Gå til innhold

Alkohol --> signal til barna

Anbefalte innlegg

Gjest lette på trykket
Skrevet

Har en venninne som er veldig glad i å ta seg en fest (inkl. mannen hennes), gjerne midt i uka ..... dette har pågått nå i over flere år.

Hun jobber ikke, så om hun tar seg en fest er egentlig ikke noe jeg bør bry meg om, men det er masse som irriterer meg allikevel.

Jeg er glad i en fest i ny og ne jeg også, ikke "snerpete" på det området, men ikke hver helg.

Omtrent hver helg vinterstid drar de på hytta, hun, mannen og barna (2 barn, 10 og 12 år gamle), barna trives ikke på hytta (kanskje en grunn til det ......), men må jo bli med, hvis de ikke er så heldige da at besteforeldrene har muligheten til å ha de i helgene. På hytta kommer flaska på bordet fredagsettermiddag og det festes og drikkes til omtrent søndagsmorgenen, det tar nok ikke "helt av" før barna har lagt seg, men en jevnlig rus helgen gjennom allikevel.

De fester om de er aleine eller ikke, somregel er det venner i nærheten som også er glade i en fest.

Nå de siste somrene, drar hun på stranda hver dag det er fint vær, pilsboksene er med i kjølebagen. Det er også flere venninner (ikke mine, men hennes) som er "med på dette". De har med seg barna og de har med seg B I L E N E. De drikker seg ikke direkte fulle iløpet av dagen, men allikevel, de setter barna i bilene og kjører hjem etter endt dag på stranda ....... jeg blir så irritert så irritert. Jeg blir også irritert på meg selv at jeg ikke har "gøds" nok til å ringe politiet å tipse dem om at de kunne stilt seg i nærheten en ettermiddag med promillekontroll .....

Hvilken signaler gir du dine egne barn og andres barn når du gjør dette ? Jeg blir helt matt .....

Jeg er åpen mot barna mine som reagerer, de er så store at vi har forklart dem at alkohol og motoriserte kjøretøyer IKKE hører sammen. Når de spør meg om hvorfor disse damene kan gjøre det, så sier jeg at de gjør noe ulovlig og farligt.

Hun kommer sjeldent på besøk lenger, vi fester nok ikke nok til at det er morsomt å komme på besøk til oss.

Nå bekymrer deg meg egentlig, hvor avhengig er du egentlig når du ikke klarer å holde deg unna pilsboksen til og med når du skal ut å kjøre bil ...... ?

Vår eldste datter er redd fulle folk, hun blir usikker og merker fort endringen på adferden til folk når de har drikki. Så de gangene hun har fått tilbud om overnattingsbesøk hos min venninnes datter har jeg funnet på unnskyldninger om at det ikke passer.

Huff nei dette er vanskelig, jeg vet av andres erfaringer med "denne dama" her, at om jeg snakker med henne om dette, så har jeg mistet en venn for livet ...... jeg vet ikke om jeg har lyst til det ....... hun er egentlig en veldig god venninne, selv om vi ikke akkurat "snakker samme språket" vedr. fest og morro ......

Skrevet

Her må du absolutt sette barnas sikkerhet foran vennskapet til venninna di! Hva om det skjer en alvorlig ulykke, kan du klare å leve med det?

Kontakt politi eller barnevern du.

Gjest lette på trykket
Skrevet

Her må du absolutt sette barnas sikkerhet foran vennskapet til venninna di! Hva om det skjer en alvorlig ulykke, kan du klare å leve med det?

Kontakt politi eller barnevern du.

Gjett om jeg lider valgets kvaler ...... de tankene har jo slått meg mer enn en gang ....... tenk om det skjer noe, da er det forseint .......

Barnevernet går dessverre ikke, faktisk ei av hennes venninner (har flyttet litt unna nå så hun er sjeldent med på festene lenger) er leder der ......

Gjest Lea Lett
Skrevet

Enig med Arden. Det er bedre å miste denne venninnen, enn at du skal måtte miste dine egne barn/ deg seg/hennes barn, rett og slett fordi du unnlot (var for feig til) å ta affære/kontakte politi, slik at "venninnen" din ble årsak til dine barns død/ditt dødsfall. Alternativt noen helt andre tilfeldige menneskers død.

Kan du leve videre med å vite at du var en indirekte årsak til dette? Alternativt: Er du villig til å gamble på at dette _ikke_ kommer til å skje? Hvor tror du grensen for din flaks går, egentlig?

Skrevet

En ting er sikkert, hun har et alkohol problem, det er det ingen tvil om.

Om det hjelper å si i fra at hun ikke må kjøre bil er vel kanskje tvilsomt. Det hjelper antagelig ikke noe annet enn din egen samvittighet. Skal du stoppe dette må du anmelde kjøringen.

Men du kan jo prøve å ta en prat med henne og si noe om din bekymring.

Du får stille deg spørsmål om hvor mye det egentlig betyr at du mister henne som venninne.

Skrevet

Om det er slik du fremstiller det, at hun fyllekjører, må du ringe politiet. Du kan ringe å gi et anonymt tips en dag du vet hun drikker.

Barnevernet kan vel også tipses anonymt.

Disse ungene trenger noen som taler deres sak. :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...