Gå til innhold

Hvor ofte er det normalt å tisse?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Tror jeg tisser over ti ganger i døgnet, har ikke selskapsblære akkurat. Jeg snakket med en fyr som tisset en til to ganger i døgnet.

Hva er det normale når det kommer til tissing? Hvor ofte tisser du i døgnet?

Skrevet

Hihi, det har jeg aldri tenkt på!

Men tisser hvertfall ikke 10ganger..Om jeg ikke drikker øl da..

Det renner rett igjennom hos meg!

Gjest Shira :o)
Skrevet

4-6 ganger går urologene ut ifra at er normalt. Men selvsagt har det endel hva du drikker.

1-2 er alt for lite, og vitner om dårlige drikkevaner og dovaner, og ikke noe å trakte etter.

Lurer du på om det er for mye, så kan du måle urinen og hva du drikker. Sånn ca skal urinblæra romme 400-500 ml.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1218044631' post='3929286]

4-6 ganger går urologene ut ifra at er normalt. Men selvsagt har det endel hva du drikker.

1-2 er alt for lite, og vitner om dårlige drikkevaner og dovaner, og ikke noe å trakte etter.

Lurer du på om det er for mye, så kan du måle urinen og hva du drikker. Sånn ca skal urinblæra romme 400-500 ml.

Skriveleif.

''Men selvsagt har det endel hva du drikker.'' skulle være endel og si hva du drikker.

*rødmer*

Gjest best wishes
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1218044696' post='3929288]

Skriveleif.

''Men selvsagt har det endel hva du drikker.'' skulle være endel og si hva du drikker.

*rødmer*

Skriver ned hvor mye jeg tisser nå, og det er som regel over desiliter hver gang. Slitsomt å måtte tisse sånn hele tiden.

Skrevet

Oi, for en flott og delikat diskusjon:-)

Fire-fem ganger om dagen, kanskje mer hvis jeg drikker mye. I tillegg minst én gang om natta (og det er ikke noe annet enn irriterende!!)

Skrevet

Hihi, det har jeg aldri tenkt på!

Men tisser hvertfall ikke 10ganger..Om jeg ikke drikker øl da..

Det renner rett igjennom hos meg!

Ja, stemmer - da øker hyppigheten en del hos meg også ja:-)

Skrevet

Ja, stemmer - da øker hyppigheten en del hos meg også ja:-)

Irriterende i grunn...Hvertfall om man sitter på en plass uten do...

Eller i bil....

Skrevet

Irriterende i grunn...Hvertfall om man sitter på en plass uten do...

Eller i bil....

Huff, har egentlig ikke lyst til å dra denne diskusjonen stort lenger, men jeg har bitt meg merke i at hvis jeg ikke går på do den _første gangen_ så kan det gå veldig lang tid før jeg må. Men har jeg først gått, da er flyginga i gang:-)

Skrevet

Huff, har egentlig ikke lyst til å dra denne diskusjonen stort lenger, men jeg har bitt meg merke i at hvis jeg ikke går på do den _første gangen_ så kan det gå veldig lang tid før jeg må. Men har jeg først gått, da er flyginga i gang:-)

*LOL* Det har du helt rett i!! Bare å pine seg så lenge man kan!

Gjest minnah
Skrevet

Det kan godt være fysiske grunner til dette, men jeg tror også det handler en del om hva du lærer deg opp til. Slik at du føler at du må ofte, og går på do selv om det ikke nødvendigvis er så mye i blæra.

Dette har faktisk vært en liten diskusjon her hjemme! Samboer skulle stadig på do, etterhvert ble det et irritasjonsmoment, men han var bare vant til det -- svigermor er nemlig likedan, går på do og tisser "hele tida". Mulig det er reellt, men hun viderefører altså disse vanene, og sendte stadig samboern min på do fra han var liten, fordi hun mente han burde tisse litt nå.

Hun gjør det samme med sønnen vår, spør om han ikke skal tisse litt før vi drar hjem fra besøk, f.eks. Det tar 10 min å kjøre, ikke noe problem..

Samboer er faktisk enig med meg, og har ved å øve seg litt på å holde seg, redusert do-gåingen sin betraktelig. Og sønnen vår kan fint holde seg i 20 min selv om han sier han må tisse. Nå er det ikke sunt å _holde seg_ heller, det er ikke det jeg mener, men blæra venner seg raskt til å tømmes ofte. Går jeg opp på do én natt, kan jeg være sikker på å våkne allerede neste natt med samme behov.

Gjest minnah
Skrevet

Skriver ned hvor mye jeg tisser nå, og det er som regel over desiliter hver gang. Slitsomt å måtte tisse sånn hele tiden.

Står dette i forhold til hvor mye du drikker? Husk at kaffe og te er vanndrivende.. Føler du at du er veldig ofte tørst?

Skrevet

Jeg lurer ofte på hvor alt det jeg drikker blir av... drikker som regel 3 liter hver dag.

En del væske trenger kroppen i seg selv, og en del av den svetter man ut... bare en liten del tisses ut....

Skrevet

Litt over 1 dl er ikke spesielt mye. Har du sett på hva du drikker? Alt utenom vann er vanndrivendes egentlig.

Dette kan du få hjelp for, dersom du har unaturlig ofte vannlatning. Ta med listene dine til fastlegen. Ta samtidig en urinprøve med for å utelukke infeksjon.

Det er flere ting som kan gi hyppig vannlatning, resturin, overaktiv blære bl.a.

Så føler du selv at noe er galt mtp hva du drikker og hyppigheten, så lege det rette. Det finnes flere gode medikament som kan hjelpe.

Gjest Elextra
Skrevet

''Huff, har egentlig ikke lyst til å dra denne diskusjonen stort lenger, men jeg har bitt meg merke i at hvis jeg ikke går på do den _første gangen_ så kan det gå veldig lang tid før jeg må. Men har jeg først gått, da er flyginga i gang:-)''

Akkurat det har jeg merket meg også. Pussig i grunn.

Skrevet

Det er mange som sier det samme. Selv har jeg sluttet med slike problem etter stomien min, noen fordeler må jeg også ha ;o) Fordel og kunne stå og tisse uten og åpne buksa er det også, når vi drikker øl ute uten toalett.

Skrevet

Det kan godt være fysiske grunner til dette, men jeg tror også det handler en del om hva du lærer deg opp til. Slik at du føler at du må ofte, og går på do selv om det ikke nødvendigvis er så mye i blæra.

Dette har faktisk vært en liten diskusjon her hjemme! Samboer skulle stadig på do, etterhvert ble det et irritasjonsmoment, men han var bare vant til det -- svigermor er nemlig likedan, går på do og tisser "hele tida". Mulig det er reellt, men hun viderefører altså disse vanene, og sendte stadig samboern min på do fra han var liten, fordi hun mente han burde tisse litt nå.

Hun gjør det samme med sønnen vår, spør om han ikke skal tisse litt før vi drar hjem fra besøk, f.eks. Det tar 10 min å kjøre, ikke noe problem..

Samboer er faktisk enig med meg, og har ved å øve seg litt på å holde seg, redusert do-gåingen sin betraktelig. Og sønnen vår kan fint holde seg i 20 min selv om han sier han må tisse. Nå er det ikke sunt å _holde seg_ heller, det er ikke det jeg mener, men blæra venner seg raskt til å tømmes ofte. Går jeg opp på do én natt, kan jeg være sikker på å våkne allerede neste natt med samme behov.

Dette er helt riktig, og blæretrening er veldig mye brukt. Urinblæra er veldig sensitiv ovenfor psyken vår.

Ikke holde seg for lenge såklart, men blæretrening går ut på og drøye tiden mer og mer, og bevise for seg selv at vi kan holde oss litt. Eller oss og oss, jeg teller ikke lengre ;o)

Gjest Elextra
Skrevet

TIpper jeg tisser totalt 6-7 ganger i døgnet, hvorav ca. én gang på natten. I løpet av dagen på jobb kan det gå mange timer mellom hver gang, så blir det oftere i andre perioder.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1218046289' post='3929362]

Det er mange som sier det samme. Selv har jeg sluttet med slike problem etter stomien min, noen fordeler må jeg også ha ;o) Fordel og kunne stå og tisse uten og åpne buksa er det også, når vi drikker øl ute uten toalett.

Ja se der du - klart du også skal ha noen fordeler:-)

Skrevet

Jeg tisser nesten aldri om natta.

Tisser når jeg står opp, tisser 1-2 ganger i løpet av arbeidsdagen (frem til klokka 16) - eventuelt en gang i løpet av ettermiddagen, og så før jeg legger meg.

Det blir vel 4-5 ganger i løpet av døgnet.

Gutten min på 9 kan klare seg med 2 ganger i døgnet, men vi "tvinger" ham på do på ettermiddagen for å tømme blæra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...