Gå til innhold

Dr.Anker: Hvorfor utvikler ikke kroppen min seg normalt??


Gjest Tutsie

Anbefalte innlegg

Gjest Tutsie

Jeg er ei jente på 18 år som har levd lenge med et problem, nemlig at brystene mine ikke utvikler seg. Dette har lenge vært et stort problem for meg og hindret meg i mye blaa. gå i svømmehallen, stranda osv. Jeg er ellers fornøyd med kroppen og mitt utseende. Jeg trener ca 3-4 ganger i uka og spiser regelmessig, normalt og variert. Jeg har en kroppsvekt på 62 kg og er 169 høy. Jeg fikk mensen da jeg var 14 1/2 år og hadde da vært utviklet (behåring) siden 12 års alderen. Brystene mine hadde tilsynelatende ikke vokst noe, jeg husker det godt, at jeg hadde lest at mensen ikke kom før brystene hadde utviklet seg, hvilket mine ikke hadde. Klart at brystvortene mine hadde strekt seg, løftet seg litt men det var ingen antydning til bryster. Etter 2 år med uregelmessig mens begynnte jeg på p-piller. Trionetta, jeg opplevde at brystene ble minimalt større, men ikke mye. Bystvortene mine er veldig små og har ikke noe voksent, kvinnelig preg over seg og jeg trenger ikke bh. jeg bruker bh med en del innlegg for ikke å være helt flat. det er ganske frustrende og oppleve at bh'en seiler over "puppene" hvis jeg strekker armene i været o.l det er jo ingen bryster til å hole bh'en på plass med. Jeg ser alle yngre enn meg og på min egen alder ha bryster hvorfor ikke meg?? Moren min bruker 85 c og det samme brukte moren hennes. Farmor og søsteren til pappa har begge store bryster. Det er derfor jeg reagerer , det er overhodet ikke normalt med små bryster i min familie. Jeg ønsker meg ikke kjempe pamela pupper, jeg vil bare ha en liten antydning. Jeg er lei av dette nå, neste mnd fyller jeg 18 og er enda som en 12 åring på overkroppen.

Jeg har gått på p-piller i et år nå og har sluttet på de nå fordi jeg synes pillene ga meg økt hårvekst både på armer og jeg ser en antydning til mørke hår rundt brystvortene og mot navelen. Som jenter flest har jeg skrekk for dette. Jeg lurte på om dette kan ha noen sammenheng med brystene? Mangler jeg østrogen?? eller et annet hormon? er det nødvendig med en hormonbehandling. Jeg leste i en legebok at brystene var tilstrekklig store om barnet kunne gripe tak i dem ved amming, det kan et barn ikke ville gjøre med mine. Jeg leste også at ved 17 års alder hadde brystene funnet sin form og fasong.

Kan p-pillen Diane hjelpe meg?? Jeg har lest om jenter som hadde positiv effekt med den pillen? Jeg har bestemt meg for å ta en silikon i brystene dersom det ikke er noe annet jeg kan gjøre, slik orker jeg rett og slett ikke ha det. jeg er utrolig fornøyd med meg selv, jeg trives med vekta mi og ansiktet mitt. Det er bare det at brystene frustrer meg, jeg føler meg som ei lita jente med de brystene og jeg kan liksom ikke skjønne hvorfor de ikke vokser eller har vokst.

Jeg hadde en stor ryggoperasjon da jeg var 14 hvor halve ryggsøylen min ble avstivet. Jeg lå inne på sykehus i 3 uker og fikk mye medisiner, kan denne operasjonen ha forstyrret kroppens utvikling?? Jeg fikk da høre at jeg ikke kom til å vokse mer, i lengden og var 168 cm høy. Jeg har imidlertid strekt meg til 169-169,5 etter dette. Tror ikke jeg har vokst mer etter at jeg fyllte 17.

Vil en operasjon for å forstørre mine bryster bli dekket av trygden? ettersom dette er et problem for meg, også sosialt, jeg kan aldri har topper med bar rygg, jeg må alltid ha bhen min på meg. Det må være noe som ikke stemmer...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

Jeg tror nok ikke dette har sammenheng med ryggoperasjonen din. Jeg tror heller ikke du skal regne denne 17-års grensen som absolutt. Men det er stor variasjonsbredde i bryststørrelse.

Tygden dekker ikke private operasjoner. Dersom en eventuell operasjon skal dekkes av det ofgentlige må den utføres på en offentlig plastisk kirurgisk avdeling. Kapasiteten der er svært dårlig og blir priotert rekonstruksjoner etter kreft og store brannskader og lignende. Jeg vet ikke om du kan få plass på ventlistene til en slik avdeling, men tviler.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...