Gå til innhold

Dusjsåpe til håndvask?

Anbefalte innlegg

Gjest klokkeklangs
Skrevet

Jeg har en diskusjon med en venninne, kan noen hjelpe?

Hun mener at man kan vaske seg med hvilken som helst såpe på hendene etter at man har vært på toalettet e.l., mens jeg mener at det kun er håndsåpe som er desinfiserende nok. Det må da være en grunn til at noe heter dusjsåpe og annet heter håndsåpe?? Og hva med shampoo? Ville dere syntes at det var nok å vaske hendene med?

Fortsetter under...

Skrevet

Ordinær håndsåpe er vel ikke desinfiserende, men den er nok litt sterkere enn dusjsåpe og tar dermed mer hvis man er skikkelig møkkete.

Etter dotur tror jeg man blir omtrent like ren med dusjsåpe som med håndsåpe.

Gjest 50-modell
Skrevet

Jeg fatter ikke at jeg overlevde min barndom, med utedo og tørking med avispapir. Vannet måtte vi bære inn fra brønnen.

Nå skal vi ha full desinfeksjon etter dobesøk!

Skrevet

Håndsåpa desinfiserer ikke noe mer en dusjsåpe vi ljeg tro. Tror ikke det spiller noen rolle, men shampoo er kanskje noe annerledes laget enn vanlig såpe?

Gjest visste du det du
Skrevet

Såpe er såpe. Dusjsåpe, sjampo og håndsåpe inneholder vaskeaktive stoffer som fjerner fett. Balsam derimot er ikke egnet til å vaske seg med, kun som fuktbehandling for håret.

Vanlig håndsåpe er ikke desinfiserende, den fjerner bare fett og smuss når den blir skylt av med vann. Det finnes desinfiserende/bakteriedrepende håndsåper men man anbefaler å ikke bruke for mye av sånt pga det kan bli resistente bakterier osv.

Visste du at bruk av sprit på hendene er mye mer effektivt og skånsomt for hendene enn vanlig håndvask?

Gjest lite nytt:P
Skrevet

Såpe er såpe. Dusjsåpe, sjampo og håndsåpe inneholder vaskeaktive stoffer som fjerner fett. Balsam derimot er ikke egnet til å vaske seg med, kun som fuktbehandling for håret.

Vanlig håndsåpe er ikke desinfiserende, den fjerner bare fett og smuss når den blir skylt av med vann. Det finnes desinfiserende/bakteriedrepende håndsåper men man anbefaler å ikke bruke for mye av sånt pga det kan bli resistente bakterier osv.

Visste du at bruk av sprit på hendene er mye mer effektivt og skånsomt for hendene enn vanlig håndvask?

det med sprit har jeg hørt,men må innrømme at det er lite fristende å gå og stinke sprit...blir vel stemplet som alkis,tenker jeg:P også er det jo veldig dyr måte å vaske hendene...men det funker greit på sår etc :)

Annonse

Gjest mandolina
Skrevet

det med sprit har jeg hørt,men må innrømme at det er lite fristende å gå og stinke sprit...blir vel stemplet som alkis,tenker jeg:P også er det jo veldig dyr måte å vaske hendene...men det funker greit på sår etc :)

Det brukes mye på sykehus.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg fatter ikke at jeg overlevde min barndom, med utedo og tørking med avispapir. Vannet måtte vi bære inn fra brønnen.

Nå skal vi ha full desinfeksjon etter dobesøk!

Vi hadde innlagt vannklosett, håndvask og kaldt vann i kranen samt håndsåpe.

Er fra 1952.

Hilsen

Gjest 50-modell
Skrevet

Vi hadde innlagt vannklosett, håndvask og kaldt vann i kranen samt håndsåpe.

Er fra 1952.

Hilsen

Det fikk vi i 1967. Ikke alle hadde det like godt på den tiden

Gjest ung dame_på 25
Skrevet

jeg er i 20-årene,og selv vi hadde utedass!men det skyldes vel min gammeldagse far og at vi bodde langt uti skauen!men vi hadde iallefall dasspapir:P

Gjest mandolina
Skrevet

Ja, men så er jeg også oppvokst i Danmark, foreldrene mine bygget seg helt nytt hus på den tiden.

Hilsen

candyqueen_83
Skrevet

Man lukter jo ikke sprit etterpå da :P Det lukter litt sterkt helt til spriten har tørket, etter det lukter det ingenting.

Skrevet

Man lukter jo ikke sprit etterpå da :P Det lukter litt sterkt helt til spriten har tørket, etter det lukter det ingenting.

søler jeg f.eks vodka eller noe sånt,synes jeg det lukter altså,men det er kanskje ikke selve spriten?funker som nevnt greit til små-sår etc,men å vaske hendene i synes jeg blir for mye.men men,flott hvis det funker for andre,selv holder jeg meg til vanlige håndsåper så langt jeg klarer:P (gjør da ikke så mye skummelt på do at jeg trenger så sterke saker heller)

Annonse

candyqueen_83
Skrevet

søler jeg f.eks vodka eller noe sånt,synes jeg det lukter altså,men det er kanskje ikke selve spriten?funker som nevnt greit til små-sår etc,men å vaske hendene i synes jeg blir for mye.men men,flott hvis det funker for andre,selv holder jeg meg til vanlige håndsåper så langt jeg klarer:P (gjør da ikke så mye skummelt på do at jeg trenger så sterke saker heller)

Det er jo ikke ren sprit man bruker, men det er blandet med andre ting. Vann, glycerin osv.

Skrevet

Det er jo ikke ren sprit man bruker, men det er blandet med andre ting. Vann, glycerin osv.

okay,da skjønner jeg bedre...:P

Gjest minnah
Skrevet

Desinfiserende? Såpe er da ikke antibakterielt på noen som helst måte, bare løser opp fett og får dermed skitt og bakterier skylt av hendene.

Menge bakterier stortrives i såpe, man skal ikke blande ut siste rest av såpa med vann for å få slumpen til å vare lenger - da vil enkelte typer bakterier vokse opp.

Håndsåpe eller dusjsåpe - hva er forskjellen? Ingen vil jeg tro, bare produsentenes måte å få oss til å kjøpe flere produkter.

Gjest minnah
Skrevet

Man bør vaske hendene før man spriter dem av, ingen vits å desinfisere møkka, liksom ;-)

Gjest mandolina
Skrevet

Man bør vaske hendene før man spriter dem av, ingen vits å desinfisere møkka, liksom ;-)

Det blir ikke gjort på sygehusene, der spriter de hendene i stedet for at vaske de.

Hilsen

Gjest minnah
Skrevet

Det blir ikke gjort på sygehusene, der spriter de hendene i stedet for at vaske de.

Hilsen

Iblant må hendene vaskes for å få bort møkk, renner under negler osv, forsvinner ikke ved å sprite av. Men ved bruk av sprit trenger amn ikke vaske hender så _ofte_ som uten sprit.

Joda, jeg har gått mange hygienekurs. :-)

Gjest mandolina
Skrevet

Iblant må hendene vaskes for å få bort møkk, renner under negler osv, forsvinner ikke ved å sprite av. Men ved bruk av sprit trenger amn ikke vaske hender så _ofte_ som uten sprit.

Joda, jeg har gått mange hygienekurs. :-)

Ja, det er ikke både vasking av hender og spriting samtidig, men enten eller. Det gjør hver sin oppgave.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...