Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som selges som "pils" i Norge, både i flaske/boks og det du får på utesteder... hva slags øl er egentlig det?

For hvis man bare kjøper noe som heter "pils", eller "sommerpils", da får man vel gjerne den samme sorten øl? Selv om det selges under forskjellige navn?

Jeg tenker mer engelske navn... som ale, lager og stout... dette er jo _typer_ øl, det er ikke bare merkenavn.

Aliza1365380759
Skrevet

Pils er en _type_ øl, på samme måte som lager, ale og stout.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''For hvis man bare kjøper noe som heter "pils", eller "sommerpils", da får man vel gjerne den samme sorten øl? Selv om det selges under forskjellige navn?''

Nå drikker ikke jeg øl, men jeg har en del kompiser og en bedre halvdel som er glad i en øl i ny og ne, og det er _ikke_ det samme om det er sommerøl fra Hansa, Mack eller Ringnes. Noen drikker hva som helst, noen blir sjuke av Hansa, andre foretrekker Ringnes osv, og det må jo være en grunn til det. Visse egenskaper er kanskje de samme, men sier du til en ølvenn at øl er øl, så tror h*n fort at det har rabla for deg.

Gjest trafalgar
Skrevet

Pils er det sammen som lager på engelsk, det vil si lyst øl. Stout er mørkt øl. Draft er uten kullsyre, eller slik man må pumpe øllen ut av fatet.

På norsk blir pilsen ofte brukt på lyst øl, og ordet 'øl' er gjerne brukt for alt innen kategorien øl, altså lyst og mørkt.

Ble dette oppklarende?

Aliza1365380759
Skrevet

Hva heter pils på engelsk da? Eller er det en type man bare har i Norge?

Lager, Pilsner, Pilsener, Pilsner beer, Pilsener beer eller light beer.

Pils er opprinnelig en øltype fra Tsjekkia.

http://no.wikipedia.org/wiki/Pilsner

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har på ingen måte sagt at de smaker likt; det jeg sa var at jeg trodde det var samme øltype.

Sommerøl er sommerøl, ja. Som påskeøl er påskeøl og juleøl er juleøl. De kan likevel ha svært forskjellig særpreg, og da særlig (om jeg har skjønt det rett) juleølet.

Skrevet

Pils - også skrevet "Pilsner" er en øl_type_ som ble utviklet i det 19. århundre i byen Pilsen i Böhmen. De forskjellige typene øl blir kjennetegnet av måten de er brygget på og av hva de brygges av, og selv om en øltype er utvilklet et bestemt sted, er det likevel mange andre steder som "etterligner" denne ølbryggingen og bruker navnet...

Aliza1365380759
Skrevet

Kult!

Men de brygger jo ikke for salg i butikkene...

Det er de ikke så mange øl man får kjøpt i butikken, de fleste må man på Vinmonopolet for å få tak i siden de har høyere alkoholprosent enn det som er tillatt for salg i butikk.

Aliza1365380759
Skrevet

Oj. =)

Men der var det dyrt... 50-60 for de fleste halvliterene...

Ja, det koster å drikke "ordentlig" øl vet du.

Aliza1365380759
Skrevet

Importøl i dagligvaren er jo en hel del billigere. =P

Da er litt av poenget borte...

Du må nesten velge vet du - dyr (norsk) øl som er laget i mindre mengder, billigere øl som er laget i store mengder og er importert, eller billigere norsk øl laget i store mengder. Selv foretrekker jeg det første, men så drikker jeg øl sjelden også.

Skrevet

Ifølge Wikipedia er pils en lager...

Ja, en lagerøl-type som ble utviklet i Pilsen, derav navnet pils (pilsner)...

Aliza1365380759
Skrevet

Kan du gi et eksempel på noe du drikker?

Jeg bor i Trondheim, så når jeg har lyst på øl drar jeg på Mikrobryggeriet. Drikker tilnærmet aldri øl hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...