Gå til innhold

Vanskelige valg.

Anbefalte innlegg

Gjest D*lilith
Skrevet

Har en på snart 15 år som ikke vil være med oss mer på ferie,han vil heller være hjemme alene,vi har reist nok i sommer mener han,men vi andre har lyst å ta en tur til.

Vi har sakt han kan ligge hos besteforeldrene som bor i nærheten,og heller være hjemme om dagene,men nå vil de på hytta og mener han kan være med dit,men han vil være hjemme sier han.

Jeg mener det går ikke at han er alene hjemme,han har endel diagnoser og medisiner som han må ta.

Men jeg vil han skal ha muligheten til å føle seg som en "vanlig" tennåring,hadde en "vanlig" tennåring fått være alene hjemme noen dager?

Hvis han blir med på turen blir han sur og sint,og knurrer rett som det er for å vise hvor lite fornøyd han er,han må også ha eget rom ellers blir det bråk,og av og til har ikke campingplasser mer en et rom i pr hytte,og han kommer til å mase om at han vil hjem hele tiden. Han har en bror som vi også må ta hensyn til,han har lyst på mer ferie.

Ellers er han "vanskelig" å ha med å gjøre,med sine diagnoser,så jeg tror besteforeldrene også vil få problemer,det er lenge siden han har vært med dem alene.

Hva er rett å gjøre?

Mary Poppins
Skrevet

Synes det er vanskelig å si hva jeg mener er riktig her uten å vite hvor lenge det er snakk om, og hvor alvorlig diagnosen hans er.

Om en "vanlig" tenåring bør få lov til å være hjemme alene eller ikke i en alder av 15 år kommer ann på 15 åringen. Dersom det er en fornuftig 15åring som klarer seg selv og det ikke er sannsynlighet for hjemme alene fester osv, synes jeg en 15 åringen bør få lov til å være hjemme alene noen dager.

Gjest D*lilith
Skrevet

Synes det er vanskelig å si hva jeg mener er riktig her uten å vite hvor lenge det er snakk om, og hvor alvorlig diagnosen hans er.

Om en "vanlig" tenåring bør få lov til å være hjemme alene eller ikke i en alder av 15 år kommer ann på 15 åringen. Dersom det er en fornuftig 15åring som klarer seg selv og det ikke er sannsynlighet for hjemme alene fester osv, synes jeg en 15 åringen bør få lov til å være hjemme alene noen dager.

Det er snakk om to tre dager,og diagnosene er autisme,ADHD og OCD (kanskje lettere psykisk utviklingshemmet - de er usikre på den)

Han vil gjerne være som andre,men er jo ikke det.

Han er for det meste alene hele tiden på rommet sitt,og trives best med det. Derfor må han også ha eget rom når vi er ute og reiser,så han kan trekke seg tilbake,ellers holder han alle andre våken om nettene.

Skrevet

Det er snakk om to tre dager,og diagnosene er autisme,ADHD og OCD (kanskje lettere psykisk utviklingshemmet - de er usikre på den)

Han er for det meste alene hele tiden på rommet sitt,og trives best med det. Derfor må han også ha eget rom når vi er ute og reiser,så han kan trekke seg tilbake,ellers holder han alle andre våken om nettene.

Med de diagnosene ville jeg aldri latt han være alene hjemme..Desverre..

Gjest D*lilith
Skrevet

Med de diagnosene ville jeg aldri latt han være alene hjemme..Desverre..

Du har sikkert rett,spørs om han vil klare seg : (

Han finner ikke på å ha fest eller noe sånt,men han må jo ha hjelp og bekreftelse på stort sett alt.

Mary Poppins
Skrevet

Ok, jeg kan ikke noe særlig om autisme men jeg antar at det finnes ulike grader av autisme. Jeg vet om en som er autist og h*n kunne hvertfal ikke vært alene hjemme i noen dager.

Klarer han å ta vare på seg selv? Husker han å ta av TV, ovn osv? Hvordan reagerer han hvis det skulle begynne å brenne? Hvis du tror de tingene går greit, så ville jeg nok vurdert å la han være alene hjemme dersom dere hadde noen naboer som var hjemme og kunne følgt med litt.

Mary Poppins
Skrevet

Egentlig mener jeg at det beste ville vært å hatt han med. Er det noe dere kan lokke med slik at han får lyst til å være med? Noe han liker veldig godt som dere kunne funnet på mens dere er borte? Eller er det noe han ønsker seg veldig (innen rimelighetens grenser) som han kunne fått hvis han ble med og var snill gutt?

Gjest D*lilith
Skrevet

Egentlig mener jeg at det beste ville vært å hatt han med. Er det noe dere kan lokke med slik at han får lyst til å være med? Noe han liker veldig godt som dere kunne funnet på mens dere er borte? Eller er det noe han ønsker seg veldig (innen rimelighetens grenser) som han kunne fått hvis han ble med og var snill gutt?

Egentlig vil jeg helst ha han med jeg også,det er tryggest.

Han klarer ikke ta vare på seg selv,må ha bekreftelse på alt han foretar seg,alikevel har han så lyst til å være alene.

Og med besteforeldrene tror jeg det kan bli problemer,da bestefaren har ganske kort lunte,man må ha stor tolmodighet når det gjelder sønnen min.

Det beste hadde vel vært å avlise turen,men samboeren min syns det er feil at femtenåringen skal styre alt i familen.

Gjest baremei
Skrevet

Han klarer ikke ta vare på seg selv,må ha bekreftelse på alt han foretar seg,alikevel har han så lyst til å være alene.

Og med besteforeldrene tror jeg det kan bli problemer,da bestefaren har ganske kort lunte,man må ha stor tolmodighet når det gjelder sønnen min.

Det beste hadde vel vært å avlise turen,men samboeren min syns det er feil at femtenåringen skal styre alt i familen.

Du skriver jo at han ikke kan ta vare på seg selv, da kan han vel ikke være alene hjemme?

Gjest D*lilith
Skrevet

Du skriver jo at han ikke kan ta vare på seg selv, da kan han vel ikke være alene hjemme?

Har ikke sakt at han skal være alene hjemme heller,jag spurte om hva som var vanlig når det gjelder en "vanlig" 15 åring.

Gjest baremei
Skrevet

Har ikke sakt at han skal være alene hjemme heller,jag spurte om hva som var vanlig når det gjelder en "vanlig" 15 åring.

Beklager, da misforsto jeg.

Skrevet

Er vel sånn at han kanskje styrer mye noen år enda, men det gjør jo barn flest også... Tror jeg enten ville vært hjemme eller hatt ham med, med de diagnosene. Kan dere ikke ta noen dagsturer i stedet, f.eks?

Skrevet

For en på nesten 15 uten diagnoser, kommer det an på modenhetsnivået, oppførselen og på hvor engstelige foreldrene er. Andre ting kan også spille inn, som f.eks. hvordan bomiljøet og tenåringens venner er.

Jeg tror ikke det er så mange som ville latt en såpass ung tenåring være alene i mer enn f.eks. fra fredag til søndag kveld, altså ikke mange netter på rad.

I deres tilfelle vil jeg absolutt fraråde å la ham bli igjen alene.

Gjest D*lilith
Skrevet

Er vel sånn at han kanskje styrer mye noen år enda, men det gjør jo barn flest også... Tror jeg enten ville vært hjemme eller hatt ham med, med de diagnosene. Kan dere ikke ta noen dagsturer i stedet, f.eks?

Joda vi reiser på dagsturer til fjellet osv,da må vi tvinge han med når han ikke vil,men så viser det seg at han har det gøy likevel : )

Men jeg tror han styrer mer enn et "vanlig" barn,ser jo stor forskjell på han og broren,det er synd at hans diagnoser skal styre hele familien,men sånn er det jo bare.

Gjest D*lilith
Skrevet

For en på nesten 15 uten diagnoser, kommer det an på modenhetsnivået, oppførselen og på hvor engstelige foreldrene er. Andre ting kan også spille inn, som f.eks. hvordan bomiljøet og tenåringens venner er.

Jeg tror ikke det er så mange som ville latt en såpass ung tenåring være alene i mer enn f.eks. fra fredag til søndag kveld, altså ikke mange netter på rad.

I deres tilfelle vil jeg absolutt fraråde å la ham bli igjen alene.

Han skal ikke være alene hjemme heller : )

Jeg lurer ofte på hvordan det er å ha en "vanlig" tenåring,ser ut som mange klarer seg bra alene,i alle fall en helg.

Lurer på om mitt barn noensinne vil klare seg alene.

Gjest Rafens
Skrevet

''Han klarer ikke ta vare på seg selv,må ha bekreftelse på alt han foretar seg''.

Jeg hadde ikke latt ham være alene hjemme.

Gjest D*lilith
Skrevet

''Han klarer ikke ta vare på seg selv,må ha bekreftelse på alt han foretar seg''.

Jeg hadde ikke latt ham være alene hjemme.

Han skal ikke det heller : )

Skrevet

Jeg har en "vanlig" 15-åring. (fins de???) Men han har aldri vært lengre alene hjemme enn over natta. Tenåringsgutter er totalt uberegnelige har jeg funnet ut. Plutselig en natt fikk han mail fra ei jente og forsvant ut, med døra på vidt gap - åpen for alle som ville inn. Heldigvis var våknet jeg og satt oppe til fem for å vente på ham.....

Gjest noen år siden nå da::::
Skrevet

Jeg har en "vanlig" 15-åring. (fins de???) Men han har aldri vært lengre alene hjemme enn over natta. Tenåringsgutter er totalt uberegnelige har jeg funnet ut. Plutselig en natt fikk han mail fra ei jente og forsvant ut, med døra på vidt gap - åpen for alle som ville inn. Heldigvis var våknet jeg og satt oppe til fem for å vente på ham.....

hmm...jeg klarte greit være alene hjemme over flere døgn på den alderen.er det annerledes for jenter kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...