Gå til innhold

Freelance jobbing - Problemer med kunde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som jobber freelance her og har lagt inn bud på jobber før?

Jeg tok en jobb på basis av hvordan den ble avertert og prisen min var også deretter. Budet mitt ble akseptert og når jeg fikk arbeidsbeskrivelsen viser det seg at det er mye mer jobb enn hva var beskrevet.

Det er snakk om ti artikler som skulle redigeres og omskrives. I realiteten er det snakk om å skrive ti artikler fra begynnelse til slutt, fordi ingen deler av det originale materialet kan brukes til noe fornuftig.

Avtalen er inngått og det er lite jeg får gjort med det nå. Jeg er også avhengig av gode referanser.

Men burde jeg nevne at det er mer arbeid enn jeg ble forespeilet?

Skrevet

Det høres ut som om det er din kunde som ikke overholder kontrakten i dette tilfellet. Si i fra at oppdraget ikke er slik som beskrevet i kontrakten, og at du derfor vil ha avtalen reforhandlet. Ikke start på arbeidet før dette er avklart. Svar din kunde på en profesjonell og ryddig måte og si at du selvfølgelig kan løse oppgaven, men at dette krever mer tid og penger enn tidligere antatt.

Gjest mandolina
Skrevet

Du kan jo nevne at oppdragsbeskrivelsen og selve oppdraget er veldig ulik, og at du vil fakturere for det merarbeid, det medfører.

Eller du kan si oppdraget fra deg, fordi det er lite samsvar med beskrivelse av oppdraget og virkeligheten.

Hilsen

Persille1365381127
Skrevet

Som de andre sier, du kan kreve reforhandling.

Bare si det som det er, materialet du har fått overlevert tilsvarer ikke beskrivelsen du fikk - dermed kan du dessverre ikke overholde det tilbudet du ga.

Dersom de fortsatt ønsker at du skal gjøre jobben kan du SELVFØLGELIG gjøre det, men da til denne prisen.

Og så er det jo opp til dem.

Selv om kontrakten er skrevet betyr ikke det at du skal holde deg til den, og kunden slipper :)

Skrevet

Det høres ut som om det er din kunde som ikke overholder kontrakten i dette tilfellet. Si i fra at oppdraget ikke er slik som beskrevet i kontrakten, og at du derfor vil ha avtalen reforhandlet. Ikke start på arbeidet før dette er avklart. Svar din kunde på en profesjonell og ryddig måte og si at du selvfølgelig kan løse oppgaven, men at dette krever mer tid og penger enn tidligere antatt.

Takk for svar :)

Skrevet

Du kan jo nevne at oppdragsbeskrivelsen og selve oppdraget er veldig ulik, og at du vil fakturere for det merarbeid, det medfører.

Eller du kan si oppdraget fra deg, fordi det er lite samsvar med beskrivelse av oppdraget og virkeligheten.

Hilsen

Jeg har nå snakket med oppdragsgiveren. Jeg hadde allerede skrevet noen av artiklene innen jeg kom på å ta det opp.

Han var svært fornøyd og artiklene ble mye bedre enn han ventet, vi har derfor avtalt en ny sum.

Takk for svar :)

Skrevet

Som de andre sier, du kan kreve reforhandling.

Bare si det som det er, materialet du har fått overlevert tilsvarer ikke beskrivelsen du fikk - dermed kan du dessverre ikke overholde det tilbudet du ga.

Dersom de fortsatt ønsker at du skal gjøre jobben kan du SELVFØLGELIG gjøre det, men da til denne prisen.

Og så er det jo opp til dem.

Selv om kontrakten er skrevet betyr ikke det at du skal holde deg til den, og kunden slipper :)

Takker :)

Det ordnet seg. De betaler litt mer, siden de var fornøyd med den jobben jeg allerede hadde gjort :)

Persille1365381127
Skrevet

Takker :)

Det ordnet seg. De betaler litt mer, siden de var fornøyd med den jobben jeg allerede hadde gjort :)

Så bra :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...