prate med meg.

Denne legen gir meg diagnosen:

somatoform lidelse med begrunelse av at jeg er enslig,

har ingen kjæreste og heller ingen barn?

Pr idag går jeg på medikamenter

som:zyrtec for uslett på ryggen og overarmer/somadril for å roe ned uroen som jeg føler fysisk,

tøyer og strekker kroppen nesten ustanselig hele dagen, da

jeg stivner og kroppen verker.

Går også på zoloft da jeg er rimlig oppgitt over min egen livs situasjon, har hvært plaget siden 1993,ikke rart man blir lei og frustert når man har hatt problemer siden 1993.

Og ingen leger kan hjelpe deg.

Har også et familie medlem som har samme diagnosen.han har også magepromlemer som meg,og er uføretrygdet.

Jeg ble også anmodet av trygdekontoret om å trekke søknaden om uføretrygd.

Jeg har aldri hatt noe ønske om å bli trygdet,men sålenge jeg ikke blir kvitt plagene mine,

kan jeg ikke fungere i en normal arbeids situasjon.

Selv om jeg ønsker å jobbe da det er utholdelig å ikke ha noe å gjøre.

har 7 år vidregånde utdannelse

som jeg ikke for brukt til noe,

samt 275000 kr i studiegjeld.

fram til 1993 trente jeg jevnlig på helse studio, til jeg fikk en smell i nakken,

har siden det hatt problemer med nakke og rygg.

Håper på noe klarere svar på

hva scheuermann er, og hva slags

andre plager dette kan forårsake.

med vennlig hilsen

bitter man på 34 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,wing.

Her ser jeg enda et eksempel på hvor mange rare leger det finnes! Jeg har selv vært utsatt for noe lignende,og har byttet lege tre ganger.Jeg er kvinne på 33,og har vært sykmeldt i snart to år.Etter mange undersøkelser,tror legene nå de har kommet frem til rett diagnose,takket være min tannlege!Hun har stått på og har hatt mistanke om at jeg har Sjøgrens Syndrom,en slags leddgikt hvor slimhinnene blir angrepet og fører til ofte betennelser i ører,nese,ledd,sener o.s.v.

Jeg kjenner en som har scheuermanns syndrom,han har smerter i rygg,mellom skulderblad og ned til hoftene.Han har noe psoriasislignende utslett i tillegg.Han holder sykdommen i sjakk ved å trene regelmessig,(spesielt ryggmusklene)for ikke å bli krokrygget.

Ønsker deg lykke til.

Klem fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde få en rekvisisjon av lege for å bli bedre undersøkt på revmatisk sykehus? Det finnes mange opplysninger på www.rheuma.no om forskjellige leddgiktplager og syndromer.Jeg har selv fått mye hjelp derfra og meldt meg inn Norsk Revmatismeforening.Der får man greie på mange rettigheter som bare få vet om.Du kan også få kontakte en som kalles for "Likemann";en som har gått den lange og kronglete veien før deg,trygdekontor,kamp med leger osv.

Hilsen ei som også vil jobbe.

God bedring som best du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mageplager har du?

Jeg har en sykdom som kalle ulceriøs kolitt,

har ikke peiling om det kommer av scheuermann sykdom.

Jeg gikk også kraftig ned i vekt, nå går jeg på medisiner (mesasal) 6 piller daglig.

Vet ikke om dette hjelper deg, men kanskje det er sammenheng-jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mageplager har du?

Jeg har en sykdom som kalle ulceriøs kolitt,

har ikke peiling om det kommer av scheuermann sykdom.

Jeg gikk også kraftig ned i vekt, nå går jeg på medisiner (mesasal) 6 piller daglig.

Vet ikke om dette hjelper deg, men kanskje det er sammenheng-jeg vet ikke...

Tror mine mageproblemer skyldes

en form for stress.

Har store problemer med å kobble

av p.g.a stivhet og verk i nakke og rygg.

Mage- problemene oppstår som regel ved fysisk arbeid,eller

ved flere dager med dårlig

nattesøvn.Etter at jeg ble sykemeldt 1997 har jeg i løpet av 2 år klart å legge på meg hele 13 kg ved å planlegge måltidene mine,gjerne 5 måltider pr dag.

Pr i dag veier jeg 85 kilo,

som jeg anser å hvære min ideal-

vekt,men må fortsatt hvære på vakt anngående magen.

Har hvært på sykehus hvor det

ble utført: gastroscopi/colonoscopi.

Konklusjon:Gastritt,nervøst tarmsytem,ellers negativt funn

og mistanke om gastroduoenitt?

Vet ikke om dette er til noen hjelp for deg!

Hilsen wing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lege Knut-Erik Ånensen

Til wing ang Scheuermann syndrom

Dette var ikke spesielt hyggelig lesning!

Scheuermann er en sykdom med vekstforstyrrelse i ryggvirvlene i øvre del av ryggen slik at de vokser mindre fortil enn baktil- de får en kileform. Dette sees hyppigst hos ungdom som driver visse idretter feks langrenn og turn. Årsaken er ukjent.

Når det gjelder ditt sammensatte sykdomsbilde er det ikke enkelt å gi råd.

Du snakker om ct funn i nakkeregionog grad av sikkerhet for påvist prolaps og eventuelle tiltak i så henseende. Hvis det er snakk om prolaps er nok såkalt MR en bedre undersøkelse rent teknisk- og det er mulig at legen din bør søke om dette hvis det finnes i rimelig nærhet.

Hele situasjonen bør nok etter dette gjennomgåes hos din faste lege.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Knut-Erik Ånensen, allmennlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...