Gå til innhold

Olivenolje!

Anbefalte innlegg

Gjest søtmons
Skrevet

Hva er forskjellen på vanlig olivenolje og extra virgin? Har det noen betydning for smaken?

Skrevet

Jeg tror (men er ikke sikker) at Extra Virgin olje er kaldpresset, mens den andre er varmpresset. Så et program på TV om det for en stund siden, og kaldpressingen tok mye mer tid og var mer arbeidskrevende, men gav en bedre olje med mindre avfallsstoffer i (rester fra selve frukten).

Gjest grekofil nordmann
Skrevet

prust har riktig. Extra virgin er den beste oljen.

Skrevet

prust har riktig. Extra virgin er den beste oljen.

Godt jeg husket riktig! Kjøpte faktisk olivenolje i dag - og valgte, som alltid, Extra virgin kaldpresset olje. Er blitt veldig glad i olivenolje nå de siste årene.

Gjest søtmons
Skrevet

Jeg tror (men er ikke sikker) at Extra Virgin olje er kaldpresset, mens den andre er varmpresset. Så et program på TV om det for en stund siden, og kaldpressingen tok mye mer tid og var mer arbeidskrevende, men gav en bedre olje med mindre avfallsstoffer i (rester fra selve frukten).

Jeg har visst kjøpt den vanlige olivenoljen, den som ikke er så god. Skal bruke den i focaccia, burde jeg kjøpte en ny? Merkes det på smaken?

Gjest xbellax
Skrevet

Jeg har visst kjøpt den vanlige olivenoljen, den som ikke er så god. Skal bruke den i focaccia, burde jeg kjøpte en ny? Merkes det på smaken?

Nei, absolutt ikke. Bruker mest vanlig til matlaging og extra v i salater jeg. Den vanlige er super til foccatia

Skrevet

Extra virgin gjør seg best i kalde retter, den vanlige til steking o.l.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...