Gå til innhold

Hva koster det å bygge hus selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva koster det å få opp et nytt hus på ca 140 kvm med 4 soverom og vaskerom, sånn ca? I grei standar... ikke det billigste av alt, men heller ikke skipsgulv og marmor:o)

Vi har tomta:o)

Skrevet

Har lest på forumet at IEC tar 1,8 nøkkelferdig uten kjeller.

Et supert forum for husbygging eller oppussing finner du her:

http://www.byggebolig.no/

Her kan du få svar på alt du lurer på.

Skrevet

Spørs vel litt på hvor du tenker å bygge. Ei veninne av meg bygger for 2.3, men det er en time utenfor Oslo.

Skrevet

2,3 og oppover. Er ikke noe problem å runde det magiske tre - tallet :)

Vi skal snart bygge og vi kommer over tre, har tomt vi og...

Gjest Husbyggeren som ALDRI gjør det samme igjen!
Skrevet

Hvis du skal ha kjeller må du regne drøyt 100 000,- ekstra.

Og - hvis du med "gjøre det selv" mener at dere skal sette opp huset etter at råbygget er på plass, så koster byggesettene alt fra 1,5-2 mill.

Vi har bygd hus på snaut 150 kvm, med vaskerom, 4 soverom, garasje og veranda, og vi kom på 3,1 inkl tomt (300 000,-) og grunnarbeid (250 000,-). Vi har et svært, svært nøkternt hus, og det var husfirma som satte opp for oss. Vi gjorde så godt som ingenting selv.

Prisen på grunnarbeid vil variere voldsomt, er tomta bratt og steinete vil det bli mye dyrere pga sprenging enn om tomta er flat. Tilslutning til vann og kloakk samt strøm vil også variere fra kommune til kommune, dette var inkludert hos oss i tomteprisen.

Skrevet

Hvis du skal ha kjeller må du regne drøyt 100 000,- ekstra.

Og - hvis du med "gjøre det selv" mener at dere skal sette opp huset etter at råbygget er på plass, så koster byggesettene alt fra 1,5-2 mill.

Vi har bygd hus på snaut 150 kvm, med vaskerom, 4 soverom, garasje og veranda, og vi kom på 3,1 inkl tomt (300 000,-) og grunnarbeid (250 000,-). Vi har et svært, svært nøkternt hus, og det var husfirma som satte opp for oss. Vi gjorde så godt som ingenting selv.

Prisen på grunnarbeid vil variere voldsomt, er tomta bratt og steinete vil det bli mye dyrere pga sprenging enn om tomta er flat. Tilslutning til vann og kloakk samt strøm vil også variere fra kommune til kommune, dette var inkludert hos oss i tomteprisen.

Hvorfor gjør du det aldri igjen?

Skrevet

Hvorfor gjør du det aldri igjen?

Fordi det har vært så utrolig mye rart i byggeprosessen, så mye vi har måttet finne oss i av feil og mangler og dritt, og hadde jeg visst alt dette ville jeg aldri startet faenskapen.

Byggefirmaene har et vern i form av avviksregler som slår grådig ut, samt at du må være sterk og ha masse penger til advokater for ikke å snakke om en ubegripelig lang tålmodighet hvis du skal bekjempe dritten.

Jeg vil ikke fortelle om enkeltepisoder fordi jeg ikke vil bli gjenkjent, men våre historier er ikke unike, dessverre. Alle på feltet har lignende historier som våre å fortelle, det er en merkelig og særdeles lite yrkesstolt gruppe vi snakker om.

Skrevet

Fordi det har vært så utrolig mye rart i byggeprosessen, så mye vi har måttet finne oss i av feil og mangler og dritt, og hadde jeg visst alt dette ville jeg aldri startet faenskapen.

Byggefirmaene har et vern i form av avviksregler som slår grådig ut, samt at du må være sterk og ha masse penger til advokater for ikke å snakke om en ubegripelig lang tålmodighet hvis du skal bekjempe dritten.

Jeg vil ikke fortelle om enkeltepisoder fordi jeg ikke vil bli gjenkjent, men våre historier er ikke unike, dessverre. Alle på feltet har lignende historier som våre å fortelle, det er en merkelig og særdeles lite yrkesstolt gruppe vi snakker om.

For å snu det på hodet, kan du komme med noen punkter som kan være lure å huske på for oss som har lyst til å bygge?

Skjønte heller ikke det med avviksmeldingene.

Skrevet

For å snu det på hodet, kan du komme med noen punkter som kan være lure å huske på for oss som har lyst til å bygge?

Skjønte heller ikke det med avviksmeldingene.

Avvik: En vegg trenger ikke være helt rett, det er faktisk noen prosent den kan være skakk. Det er vel og bra og helt greit, det, helt til du f.eks. skal sette opp et kjøkken eller baderomsinnredning. Eller tapetsere.

Gode ting å huske på:

- Idet du kontakter et byggefirma, og de gir deg en skisse over et hus - uansett om det er det huset du havner ut med eller ikke - så anset de denne skissen som første tegning. Det betyr at du må bruke kortest mulig tid på å få hele tegneprosessen i land, for det er den datoen for første tegning (eller skisse, om du vil) som er utgangspunktet for indeksregulering. Og det kan bli svinedyrt, man kan godt tape 80-100 000,- i indeksregulering på et par måneder.

- Gjør minst mulig selv, ha så mye som mulig inkludert i kontrakten med husfirmaet. Hvis dere f.eks. tar ut grunnarbeid, og den private graveren deres fikk billig (som ofte er grunnen til at man tar ut grunnarbeid) plutselig blir syk, så rusler og går tiden og igjen - indeksreguleringen kan knekke dere.

- Søk informasjon om byggeleder! Gjør en ordentlig undersøkelse om hvem som skal være byggeleder, denne personen er alfa og omega for at framdriften skal være god. Og ikke minst, at huset blir slik det skal være. Byggeleder er litt slik Gud på en byggeplass.

- Gjør INGEN muntlige avtaler! ALT bør være skriftlig, ikke tro på eller få tillit til byggefirmaet. De vil gjerne lure dere, både hva materialer og alt angår.

- Følg med på byggeplassen - hver dag, og spør snekkerne/rørleggerne/elektrikkerne hvis du ikke får ting til å stemme. Hvis rørleggeren gjør sine røropplegg på f.eks. bad/vaskerom, spør om hvordan dette blir i forhold til dusj/badekar/vaskemaskin. Hvor ting må stå i forhold osv. Her brant vi oss skikkelig, da det viste seg at byggefirmaet hadde "glemt" å sende over endelige tegninger til rørleggeren. Det er byggefirmaets ansvar, men de gjør ingenting i ettertid. Lev med det, liksom.

- Les kontrakten pinlig nøyaktig. Sjekk hva som står om pipe, tak utvendig (f.eks. feieplatform og -stige - er det med eller ikke?), dører osv., og ikke minst - hvordan vil uteområdet se ut til slutt?

Det var noen småting jeg kom på i farten. Har dere tenkt å bygge selv, eller ha firma?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...