Gå til innhold

Reklamasjonsrett ved PC


Anbefalte innlegg

Gjest xbellax
Skrevet

Det gjelder en bærbar Toshiba, kjøpt for 16000,- for 2 år siden, på Elkjøp. Denne har det vært uendelig mye rot med og jeg har nå krevd reklamasjon og hevet kjøpet. Jeg fikk telefon i dag at alt var i orden, kjøpet var hevet og jeg kune komme å finne en ny pc. Så enkelt ble det jo selvsagt ikke.

Mine spørsmål er: hva er egentlig mine rettigheter. 1.) Kan jeg feks kreve å få pengene, totalsummen jeg har brukt på denne helvetes maskinen, tilbake? 2.) Kan jeg kreve å få velge fritt blant de maskinene som er i butikken, så sant jeg holder meg under den summen jeg har kjøpt? 3.) Selgeren sier jeg får ta det jeg får og kom med et tilbud på en bærbar. Han sier det det er opp til han hva jeg kan komme å bytte mot. 4.) Hvem bestemmer egentlig hva jeg kan få bytte imot, og hvorfor stiller ikke Toshiba opp med et tilbud?

Argh.

Gjest xbellax
Skrevet

Truet med å bombe hele butikken og fikk dermed en fabelaktig ny pc i bytte mot den gamle.

*stolt og lykkelig*

Skrevet

Truet med å bombe hele butikken og fikk dermed en fabelaktig ny pc i bytte mot den gamle.

*stolt og lykkelig*

Det var superhyggelig å høre :o)

Håper du får masse glede av den!

Gjest Bombemann
Skrevet

Truet med å bombe hele butikken og fikk dermed en fabelaktig ny pc i bytte mot den gamle.

*stolt og lykkelig*

"Truet med å bombe hele butikken og fikk dermed en fabelaktig ny pc i bytte mot den gamle."

*ler godt*

Så du sitter i kasjotten og trykker tastatur som bare fanden nå da eller ;)

Gjest xbellax
Skrevet

"Truet med å bombe hele butikken og fikk dermed en fabelaktig ny pc i bytte mot den gamle."

*ler godt*

Så du sitter i kasjotten og trykker tastatur som bare fanden nå da eller ;)

Nei, men jeg tror det var like før jeg endte opp der. :-)

Gjest xbellax
Skrevet

Det var superhyggelig å høre :o)

Håper du får masse glede av den!

:-)

Gjest Bombemann
Skrevet

Nei, men jeg tror det var like før jeg endte opp der. :-)

He he. Det er godt å se at det også er andre her i verden som kan brumme og bråke litt :D

Jeg har blitt veldig slik selv på "eldre dager" - flink til å si i fra - og jeg sitter ofte med en følelse av at jeg er i et svært mindretall (min mann pleier å gi meg den følelsen ;)

Jeg prøver å få min mann til å forstå at hvis vi "bare finner oss i" til enhver tid så ender det opp med at vi forbrukerne aldri kommer noen vei. Vi blir overkjørt nok som det er vi forbrukere i 2008, synes nå jeg da.

Skikkelig sprekt at du endte opp med en såpass god maskin. Grattis ;)

Gjest ChiengMai
Skrevet

''1.) Kan jeg feks kreve å få pengene, totalsummen jeg har brukt på denne helvetes maskinen, tilbake?''

Du kan kreve å få pengene maskinen kostet tilbake, ja men ikke det du eventuelt har lagt ut i tillegg så vidt jeg vet. Men du kan ha krav på morarenter på kjøpesummen hvis Elkjøp krever kompensasjon i form av avslag pga nytten du eventuelt har hatt av maskinen den tida du har hatt den.

''2.) Kan jeg kreve å få velge fritt blant de maskinene som er i butikken, så sant jeg holder meg under den summen jeg har kjøpt?''

Det høres ut som en grei løsning, kan ikke skjønne hvorfor det ikke skal gå an. Det kan _ikke_ stilles krav om at du skal kjøpe en Toshiba på nytt, de kan så vidt jeg husker ikke en gang kreve at du skal kjøpe ny maskin hos Elkjøp i stedet for å få pengene igjen.

''3.) Selgeren sier jeg får ta det jeg får og kom med et tilbud på en bærbar. Han sier det det er opp til han hva jeg kan komme å bytte mot.''

Dette er i alle fall sludder og pølsevev! Denne ytringen skal du umiddelbart kreve skriftlig bevis på i form av lov eller forskrift, for dette er bare tull.

''4.) Hvem bestemmer egentlig hva jeg kan få bytte imot, og hvorfor stiller ikke Toshiba opp med et tilbud?''

Fordi du skal forholde deg til selger, og selger skal forholde seg til Toshiba. Mellom deg og Elkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven, mellom Elkjøp og Toshiba gjelder kjøpsloven. Hva de eventuelt krangler om skal ikke du behøve å forholde deg til.

Se ellers lenkene som heter 'Garantier og reklamasjonsrett - dine rettigheter' og 'Forbrukerkjøpsloven - dine rettigheter' på http://forbrukerportalen.no/temaer/garantier_og_reklamasjonsrett for mer informasjon.

Dette gjelder spesielt for omlevering av PC: http://forbrukerportalen.no/faq/omlevering_pc

Ellers har jeg god erfaring med å ringe hjelpetelefonen deres, 815 58 200. Ser at den kun er åpen mellom 09:00 og 12:00 til og med 8. august.

Gjest xbellax
Skrevet

''1.) Kan jeg feks kreve å få pengene, totalsummen jeg har brukt på denne helvetes maskinen, tilbake?''

Du kan kreve å få pengene maskinen kostet tilbake, ja men ikke det du eventuelt har lagt ut i tillegg så vidt jeg vet. Men du kan ha krav på morarenter på kjøpesummen hvis Elkjøp krever kompensasjon i form av avslag pga nytten du eventuelt har hatt av maskinen den tida du har hatt den.

''2.) Kan jeg kreve å få velge fritt blant de maskinene som er i butikken, så sant jeg holder meg under den summen jeg har kjøpt?''

Det høres ut som en grei løsning, kan ikke skjønne hvorfor det ikke skal gå an. Det kan _ikke_ stilles krav om at du skal kjøpe en Toshiba på nytt, de kan så vidt jeg husker ikke en gang kreve at du skal kjøpe ny maskin hos Elkjøp i stedet for å få pengene igjen.

''3.) Selgeren sier jeg får ta det jeg får og kom med et tilbud på en bærbar. Han sier det det er opp til han hva jeg kan komme å bytte mot.''

Dette er i alle fall sludder og pølsevev! Denne ytringen skal du umiddelbart kreve skriftlig bevis på i form av lov eller forskrift, for dette er bare tull.

''4.) Hvem bestemmer egentlig hva jeg kan få bytte imot, og hvorfor stiller ikke Toshiba opp med et tilbud?''

Fordi du skal forholde deg til selger, og selger skal forholde seg til Toshiba. Mellom deg og Elkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven, mellom Elkjøp og Toshiba gjelder kjøpsloven. Hva de eventuelt krangler om skal ikke du behøve å forholde deg til.

Se ellers lenkene som heter 'Garantier og reklamasjonsrett - dine rettigheter' og 'Forbrukerkjøpsloven - dine rettigheter' på http://forbrukerportalen.no/temaer/garantier_og_reklamasjonsrett for mer informasjon.

Dette gjelder spesielt for omlevering av PC: http://forbrukerportalen.no/faq/omlevering_pc

Ellers har jeg god erfaring med å ringe hjelpetelefonen deres, 815 58 200. Ser at den kun er åpen mellom 09:00 og 12:00 til og med 8. august.

Tusen millioner takk Chieng. Det ordnet seg heldigvis, fant meg fader ikke i det der han sa så jeg gikk tilbake og klagde og endte som sagt opp med en fabelaktig pc (fra en annen selger som åpenbart delte mitt syn på saken). Skal sette meg inn i de lenkene du la ved, sannelig godt å kjenne sine rettigheter.

Tusen hjertlig! :-)

Gjest xbellax
Skrevet

He he. Det er godt å se at det også er andre her i verden som kan brumme og bråke litt :D

Jeg har blitt veldig slik selv på "eldre dager" - flink til å si i fra - og jeg sitter ofte med en følelse av at jeg er i et svært mindretall (min mann pleier å gi meg den følelsen ;)

Jeg prøver å få min mann til å forstå at hvis vi "bare finner oss i" til enhver tid så ender det opp med at vi forbrukerne aldri kommer noen vei. Vi blir overkjørt nok som det er vi forbrukere i 2008, synes nå jeg da.

Skikkelig sprekt at du endte opp med en såpass god maskin. Grattis ;)

Ja men ikke sant, er det jeg og sier, det nytter ikke å bare svelge alt da kommer man virkelig ikke noe sted, man får sannelig våge å være kjerring i blant!

:-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Tusen millioner takk Chieng. Det ordnet seg heldigvis, fant meg fader ikke i det der han sa så jeg gikk tilbake og klagde og endte som sagt opp med en fabelaktig pc (fra en annen selger som åpenbart delte mitt syn på saken). Skal sette meg inn i de lenkene du la ved, sannelig godt å kjenne sine rettigheter.

Tusen hjertlig! :-)

Skal jeg reklamere på noe så leser jeg alltid litt om reklamasjon og litt i forbrukerkjøpsloven før jeg drar for å klage. Kun en gang har jeg opplevd at de har krangla med meg likevel, det var på en lokal Expert-butikk, og de feiga ut med en gang jeg la inn skriftlig krav om at de måtet dokumentere hvilke lover og forskrifter de fulgte. Ikke turte de svare på min skriftlige henvendelse heller, men jeg fikk det som jeg ville til slutt likevel.

Gjest xbellax
Skrevet

Skal jeg reklamere på noe så leser jeg alltid litt om reklamasjon og litt i forbrukerkjøpsloven før jeg drar for å klage. Kun en gang har jeg opplevd at de har krangla med meg likevel, det var på en lokal Expert-butikk, og de feiga ut med en gang jeg la inn skriftlig krav om at de måtet dokumentere hvilke lover og forskrifter de fulgte. Ikke turte de svare på min skriftlige henvendelse heller, men jeg fikk det som jeg ville til slutt likevel.

Jeg var så naiv at jeg trodde at løste seg med en gang jeg, gudene skal vite at jeg har lært.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg var så naiv at jeg trodde at løste seg med en gang jeg, gudene skal vite at jeg har lært.

Det _burde_ løst seg med en gang, men folk som jobber slike steder er nok opplært til å prøve seg på folks uvitenhet. I alle fall er det mitt inntrykk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...