Gå til innhold

omsetning for butikker

Anbefalte innlegg

Gjest noen som vet der ute?
Skrevet

Hva er en god årlig/ukentlig omsetning for en butikk? (detaljhandel). Hva med café?

Hva er en dårlig omsetning?

Skrevet

''Hva er en dårlig omsetning?''

Under èn million i året pr. ansatt er ikkje lett å leve av.

Gjest noen som vet der ute?
Skrevet

''Hva er en dårlig omsetning?''

Under èn million i året pr. ansatt er ikkje lett å leve av.

Så du mener at man bør tjene 1 mill pr ansatt?!

Skrevet

Ja, for at det skal være "liv laga".

Det vil jo variere, men du har jo utgifter til "råvarer", leige av lokale, strøm, regsnkapsfører osv.

Så om du skal klare ca. 300 000.- i årslønn så bør omsetningen være (minst) èn million pr. ansatt i året.

Skrevet

Det Geir sier med en million i omsetning pr. ansatt er en god tommelfingerregel. Da snakker vi om hele årsverk.

Persille1365381127
Skrevet

Husk at omsetning og fortjeneste ikke er det samme. Omsetning er det man har FØR man trekker fra utgiftene, fortjeneste er det man sitter igjen med etter at alle utgifter er betalt.

Det er en god tommelfingerregel, men du kan egentlig bare samle alle de faste utgiftene dine - og tenke at du bør tjene 2,5 ganger det.

Gjest Elextra
Skrevet

Husk at omsetning og fortjeneste ikke er det samme. Omsetning er det man har FØR man trekker fra utgiftene, fortjeneste er det man sitter igjen med etter at alle utgifter er betalt.

Det er en god tommelfingerregel, men du kan egentlig bare samle alle de faste utgiftene dine - og tenke at du bør tjene 2,5 ganger det.

Nå forvirrer du litt ved bruk av ordet "tjene" ved slutten i innlegget ditt :-).

Burde kanskje presisere at det menes "omsette for" eller noe sånt.

Persille1365381127
Skrevet

Nå forvirrer du litt ved bruk av ordet "tjene" ved slutten i innlegget ditt :-).

Burde kanskje presisere at det menes "omsette for" eller noe sånt.

Heh, der kan du se - du har helt rett :)

Persille1365381127
Skrevet

Altså omsette for 2,5 ganger utgiftene - ikke fortjeneste...

Gjest noen som vet det mon tro?
Skrevet

Men jeg synes det er rart at jeg ikke har mer igjen når alt er betalt; jeg har et godt kundegrunnlag og god omsetning. Alikevel har jeg ikke mye igjen utenom å betale løpende utgifter. Hva kan det komme av?

Persille1365381127
Skrevet

Men jeg synes det er rart at jeg ikke har mer igjen når alt er betalt; jeg har et godt kundegrunnlag og god omsetning. Alikevel har jeg ikke mye igjen utenom å betale løpende utgifter. Hva kan det komme av?

At du ikke selger nok :)

De faste utgiftene har du uansett hva du selger eller ikke, og det er de du først må dekke inn. De resterende er varierende utgifter, som vil øke i takt med salget - men som også vil gi deg økt fortjeneste.

Du vil ikke begynne å tjene penger før du selger for mer enn det du har faste utgifter for. Selv om du "synes" du har god omsetning, så er den ikke god før den har dekket samtlige faste utigfter - og de variable (råvarer f.eks).

Persille1365381127
Skrevet

Kan du drive mer økonomisk? Kutte noen av de faste utgiftene? Da vil du jo sitte igjen med mer...

Gjest er det noen som vet dette mon tro?
Skrevet

At du ikke selger nok :)

De faste utgiftene har du uansett hva du selger eller ikke, og det er de du først må dekke inn. De resterende er varierende utgifter, som vil øke i takt med salget - men som også vil gi deg økt fortjeneste.

Du vil ikke begynne å tjene penger før du selger for mer enn det du har faste utgifter for. Selv om du "synes" du har god omsetning, så er den ikke god før den har dekket samtlige faste utigfter - og de variable (råvarer f.eks).

Jeg dekker alt av utgifter, både faste og variable, men det blir ikke noe særlig igjen utover det. Kan ikke se at jeg kan ta inn på noe av det faste heller, men mulig det er der det ligger.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg dekker alt av utgifter, både faste og variable, men det blir ikke noe særlig igjen utover det. Kan ikke se at jeg kan ta inn på noe av det faste heller, men mulig det er der det ligger.

Ved å øke omsetningen, så vil du tjene mer.

Hilsen

Gjest noen som vet dette mon tro?
Skrevet

Ved å øke omsetningen, så vil du tjene mer.

Hilsen

Ja men med høyere omsetning blir det jo også flere utgifter.. og mer utgifter til utbetaling av lønn mm.

Gjest mandolina
Skrevet

Ja men med høyere omsetning blir det jo også flere utgifter.. og mer utgifter til utbetaling av lønn mm.

Høyere omsetning, men med det samme personale.

Selge mer, uten å øke faste omkostninger.

Persille1365381127
Skrevet

Du får ikke økte utgifter til lønn om du selger mer.

Tenk på det sånn her da:

Du har husleie på 100 kroner, lønn på 100 kroner, strøm, telefon osv på 300 kroner - altså faste utgifter på 500 kroner i måneden. Uansett om du selger noe eller ikke.

For å dekke inn det, må du selge 50 boller a 10 kroner. Men; hver bolle koster fem kroner å kjøpe inn - dermed må du selge hundre boller for å dekke de faste utgiftene dine.

Om du da selger 120 boller i mnd, så vil fortjenesten din ligge i de 20 bollene du selger etter at de første 100 er brukt til å dekke de faste utgiftene dine.

Dersom du selger 200 boller, så vil du få fortjeneste av de 100 bollene du selger mer enn de 100 du trenger for å dekke de faste utgiftene.

Ja, bollene koster fem kroner å kjøpe - men du selger dem for ti, så du vil alltid tjene på dem.

Selger du hundre boller (tusen kroner) går du i null (tusen, minus faste utgifter på 500, og bolleinnkjøpsprisen på 500).

Selger du 200 boller (to tusen kroner), vil du derimot gå med fem hundre kroner i overskudd (2000 inn - 500 faste - 1000 bollepris).

Selger du 300 boller (3000 kroner), vil du gå med 1000 i overskudd (3000 inn - 500 faste - 1500 i bollepris).

Skjønner du?

De faste utgiften øker ikke selv om du selger mer, det er det de variable kostnadene som gjør. Og de variable kostnadene vil alltid øke eller synke i takt med salg eller produksjon - men de vil aldri overstige inntekten på varene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...