Gå til innhold

utførsel av varer, få tilbake mva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er student i utlandet, i et EU-land. Er hjemme på ferie nå og vurderer å kjøpe en MacBook før jeg reiser ned igjen.

Har hørt noe om at en kan få tilbake merverdiavgiften om en tar med seg varer fra Norge og bor i utlandet. Er det noen som vet noe mer om dette?

Evt hvordan en må gå fram for å få dette i orden praktisk?

Takk for svar.

Persille1365381127
Skrevet

Du kan gjøre det når du tar med varer fra et annet land til det landet du skatter til.

Skatter du til Norge kan du få igjen moms på varer du handler i alle andre land FØR du reiser til Norge, mot å vise frem passet ditt.

Men du kan ikke gjøre det motsatt vei dersom du ikke har pass, eller skatter til, et annet land.

Skrevet

Du kan gjøre det når du tar med varer fra et annet land til det landet du skatter til.

Skatter du til Norge kan du få igjen moms på varer du handler i alle andre land FØR du reiser til Norge, mot å vise frem passet ditt.

Men du kan ikke gjøre det motsatt vei dersom du ikke har pass, eller skatter til, et annet land.

Jeg skatter til Norge (fra sommerjobb), og har norsk pass. Men har permanent oppholdstillatelse i Ungarn.

Er ganske sikker på at Ansa har opplyst om at utenlandsstudenter kan benytte seg av en sånn ordning.. Men forstår meg ikke helt på det.. Er du helt sikker på at det kun gjelder motsatt vei?

http://www.ansa.no/ANSAland/Frankrike/Praktiske_opplysninger/Toll/

Persille1365381127
Skrevet

Jeg skatter til Norge (fra sommerjobb), og har norsk pass. Men har permanent oppholdstillatelse i Ungarn.

Er ganske sikker på at Ansa har opplyst om at utenlandsstudenter kan benytte seg av en sånn ordning.. Men forstår meg ikke helt på det.. Er du helt sikker på at det kun gjelder motsatt vei?

http://www.ansa.no/ANSAland/Frankrike/Praktiske_opplysninger/Toll/

Nei, det er jeg ikke - men jeg tror ikke du kan gjøre det begge veier, du må velge en. Hvis ikke blir det vel litt rart?

Og hele poenget med å få mva refundert, er at du skal skatte for varen i landet du ankommer (selv om ingen gjør det).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...