Gå til innhold

Sykemelding, attføring og lønn igjen!

Anbefalte innlegg

Gjest huff, ikke i dag!
Skrevet

Vet at det er slik at man kun får 66% av lønnen under attføring/rehabilitering, men er det ikke noe ekstra utbetalt pr barn og? Noen som vet hva dette utgjør?

Er det andre stønader man kan få også? Vi er to voksne og to barn, men samboeren min tjener ganske godt og det spiller vel inn det og kanskje?

Jeg har INGEN mulighet for å gå ned i lønn, men skjønner ikke hvordan jeg skal få til å jobbe akkurat nå!

Kan man ha gradert rehabpenger? Slik at jeg i alle fall ikke trenger å gå tilbake i full stilling? Hva med stønader/barnetilsynspenger da?

Gjest på attføring
Skrevet

''Vet at det er slik at man kun får 66% av lønnen under attføring/rehabilitering, men er det ikke noe ekstra utbetalt pr barn og? Noen som vet hva dette utgjør? Er det andre stønader man kan få også?''

Da jeg gikk på rehab for en del år siden fikk jeg 17 kroner pr barn pr dag, altså 680 kroner pr måned. Da jeg gikk over på attføring steg beløpet en del (indeksregulering eller et eller annet. Beløp for rehab og attføring er det samme), nå får jeg visst 27 kroner pr dag pr barn, altså 1080 kroner pr måned. Så vidt jeg har skjønt så er dette beløpet utregnet forskjellig fra person til person, men jeg er ikke sikker.

Går man på attføring får man også dekket et visst beløp pr barn under 10 år i barnetilsyn pr måned. Dette kan være utgifter man har til barnehage eller SFO, og disse skal dokumenteres. I fjor med to barn utgjorde dette rundt 2800 kroner pr måned og dekket de faktiske utgiftene for SFO for begge to. Da minstemann gikk i barnehage dekket ikke beløpet de faktiske utgiftene, men de hjalp selvsagt på. Dette beløpet får du selvsagt bare hvis du har behov for det, at du er i jobb eller utdanning i attføringsperioden.

''Vi er to voksne og to barn, men samboeren min tjener ganske godt og det spiller vel inn det og kanskje?''

Det spiller ingen rolle. Attføring/rahabpenger regnes ut fra hva du har tjent tidligere, begrenset oppad til en lønn tilsvarende 6G, alt over 6G vil bli trukket fra før rehab/attføringspenger regens ut. Samme gjelder tilleggene, de får du uavhengig av hva mannen din tjener.

''Jeg har INGEN mulighet for å gå ned i lønn, men skjønner ikke hvordan jeg skal få til å jobbe akkurat nå!''

Hvis du må over på attføring el.l. *vil* du gå ned i inntekt. Eneste utvei for å unngå dette er å jobbe, og det er som du sier ikke mulig for deg. Jeg hadde forresten samme bekymringene selv, men det har gått veldig bra selv om inntekta vår til sammen ble redusert en del.

Skrevet

''men er det ikke noe ekstra utbetalt pr barn og? Noen som vet hva dette utgjør?''

Dette utgjør 27 kroner per dag for meg.

''Er det andre stønader man kan få også?''

Det er reisestønader og stønader til barnepass hvis du skal på yrkesrettet attføring (omskolering), hvis man fyller kritene for dette.

''men samboeren min tjener ganske godt og det spiller vel inn det og kanskje?''

Det har ingenting å si hvor høy lønn samboer har.

''Kan man ha gradert rehabpenger?''

Ja, du kan ha minimum 50 % rehab eller attføring, og tilsvarende jobb.

Skrevet

''Vet at det er slik at man kun får 66% av lønnen under attføring/rehabilitering, men er det ikke noe ekstra utbetalt pr barn og? Noen som vet hva dette utgjør? Er det andre stønader man kan få også?''

Da jeg gikk på rehab for en del år siden fikk jeg 17 kroner pr barn pr dag, altså 680 kroner pr måned. Da jeg gikk over på attføring steg beløpet en del (indeksregulering eller et eller annet. Beløp for rehab og attføring er det samme), nå får jeg visst 27 kroner pr dag pr barn, altså 1080 kroner pr måned. Så vidt jeg har skjønt så er dette beløpet utregnet forskjellig fra person til person, men jeg er ikke sikker.

Går man på attføring får man også dekket et visst beløp pr barn under 10 år i barnetilsyn pr måned. Dette kan være utgifter man har til barnehage eller SFO, og disse skal dokumenteres. I fjor med to barn utgjorde dette rundt 2800 kroner pr måned og dekket de faktiske utgiftene for SFO for begge to. Da minstemann gikk i barnehage dekket ikke beløpet de faktiske utgiftene, men de hjalp selvsagt på. Dette beløpet får du selvsagt bare hvis du har behov for det, at du er i jobb eller utdanning i attføringsperioden.

''Vi er to voksne og to barn, men samboeren min tjener ganske godt og det spiller vel inn det og kanskje?''

Det spiller ingen rolle. Attføring/rahabpenger regnes ut fra hva du har tjent tidligere, begrenset oppad til en lønn tilsvarende 6G, alt over 6G vil bli trukket fra før rehab/attføringspenger regens ut. Samme gjelder tilleggene, de får du uavhengig av hva mannen din tjener.

''Jeg har INGEN mulighet for å gå ned i lønn, men skjønner ikke hvordan jeg skal få til å jobbe akkurat nå!''

Hvis du må over på attføring el.l. *vil* du gå ned i inntekt. Eneste utvei for å unngå dette er å jobbe, og det er som du sier ikke mulig for deg. Jeg hadde forresten samme bekymringene selv, men det har gått veldig bra selv om inntekta vår til sammen ble redusert en del.

Det er overraskende hvor bra det går med denne reduserte inntekten når man ikke lenger har noe valg, ikke sant?

Jeg mente helt bestemt at vi ikke hadde sjans til å klare oss hvis jeg måtte på attføring, men jammen meg har vi gjort det giktt:-)

Gjest ViViola
Skrevet

''men er det ikke noe ekstra utbetalt pr barn og? Noen som vet hva dette utgjør?''

Dette utgjør 27 kroner per dag for meg.

''Er det andre stønader man kan få også?''

Det er reisestønader og stønader til barnepass hvis du skal på yrkesrettet attføring (omskolering), hvis man fyller kritene for dette.

''men samboeren min tjener ganske godt og det spiller vel inn det og kanskje?''

Det har ingenting å si hvor høy lønn samboer har.

''Kan man ha gradert rehabpenger?''

Ja, du kan ha minimum 50 % rehab eller attføring, og tilsvarende jobb.

''Ja, du kan ha minimum 50 % rehab eller attføring, og tilsvarende jobb.''

Hm... Ned til 20% rehab, sa damen på NAV til meg. Uten at jeg vet om det er sant eller ikke, da, men det var i alle fall beskjeden jeg fikk.

Skrevet

''Ja, du kan ha minimum 50 % rehab eller attføring, og tilsvarende jobb.''

Hm... Ned til 20% rehab, sa damen på NAV til meg. Uten at jeg vet om det er sant eller ikke, da, men det var i alle fall beskjeden jeg fikk.

Jeg sjekket NAV nå og der står det at "arbeidsevnen må være nedsatt med minst 50 %"...

http://www.nav.no/page?id=291

Gjest på attføring
Skrevet

Det er overraskende hvor bra det går med denne reduserte inntekten når man ikke lenger har noe valg, ikke sant?

Jeg mente helt bestemt at vi ikke hadde sjans til å klare oss hvis jeg måtte på attføring, men jammen meg har vi gjort det giktt:-)

''Det er overraskende hvor bra det går med denne reduserte inntekten når man ikke lenger har noe valg, ikke sant?''

Ja, det er altså min erfaring også. Og jeg syns vel egentlig vi har råd til det vi ønsker oss også selv om nok det vi har utbetalt på en måned ikke er mer enn litt over 26 000, og det er før lån er betalt.

''Jeg mente helt bestemt at vi ikke hadde sjans til å klare oss hvis jeg måtte på attføring, men jammen meg har vi gjort det giktt:-)''

Samme her!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...