Gå til innhold

Streptokokkinfeksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var uheldig og fikk streptokokkinfeksjon i halsen mens vi var i Danmark nylig, men fikk rask hjelp på sykehus/legevakt og pennicillin som virket etter få timer. Kuren er på 10 dager, og den skal jeg ta ferdig.

Nå føler jeg meg helt fin, og lurer på hva slags hensyn jeg må ta til halsen. Kan jeg f.eks. bade - eller bør jeg vente med det til kuren er ferdig?

Gjest annlovinda
Skrevet

Du kan helt sikkert bade og kose deg, gjøre det du orker.

Det som er viktig er at du tar ferdig kuren.

Skrevet

Du kan helt sikkert bade og kose deg, gjøre det du orker.

Det som er viktig er at du tar ferdig kuren.

Takk for svar. Da tar jeg et bad hvis det blir skikkelig varmt og fristende.

Skrevet

Jeg opplevde akkurat det samme som deg, og har vært ferdig med kuren i snart en uke. Jeg badet og solte meg selv om jeg gikk på penicillin, og har ikke fått tilbakefall! Jeg hadde åndsnærværelse nok til å spøre legen da jeg fikk kuren, og han sa at strand og soling var OK.

Skrevet

Jeg opplevde akkurat det samme som deg, og har vært ferdig med kuren i snart en uke. Jeg badet og solte meg selv om jeg gikk på penicillin, og har ikke fått tilbakefall! Jeg hadde åndsnærværelse nok til å spøre legen da jeg fikk kuren, og han sa at strand og soling var OK.

Bra! Det var ikke i mine tanker å spørre om soling da jeg var hos legen - hadde så forferdelig vondt i halsen - det var bare helt grusomt!

Men jeg er enormt imponert over virkningen til pennicillinen!!!!!!

Skrevet

Bra! Det var ikke i mine tanker å spørre om soling da jeg var hos legen - hadde så forferdelig vondt i halsen - det var bare helt grusomt!

Men jeg er enormt imponert over virkningen til pennicillinen!!!!!!

Ja, penicilin er fantastisk, jeg var mye bedre allerede først kvelden. Den siste natten var helt forj''''', kunne ikke svelge eller sove eller noe :-p

Skrevet

Ja, penicilin er fantastisk, jeg var mye bedre allerede først kvelden. Den siste natten var helt forj''''', kunne ikke svelge eller sove eller noe :-p

Nei - det er lenge siden jeg har kjent noe så vondt :-( Gruet meg i flere minutter når jeg MÅTTE svelge - og klarte omtrent ikke spise eller drikke. Hadde bare lyst til å grine, men da kom det mer spytt som måtte svelges. Å spytte var også vondt.

Fy søren! Har hatt det en gang før, før 7-8 år siden. Håper det blir lenge til neste gang.

Men jeg kjenner ingen andre som har hatt det nå, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg fikk det..... var syk (vondt i hodet og tett i nese og bihuler søndagen før, men kom meg kjapt, og så badet jeg jo flere ganger de påfølgende dagene - og så kom dette i halsen fredag og lørdag. Fikk pennicillinen lørdag kveld, og allerede i løpet av natta ble jeg bedre, og utover søndagen forsvant det helt!

Skrevet

Nei - det er lenge siden jeg har kjent noe så vondt :-( Gruet meg i flere minutter når jeg MÅTTE svelge - og klarte omtrent ikke spise eller drikke. Hadde bare lyst til å grine, men da kom det mer spytt som måtte svelges. Å spytte var også vondt.

Fy søren! Har hatt det en gang før, før 7-8 år siden. Håper det blir lenge til neste gang.

Men jeg kjenner ingen andre som har hatt det nå, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg fikk det..... var syk (vondt i hodet og tett i nese og bihuler søndagen før, men kom meg kjapt, og så badet jeg jo flere ganger de påfølgende dagene - og så kom dette i halsen fredag og lørdag. Fikk pennicillinen lørdag kveld, og allerede i løpet av natta ble jeg bedre, og utover søndagen forsvant det helt!

Jeg tror ikke man blir smittet i vanlig forstand. Streptokokker er ofte tilstede i halsen, men hvis man har litt nedsatt immunforsvar samtidig (du hadde jo vært litt småsyk), så bryter det ut. Jeg ble syk rett før vi fikk den varme perioden, og jeg satt på hytta og småfrøs et par kvelder i forveien...

NB, viktig melding: Husk, det er veldig viktig å bytte tannbørste mens du går på penicillin! Hvis ikke kan du bli smittet av tannbørsten når kuren er ferdig.

Skrevet

Jeg tror ikke man blir smittet i vanlig forstand. Streptokokker er ofte tilstede i halsen, men hvis man har litt nedsatt immunforsvar samtidig (du hadde jo vært litt småsyk), så bryter det ut. Jeg ble syk rett før vi fikk den varme perioden, og jeg satt på hytta og småfrøs et par kvelder i forveien...

NB, viktig melding: Husk, det er veldig viktig å bytte tannbørste mens du går på penicillin! Hvis ikke kan du bli smittet av tannbørsten når kuren er ferdig.

Oi, det med tannbørste har jeg ikke tenkt på! Skal jeg bruke den gamle tannbørsten nå mens jeg år på kuren, og så gå over til en ny når kuren er over?

Eller kjøpe ny nå mens jeg går på kuren?

Skrevet

Oi, det med tannbørste har jeg ikke tenkt på! Skal jeg bruke den gamle tannbørsten nå mens jeg år på kuren, og så gå over til en ny når kuren er over?

Eller kjøpe ny nå mens jeg går på kuren?

Legen min sa at man skal bytte mens man går på kuren, så løp og kjøp!

Skrevet

Hei! Huff så uheldig du var da i ferien, men godt at hjelpen hjalp :) Hvis du er hjemme nå og bader og soler deg, så vennligst send solen og varmen mot M ;) gOD BEDRING!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...