Gå til innhold

Bidrag ved delt omsorg/bosted

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på andres mening/erfaringer ifht. å betale bidrag når barna bor akkurat like mye hos hver av foreldrene og de har delt bosted.

Jeg har et barn fra tidligere forhold, det har også min mann og disse bor 50/50 hos oss/de andre foreldrene.

I mitt tilfelle, betaler hverken min eksmann eller jeg bidrag til hverandre, tvert i mot samarbeider vi veldig greit og deler på store utgifter til sykler, skiutstyr osv.

Når det gjelder min manns eks, har hun fått ordnet seg bidrag via NAV (fordi han på det tidspunktet tjente mye bedre enn henne. Hun har siden for tre år siden gått vesentlig opp i lønn). Min mann tjener fremdeles mer enn henne, men likevel..

Slik situasjonen er nå: vi betaler henne ca. 3000 kr. i bidrag hver måned. I tillegg er det vi som betaler mobiltelefon, kjøper sykler, skitustyr, sko, jakker and "you name it". Jeg er ganske provosert og irritert over at vi bruker så mye i tillegg til at vi betaler bidrag, mens hun bidrar med tilnærmet ingenting til barna.

Jeg vet at reglene er slik at hvis man tjener over 12G så skal det kunne beregnes tilleggsbidrag osv., men synes søren meg det er ganske urettferdig at vi - nå 11 år etter de ble skilt - skal betale henne penger (som hun bruker på seg selv). Hun har da egentlig har mer enn god nok råd til å forsørge seg selv og barna, og jeg skulle med glede kjøpt div. utstyr osv. til barna hvis vi bare slapp å betale bidrag. Det føles rett og slett urettferdig.

Jeg har forstått det slik at tilleggsbidraget kanskje blir borte når de nye bidragsreglene trer i kraft, - er det noen som vet noe om det?

Noen som har synspunkter på dette temaet ?

Persille1365381127
Skrevet

Har aldri hørt om tilleggsbidrag, men om det er slik at man har barna 50% av tiden (og det kan dokumenteres) så skal det såvidt meg bekjent ikke betales bidrag til noen.

Den som barnet er bostedsregistrert hos får en ekstra barnetrygd, og evnt. støtte til barnetilsyn dersom vedkommende betaler det.

Så i mitt hode skal dere ikke betale noe.

Skrevet

Har aldri hørt om tilleggsbidrag, men om det er slik at man har barna 50% av tiden (og det kan dokumenteres) så skal det såvidt meg bekjent ikke betales bidrag til noen.

Den som barnet er bostedsregistrert hos får en ekstra barnetrygd, og evnt. støtte til barnetilsyn dersom vedkommende betaler det.

Så i mitt hode skal dere ikke betale noe.

Ved store inntektsforskjeller vil det kunne oppstå bidragsplikt selv om barnet bor nøyaktig like mye hos begge.

Skrevet

Hvorfor ber dere ikke om ny bidragsfastsettelse, hvis hun har gått så mye opp i inntekt?

Skrevet

Forstår at dette kan virke feil. Men kan dere ikke bare beregne bidrag på nytt. Da ser dere jo om det er feil at dere betaler bidrag i dag.

Skrevet

Hvis den ene har større inntekt enn den personen barnet er registrert bosatt hos ihht. folkeregisteret, skal det betales bidrag. Dette gjelder selv om barnet er like mye hos hver av foreldrene. Det er fordi den som tjener mest forholdsmessig skal dekke mer av utgiftene ved å ha barn.

Skrevet

Forstår at dette kan virke feil. Men kan dere ikke bare beregne bidrag på nytt. Da ser dere jo om det er feil at dere betaler bidrag i dag.

Hei,

Jo han skal nok søke om en endring, men det som er litt dumt er at man da - siden vi betaler bidrag - i utgangspunktet skal dele på store kostnader til barna som ski, sykler, mobiltlf. regning osv. osv. Dette har min mann og jeg kjøpt i alle år og alternativet blir nok da at de ikke får noe, hvis det skal deles, da hun har gitt uttrykk for at hun ikke kan være med å bidra til sånn ting. Det er vel derfor jeg blir provosert, for hun har god nok råd når det gjelde seg selv :-) Tusen takk for svar ivhertfall...

Skrevet

Dere må be om bidragsfastsettelse når hun har gått opp i inntekt. Eksen min følger med min inntekt som en hauk hvert år skattelistene legges ut. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...