Gjest eks-skamfull Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 I dag hadde jeg et flash-back i det jeg passerte hun som var saksbehandler den gangen jeg var på bunn både psykisk og økonomisk etter et samboerskap med en mann som ikke bidro økonomisk og nesten resulterte i at jeg mistet boligen min. Han betalte ikke det vi hadde avtalt han skulle betale. Vi hadde et felles barn. Han flyttet ut og jeg gjorde mitt beste for å redde stumpene og betalte det jeg hadde midler til. Inkassokravene sto i kø og små regninger hadde økt pga alle gebyrer. Som alenemor søkte jeg om stønad til barnetilsyn og fikk det, i tillegg til utvidet barnetrygd. Etter vel et halvt år innså jeg at jeg måtte ha hjelp - og skamfull og med tungt hjerte oppsøkte jeg kommunens sosialkontor for første og eneste gang i mitt liv. Den saksbehandleren jeg møtte var noe av det mest arrogante jeg noensinne har møtt i mitt liv. Hun kunne ikke skjønne at jeg hadde ubetalte barnehageregninger, "det skulle jo stønad til barnetilsyn dekke". Hun klarte ikke å se at når man har valget mellom å kjøpe sko og mat til barnet man har og betale barnehageregningen, er det skoene og maten som blir prioritert. Etter mye om og men, masse tårer og masse ydmykelser fikk jeg tilstått to måneder med sosialstønad. Jeg hadde ikke mage til å hente ut mer enn den første, så skamfull følte jeg meg. I ettertid, over ti år etterpå, kan jeg se det i perspektiv og innse at det ikke var meg det var noe galt med. Det var mannen som svindlet meg og sitt eget barn, og det var ikke minst denne saksbehandleren som jeg burde hatt vett nok til å melde inn til en eller annen klageinstans. 0 Siter
Rith Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Mange av disse hersens saksbehandlerne i kommunene skulle aldri ha hatt en slik jobb! De er makt og herskesyke, det er derfor de oppfører seg som de gjør! Du gjorde det eneste riktige den gangen, noe alle hadde forstått om dem hadde vært i samme situasjon som deg! 0 Siter
Gjest lkghgf Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Det er noen mennesker som sitter på disse kontorene som tror det er sin egen "pengesekk" de sitter på. I tillegg oppsøker de jobber hvor de kan "rakke" ned på andre mennesker. Da koser de seg sikkert godt og får sove godt om natta. Håper det kommer etter dem når de sitter på gamlehjemmet klar for å dø!! 0 Siter
Gjest lei sure drittkjerringer på offentlige kontor Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Sure pripne drittkjerringer som kanskje egentlig er lei av jobben sin... De er firkantede og redd for å gå om reglene... Og de er ikke i stand til å tenke selv - og å tenke logisk... Empati er mangelvare. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Sure pripne drittkjerringer som kanskje egentlig er lei av jobben sin... De er firkantede og redd for å gå om reglene... Og de er ikke i stand til å tenke selv - og å tenke logisk... Empati er mangelvare. ''De er firkantede og redd for å gå om reglene...'' I det offentlige sliter nok saksbehandlerne - særlig de av eldre årgang - med å _forstå_ regelverket. Det ligger alltid en intensjon bak enhver regel, og det er viktig å forstå intensjonen når man skal anvende en paragraf. Dette tror jeg er deres største utfordring, og det største hinderet på veien mot å være servicemindet. 0 Siter
Gjest lkghgf Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 ''De er firkantede og redd for å gå om reglene...'' I det offentlige sliter nok saksbehandlerne - særlig de av eldre årgang - med å _forstå_ regelverket. Det ligger alltid en intensjon bak enhver regel, og det er viktig å forstå intensjonen når man skal anvende en paragraf. Dette tror jeg er deres største utfordring, og det største hinderet på veien mot å være servicemindet. Uansett regelverk må det gå an å oppføre seg som folk og ikke være nedlatende til mennesker i nød. Slike har ingenting på en sånn arbeidsplass å gjøre. Man kan si nei på mange måter uten å få den som kommer til å føle seg tråkket ned i støvlene. Men å gi mennesker som arbeider i kommunen sparken er det ingen som gjør likevel,uansett om det kommer en haug med klager (egen erfaring). De blir sittende der uduglige og frekke til de går av med pensjon og kun "sitter igjen i veggene". Og "alle" sukker..endelig.. 0 Siter
Gjest GunnarP Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Jeg synes det er en stor skam at kuratorer oppfører seg sånn. De fleste oppsøker ikke sosialtjenesten med lett hjerte og de fleste kjenner også på skam. Da bør det være kuratorens oppgave å møte mennesker som er langt nede med respekt. Det er direkte grusomt å rakke ned på mennesker som ber om hjelp fordi de ligger nede fra før. Dessverre er det vanskelig å miste jobben uansett hvordan de oppfører seg - og derfor mistenker jeg at sosialkontoret er en tumleplass for mange useriøse og udugelige arbeidstakere. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Offentlighetsbasillen! I tillegg er de ofte hardere angrepet av den enn mange andre som lider av samme syken. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Uansett regelverk må det gå an å oppføre seg som folk og ikke være nedlatende til mennesker i nød. Slike har ingenting på en sånn arbeidsplass å gjøre. Man kan si nei på mange måter uten å få den som kommer til å føle seg tråkket ned i støvlene. Men å gi mennesker som arbeider i kommunen sparken er det ingen som gjør likevel,uansett om det kommer en haug med klager (egen erfaring). De blir sittende der uduglige og frekke til de går av med pensjon og kun "sitter igjen i veggene". Og "alle" sukker..endelig.. Helt enig med deg, det offentlige har et kjempestort lederproblem. 0 Siter
Gjest begge deler Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Jeg synes det er en stor skam at kuratorer oppfører seg sånn. De fleste oppsøker ikke sosialtjenesten med lett hjerte og de fleste kjenner også på skam. Da bør det være kuratorens oppgave å møte mennesker som er langt nede med respekt. Det er direkte grusomt å rakke ned på mennesker som ber om hjelp fordi de ligger nede fra før. Dessverre er det vanskelig å miste jobben uansett hvordan de oppfører seg - og derfor mistenker jeg at sosialkontoret er en tumleplass for mange useriøse og udugelige arbeidstakere. For veldig mange er det som du skriver, men dere skulle bare visst hvor mange som faktisk oppsøker sosialtjenesten som den største selvfølge også. Det finnes beklageligvis folk som mener de skal få sosialhjelp, for de "gidder ikke noe annet" og sosialkuratorer lures trill rundt hver dag av folk som prøver seg på å få ting de slett ikke skulle hatt. Men sosialkuratorene godtar at slik må det bare være, for om de antar at alle som kommer prøver å lure dem, vil de oppføre seg på en måte som ødelegger veldig for de som ikke kommer for å prøve å lure dem. DET er faktisk realiteten her i Norge. 0 Siter
Gjest GunnarP Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 For veldig mange er det som du skriver, men dere skulle bare visst hvor mange som faktisk oppsøker sosialtjenesten som den største selvfølge også. Det finnes beklageligvis folk som mener de skal få sosialhjelp, for de "gidder ikke noe annet" og sosialkuratorer lures trill rundt hver dag av folk som prøver seg på å få ting de slett ikke skulle hatt. Men sosialkuratorene godtar at slik må det bare være, for om de antar at alle som kommer prøver å lure dem, vil de oppføre seg på en måte som ødelegger veldig for de som ikke kommer for å prøve å lure dem. DET er faktisk realiteten her i Norge. Jeg tror ikke det er mange som bruker sosialtjenesten frivillig som inntektskilde hvis det ikke er noe galt fra før. Men uansett hvordan dette er, så har ikke kuratorer lov til å la det gå utover uskyldige. Men det viser jo seg at det skjer ganske ofte. 0 Siter
Gjest begge deler Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Jeg tror ikke det er mange som bruker sosialtjenesten frivillig som inntektskilde hvis det ikke er noe galt fra før. Men uansett hvordan dette er, så har ikke kuratorer lov til å la det gå utover uskyldige. Men det viser jo seg at det skjer ganske ofte. Jeg tror ikke det er mange som bruker sosialtjenesten frivillig som inntektskilde hvis det ikke er noe galt fra før. Men uansett hvordan dette er, så har ikke kuratorer lov til å la det gå utover uskyldige. Men det viser jo seg at det skjer ganske ofte. Hva er definisjonen på "noe galt fra før"? Dårlig holdning f.eks? Men ellers er jeg helt enig i at kuratorer bør la det gå ut over uskyldige, og det er selvfølgelig svært beklagelig at det skjer. Likevel har også sosialkuratorene et ansvar for at kun de rette personene får penger. Hva ville du sagt om alle skattepengene dine ble f.eks brukt til å gi til folk som jobber svart og tjener _mye_ ,men synes det er veldig kjekt å heve sosialstønad ved siden av? Det finnes _mange_ av dem. Dersom sosialkuratorer bare skulle la alle som kom på sosialkontoret få alt de ba om ville oljefondet fort ta slutt, for å si det sånn. Og det ville jo slett ikke være rettferdig at alle de som kom fikk alt de ville, mens de som faktisk synes det er vanskelig å komme på sosialkontor ikke fikk noe fordi de ikke kom, men derimot pliktoppfyllende betaler skatt av den bittelille inntekten de kanskje har (og dermed betaler for de som får seg til å spørre). Du skulle bare ant hvor mye rart enkelte kan få seg til å søke om. 0 Siter
Gjest GunnarP Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Jeg tror ikke det er mange som bruker sosialtjenesten frivillig som inntektskilde hvis det ikke er noe galt fra før. Men uansett hvordan dette er, så har ikke kuratorer lov til å la det gå utover uskyldige. Men det viser jo seg at det skjer ganske ofte. Hva er definisjonen på "noe galt fra før"? Dårlig holdning f.eks? Men ellers er jeg helt enig i at kuratorer bør la det gå ut over uskyldige, og det er selvfølgelig svært beklagelig at det skjer. Likevel har også sosialkuratorene et ansvar for at kun de rette personene får penger. Hva ville du sagt om alle skattepengene dine ble f.eks brukt til å gi til folk som jobber svart og tjener _mye_ ,men synes det er veldig kjekt å heve sosialstønad ved siden av? Det finnes _mange_ av dem. Dersom sosialkuratorer bare skulle la alle som kom på sosialkontoret få alt de ba om ville oljefondet fort ta slutt, for å si det sånn. Og det ville jo slett ikke være rettferdig at alle de som kom fikk alt de ville, mens de som faktisk synes det er vanskelig å komme på sosialkontor ikke fikk noe fordi de ikke kom, men derimot pliktoppfyllende betaler skatt av den bittelille inntekten de kanskje har (og dermed betaler for de som får seg til å spørre). Du skulle bare ant hvor mye rart enkelte kan få seg til å søke om. Joda, bevares, det finnes sikkert mange som snylter der og. Men poenget mitt er at det IKKE skal gå utover de som er uskyldige - men at det skjer. Derfor har disse kuratorerne PLIKT til å behandle ALLE klienter med respekt. Nettopp fordi de IKKE kan vite (i første omgang) om det er snakk om noen som prøver å snylte. De skal IKKE møte noen på en nedlatende måte. Tro meg, de har sine regler som de må følge uansett og de har tilgang til mange etater for å kunne innhente opplysninger om vedkommende. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.