Gjest bestemme selv Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 I et innlegg lenger ned var det almenn enighet om at det ikke er uhøflig å la vær å ta telefonen, hvis man ikke har lyst til å prate akkurat da, er sliten, hviler, osv. Men burde ikke det samme gjelde hvis det ringer på døren? Jeg lukker ikke alltid opp døren hvis det ringer på (jeg bor i blokk) hvis jeg overhodet ikke er i humør til å prate med folk, eller hvis jeg hviler. Jeg har sagt til alle mine venner at hvis de vil komme på besøk må de ringe først (det mener jeg dessuten er mest høflig). Hva mener dere? 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Jeg har kikkhull i døra så det hender jeg kikker, er det noen jeg ikke kjenner (=selgere) så åpner jeg ikke. Ellers åpner jeg ja. Synes i grunnen det er litt trist at det har blitt sånn at man ikke kan stikke innom hverandre uten å avtale på forhånd, men da må man jo være forberedt på at det ikke passer også da. 0 Siter
Speak Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Når det ringer på åpner jeg alltid. Da har folk brukt tid og energi på å komme til meg. En telefon er noe helt annet. 0 Siter
Speak Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Jeg har kikkhull i døra så det hender jeg kikker, er det noen jeg ikke kjenner (=selgere) så åpner jeg ikke. Ellers åpner jeg ja. Synes i grunnen det er litt trist at det har blitt sånn at man ikke kan stikke innom hverandre uten å avtale på forhånd, men da må man jo være forberedt på at det ikke passer også da. Jeg synes også det er bra når folk bare stikker innom. Da kan de jo heller ikke forvente oppvartning. Mye enklere for meg:-) 0 Siter
Luska Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Jeg kan godt finne på ikke å åpne hvis jeg vet det er ukjente - selgere etc. Men jeg hadde ikke klart å la være å åpne for kjente. Så innmari ekkelt det hadde vært hvis de hadde sett eller hørt at jeg var hjemme. Kommer kjente på besøk og du kjenner at det absolutt ikke passer, så er det en ærlig sak å si fra på en pen måte. Noen vi kjenner lokker så å si aldri opp samma hvem som kommer. Det hender at de lukker opp, men da må besøket stå på trappa og veksle noen ord med de før de må dra igjen. Unødvendig å si at de blir sett på som sære... 0 Siter
Hugmee Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Pleier å lukke opp, men har vært i situasjoner der det ikke går. Feks om ungene sitter i badekaret og jeg er alene hjemme. Da går jeg ikke fra de for å åpne døra uten at jeg venter besøk og vet jeg kan løpe ned igjen med en gang. På halloween lukker vi ikke alltid opp heller forresten, men vi er så heldige at vi har en dørklokke det går ann å skru av 0 Siter
laban Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Jeg tar alltid telefonen og åpner alltid døra * gammeldags * . Unntak fra døråpningen i den perioden det kunne være guttehvalper fra nabolaget som drev "ring og spring" for 3. gang på samme ettermiddag (og vi så at det var nettopp dem det var). 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Jeg åpner alltid døra, med mindre jeg sitter i badekaret eller ligger og sover når det ringer på. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Man bestemmer selvføgelig selv om man åpner eller svarer telefonen. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Jeg åpner bestandig døren, med mindre jeg ligger og sover eller er veldig opptatt. Om det ikke passer å ta imot besøk må man vel kunne åpne og si fra. Hadde synes det var skrekkelig ubehagelig om jeg ringte på hos noen og fikk mistanke om at de var hjemme, men ikke ønsket å åpne. 0 Siter
pekkaline Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Jeg klarer ikke å la være å åpne døren nei. De som måtte stå på døren har jo gjort mere enn å ta en tlf. Hos oss så er det somregel alltid lyder fra tv eller musikkanlegg, så de vet vi er hjemme da. Om ikke det passer med besøk så sier jeg det nok heller. 0 Siter
mrxx Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Hadde jeg vært selger, så hadde jeg ikke brydd meg om det, men som privatperson så hadde jeg synes dette var svært rart og hadde nok ikke giddet å pleid det forholdet så veldig mye lenger, hvis jeg visste at du var hjemme. Da er det bedre at du åpner og sier at det ikke passer, for det er jo realt nok. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Tja..Kommer helt ann på hvem det er.. ;0) Husker en periode for mange år siden, da meg og Snaxy hadde flyttet for oss selv. Det kom folk til alle døgnets tider, var aldri alene..Da satt vi opp lapp på døren " besøk ikke ønsket". Min mor ble så flau, hun holdt på å vrenge oss! Hihi! Men da fikk vi litt fred :0) 0 Siter
mamma til ni Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Eg opnar alltid døra når det ringer på. Mannen vel å opne vindauget for å sjekke kven det er, men eg synst det også er litt uhøfleg. Derfor skundar eg meg ned før han rekk det :-) Telefonen lar eg vere å ta om det ikkje passar. Men ringer opp igjen når eg får tid. 0 Siter
Gjest er vel litt sær der tenker jeg Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 siden jeg sjelden er kledd til å ta imot besøk,åpner jeg stort sett bare når noen kommer som avtalt.i perioder har jeg t.o.m koblet ut lyden på ringeklokka for å få fred 0 Siter
Gjest Guroen Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Klart du kan la være å åpne døra om du ikke ønsker selskap. Det er kanskje sosialt uakseptabelt. Det er vel en uskreven regel/norm at man skal åpne døra uansett om det passer eller ei dersom man er hjemme.. Men etter min mening er det minst like uhøflig å la være å ringe eller melde fra om at du kommer på forhånd. Jeg er selv en av dem som sjeldent er "klar" til å ta i mot besøk uten at jeg er forberedt. Kall meg gjerne sær. 0 Siter
Kammilla Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Her virker ikke ringeklokka! Så den biffen er grei. Åsså låser jeg alltid ytterdøra slik at ingen kommer seg inn i gangen og opp til døra vår. Vi bor i 2.etage, så dette passer meg utmerket. Åsså kan jeg i såfall se hvem som står ned på døra, og bestemmer selv da om jeg er hjemme eller ikke. ;o) 0 Siter
adelie Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Jeg synes også det er bra når folk bare stikker innom. Da kan de jo heller ikke forvente oppvartning. Mye enklere for meg:-) Godt poeng!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.