Gå til innhold

Paranoid personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Gjest Geirrrrrrrrrrrr

Jeg mistenker at min samboer har paranoid personlighetsforstyrrelse. Hun har tidligere hatt diagnosen schizofreni fra sine yngre dager. Vi har 3 barn sammen og det er tidvis slitsomt å ha med henne å gjøre da det går over stokk og stein ofte. Har lest en god del om dette og ser at hun har det meste av symptonene i forhold til situasjonene jeg har sett henne oppe i. Når jeg prøver å veilede henne på noe, så blir det bråk, da er jeg i følge henne nedsettende og prøve å psyke henne ut osv. Når vi er samtaler i barnehagen, så er det potensielt et punkt som kan bety trøbbel. Hvis det kommer noe fram om at en av ungene har gjort ditt eller datt som kan være litt negativ, så blir hun sint og er sint i mange dager... som igjen resulterer at jeg må dra alene på neste samtaletime. Hun har veldig vekslende humør, så går fra blid til plutselig forbanna. når jeg prøver å roe henne ned, da prøver jeg, ifølge henne, å krangle. Noen dager er veldig bra, noe dager er ikke. De som ikke bra er de som preger meg, for dette sliter på meg. Har prøvd å snakke med henne om dette, men det er som å gi bensin og fyrstikker til en pyroman. Trenge sårt noen råd om hvordan jeg kan takle dette for jeg er redd for at dette vil påvirke barna våre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312066-paranoid-personlighetsforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Forutsatt at diagnosen er riktig, er det små doser med antipsykotika som er korrekt behandling. Slike små doser gir nesten aldri bivirkninger.

Problemet er oftest at vedkommende selv ikke ser at problemet ligger hos en selv. Derfor er det vanskelig å få dem til behandling.

Det går helt sikkert ut over barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...