Gå til innhold

Hva hjelper mot kvalme?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det eneste jeg får god effekt av når det gjelder halsbrann er tabletter som heter ranitidin. Reseptfritt får du kjøpt de med styrke 75mg, jeg har de på resept med 150mg. Er jeg tom for de på resept så har jeg tatt to av 75mg tablettene.

Ranitidin har sambo massevis av, han får dem på resept. Da kan jeg trygt spise hans da? Jeg visste ikke at de også var reseptfri, så jeghar ikke prøvd dem.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

3

• Mamma07

2

• Persille1365381127

2

• skal

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Gaviscon hjelper mot halsbrann. Kjøp tyggetablettene, de smaker godt. Miksturen smaker død og dævelskap.

Syltet ingefær synes jeg hjelper litt mot kvalme.

Gavison, hm lurer på om det var det jeg spiste da jeg gikk gravid (noen år siden det nå). Det kan jeg prøve igjen, synes og erindre at den smaken taklet jeg.

Skrevet

Gaviscon hjelper mot halsbrann, men jeg synes det var pyton.

Appelsin mot kvalme

Appelsin tåler jeg dessverre ikke, men takk for tips! :o)

Skrevet

Mandler hjelper mot halsbrann.

Ingefær hjelper mot kvalme. Det beste er å lage te av ferks ingefær. Skjær av 2-3 biter som er ca 0,5 cm brede. Skrell dem. Bruk kniven til å stikke noen hull i bitene.

Legg dem i en kopp og hell over kokende vann. La det stå i ca 10 minutter.

Det smaker godt og gjør godt.

Du kan helt sikkert kjøle ned ferdig te og lage iste av det.

Mandler er da ikke godt jo! ;o)

Ingefærte skal jeg prøve, takk for tips! Jeg er ikke noe te-menneske, så derfor tenkte jeg på at jeg kanskje kunne drikke det kaldt.

Skrevet

På apoteket selger de en type "strikk armbånd" med en liten kule festet på. Denne stimulerer et punkt ved håndleddet som virker direkte inn på kvalmen. Den skal virke både mot bilsyke og morgenkvalme osv...

Jeg tror at noen jeg kjenner brukte det med hell på barna sine, mot reisesyke. Takk for tips.

Skrevet

Min erfaring med svangerskapskvalme er at ingenting hjelper annet enn å ligge helt stille i stabilt sideleie og prøve å sove det bort. :( Jeg håper du føler deg bedre snart. :)

Jeg ligger mye i stabilt sideleie ;o)

Er ikke svangerskapskvalme jeg har (håper jeg da inderlig!!!), men det kan minne om slik jeg hadde i starten av svangerskapet med guttungen.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1217926484' post='3928351]

''Kanskje lukkemuskelen mellom spiserøret og magesekken ikkje funker skikkelig.

Melk, nyco, banan hjelper (litt) mot halsbrann. Det eneste som virkelig hjelper mot kvalme er noen tabeletter som heter Librax''

Lukkemuskelen ja, der sa du noe, flere i familien sliter med det. Jeg tror det er andre årsaker hos meg, jeg er kronisk syk, men jeg skal ha det i bakhodet.

Melk tåler jeg dessverre ikke, bananer kan jeg heller ikke spise så mye av. Nyco kan jeg prøve. Jeg spiser natrontabletter for surt blod, jeg trodde natron skulle hjelpe også jeg, men tydligvis ikke nok.

Librax, er det tabletter jeg må ha resept på?

''Librax, er det tabletter jeg må ha resept på?''

Ja, og de må du ha registreringsfritak for da de er utgått.

Eg tar tre for dagen og har gjort det i ca. 2,5 år no, for meg fungerer de helt fantastisk.

De brukte de før i tiden mot magekatarr.

Gjest minamia
Skrevet

Hold deg i hvertfall unna sjokolade og kaffe. Det forverrer halsbrannen.

Gjest annlovinda
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1217926639' post='3928356]

Ranitidin har sambo massevis av, han får dem på resept. Da kan jeg trygt spise hans da? Jeg visste ikke at de også var reseptfri, så jeghar ikke prøvd dem.

De jeg har liggende nå er reseptfrie, men de er 75 mg. Jeg vil tro din sambo da sikkert har sterkere?

Det er iallefall det eneste som har hjulpet meg noe mer enn akkurat der og da.

Håper du finner noe som hjelper deg også.

Jeg blir forresten kvalm når jeg har sure oppstøt, så da hjelper ranitidinen på både halsbrann og kvalme.

Skrevet

''Librax, er det tabletter jeg må ha resept på?''

Ja, og de må du ha registreringsfritak for da de er utgått.

Eg tar tre for dagen og har gjort det i ca. 2,5 år no, for meg fungerer de helt fantastisk.

De brukte de før i tiden mot magekatarr.

Da skal jeg ha det i bakhodet om ting ikke bedrer seg. Akkurat nå er hele hurven av legene mine på ferie, men om det ikke er bedre til 18.august (da skal jeg innlegges på Riksen igjen) så skal jeg nevne disse tablettene.

Flott at det hjelper deg, kvalme er noe forbanna herk!

Skrevet

De jeg har liggende nå er reseptfrie, men de er 75 mg. Jeg vil tro din sambo da sikkert har sterkere?

Det er iallefall det eneste som har hjulpet meg noe mer enn akkurat der og da.

Håper du finner noe som hjelper deg også.

Jeg blir forresten kvalm når jeg har sure oppstøt, så da hjelper ranitidinen på både halsbrann og kvalme.

Jeg vet ikke hvilken styrke han har. Jeg skal jammen meg prøve, for jeg tørner snart her.

Skrevet

Hold deg i hvertfall unna sjokolade og kaffe. Det forverrer halsbrannen.

Sjokolade er ikke vanskelig og holde seg unna, men kaffe derimot ;o)

Nå i ferien har jeg nesten ikke drukket kaffe, og det er nå det har stått på som verst faktisk.

Persille1365381127
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1217926543' post='3928352]

Prøvde du med lime eller sitron oppi? Jeg får gi det et forsøk, men smaker det py så klarer jeg nok ikke å få det ned.

Jeg prøvde med det meste... Men noen liker jo ingefær godt fra før av, det hjelper sikkert :)

Skrevet

Jeg prøvde med det meste... Men noen liker jo ingefær godt fra før av, det hjelper sikkert :)

Jeg vet faktisk ikke om jeg liker ingefær, har aldri spist eller drukket ren ingefær før, bare brukt litt i wok. Jeg får prøve og se om jeg liker det eller ikke.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1217926722' post='3928359]

Appelsin tåler jeg dessverre ikke, men takk for tips! :o)

:(

men apoteket har vel noe greier??

Skrevet

:(

men apoteket har vel noe greier??

Apoteket har alt for masse greier, så derfor er det OK og vite hva som duger eller ikke ;o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1217926785' post='3928360]

Mandler er da ikke godt jo! ;o)

Ingefærte skal jeg prøve, takk for tips! Jeg er ikke noe te-menneske, så derfor tenkte jeg på at jeg kanskje kunne drikke det kaldt.

Også mandler som er kjempegodt!!! :)

Ja, bare prøv ingefærteen kald, smaker sikkert godt da også :)

Skrevet

Også mandler som er kjempegodt!!! :)

Ja, bare prøv ingefærteen kald, smaker sikkert godt da også :)

Jeg drakk nettopp en kopp varm, gikk greitt. Hjalp litt for nå har jeg faktisk klart og spist litt :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1217963283' post='3928646]

Jeg drakk nettopp en kopp varm, gikk greitt. Hjalp litt for nå har jeg faktisk klart og spist litt :o)

Så flott :D

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1217926824' post='3928361]

Jeg tror at noen jeg kjenner brukte det med hell på barna sine, mot reisesyke. Takk for tips.

Ikke for å ta fra deg håpet,men både sønnen min og jeg har prøvd seaband mot reisesyke. Vi har dessverre ikke hatt noen effekt av det. Men det kan jo virke på deg alikevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...