Gå til innhold

PRIDE-kurset for fosterforeldrene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vil veldig gjerne være fosterforeldre senere, når våre barn er blitt større, men det jeg lurer på er om noen vet om vi kan ta PRIDE kurset for fosterforeldre allerede nå, eller må vi vente til senere da?

Tenkte at vi da får lære litt mer om det, å får se om dette er noe vi virkelig vil... Er det mulig å ta dette og evt bli godkjent nå?

AneM1365380603
Skrevet

Det kommer an på hvor mange år dere skal vente. Nå skal jeg ikke si det sikkert, men jeg kjenner noen som ble anbefalt å ta et ekstra kurs pga at det var gått over 5 år. Det var ikke helt det samme kurset. Så blir det jo nye runder med hjemmebesøk for å finne ut av familiesituasjon osv.

Skrevet

Det kommer an på hvor mange år dere skal vente. Nå skal jeg ikke si det sikkert, men jeg kjenner noen som ble anbefalt å ta et ekstra kurs pga at det var gått over 5 år. Det var ikke helt det samme kurset. Så blir det jo nye runder med hjemmebesøk for å finne ut av familiesituasjon osv.

Ok, men da går det muligens ann å ta et kurs nå iallefall, å så heller ta et nytt like før ja, men det er jo flott det ;D

Takk for hjelpen!!

Gjest Fosterforeldre - in spe
Skrevet

Vi tok PRIDE-kurs for snart 8 år siden, og da var vi veldig klare på at det ikke var aktuelt med fosterbarn før om flere år.

Og nå nærmer vi oss "flere år", men siden vi har skiftet bostedskommune siden kurset regner jeg med at det blir hjemmebesøk om ikke annet.

Lykke til, kurset er veldig fint!

Gjest ikke nikk nå
Skrevet

Det mener jeg sikkert at dere kan, bare det ikke er aaaalt for mange år til dere ønsker å sette dere i fosterhjemsbanken.

(Husk at det kan gå lang tid før den rette matchen dukker opp også)

Hvis det går for lang tid så er det mulig dere må ta kurset på nytt.

Veldig greit å ta kurset for hvis man etter det fremdeles har lyst til å bli fosterforldre, ja da blir man det;-)

Tøft, lærerikt, morsomt, spennende og utfordrende kurs som egentlig alle som tenker på å bli foreldre på den ene eller andre måten skulle tatt.

Litt nytige lenker til deg:

http://tinyurl.com/5ek9xu

http://www.fosterhjem.no/

http://www.fosterhjemsforening.no/site/maler/x/

Skrevet

Det mener jeg sikkert at dere kan, bare det ikke er aaaalt for mange år til dere ønsker å sette dere i fosterhjemsbanken.

(Husk at det kan gå lang tid før den rette matchen dukker opp også)

Hvis det går for lang tid så er det mulig dere må ta kurset på nytt.

Veldig greit å ta kurset for hvis man etter det fremdeles har lyst til å bli fosterforldre, ja da blir man det;-)

Tøft, lærerikt, morsomt, spennende og utfordrende kurs som egentlig alle som tenker på å bli foreldre på den ene eller andre måten skulle tatt.

Litt nytige lenker til deg:

http://tinyurl.com/5ek9xu

http://www.fosterhjem.no/

http://www.fosterhjemsforening.no/site/maler/x/

Så flott å høre at det er et flott kurs, gleder meg til å ta det ;D

Har drømt om å få bli fosterforeldre siden jeg var liten, men siden våre barn enda er i småbarnsalderen, så tenker jeg at de kanskje må bli større først, eller ute av redet, da de ofte ønsker at fosterhjemsbarnet skal være minst, slik at vi kan gi barnet full oppmerksomhet. men kan være at jeg har misforstått dette, da dette er noe jeg bare har hørt blant folk, det er vel alle slags situasjoner for barna. Noen må nok til landet, mens andre passer best i byen, noen bør være minst, noen eldst, det er vel helt individuelt vil jeg tro...

Tusen takk for nyttige linker ;D

Skrevet

Vi tok PRIDE-kurs for snart 8 år siden, og da var vi veldig klare på at det ikke var aktuelt med fosterbarn før om flere år.

Og nå nærmer vi oss "flere år", men siden vi har skiftet bostedskommune siden kurset regner jeg med at det blir hjemmebesøk om ikke annet.

Lykke til, kurset er veldig fint!

Da er det mulig da jo, flott!!! Takk for at du sa fra ;D

Vil også tro at de kommer på nytt hjemmebesøk da ja, men det gjør ingenting, hadde bare så lyst å ta kurset nå, for å se at det da fremdeles var min store drøm, som jeg tror, men tror barna våres må bli større før vi evt kan få bli. Men det vil vise seg når vi snakker med de ;-)

AneM1365380603
Skrevet

Har drømt om å få bli fosterforeldre siden jeg var liten, men siden våre barn enda er i småbarnsalderen, så tenker jeg at de kanskje må bli større først, eller ute av redet, da de ofte ønsker at fosterhjemsbarnet skal være minst, slik at vi kan gi barnet full oppmerksomhet. men kan være at jeg har misforstått dette, da dette er noe jeg bare har hørt blant folk, det er vel alle slags situasjoner for barna. Noen må nok til landet, mens andre passer best i byen, noen bør være minst, noen eldst, det er vel helt individuelt vil jeg tro...

Vi tok kurset i fjor, og da sa de at det ofte er en fordel at fosterbarnet er yngst. Barnet har forbilder i større barn, og det er mindre sjanser for sjalusi.

Å ha små barn er likevel ingen hindring :)

Gjest ikke nikk nå
Skrevet

Fosterbarnet kan være det minste, eldste eller det eneste.

Noen barn trenger å være det yngste, men det er ikke alltid.

Ta kontakt med Bufetat og snakk med de.

Gjest Fosterforeldre - in spe
Skrevet

Da er det mulig da jo, flott!!! Takk for at du sa fra ;D

Vil også tro at de kommer på nytt hjemmebesøk da ja, men det gjør ingenting, hadde bare så lyst å ta kurset nå, for å se at det da fremdeles var min store drøm, som jeg tror, men tror barna våres må bli større før vi evt kan få bli. Men det vil vise seg når vi snakker med de ;-)

Man hører hele tiden at fosterbarnet skal være det yngste barnet i familien, og at bio-barna skal være minst tenåringer. Det stemte i alle fall ikke da vi gikk på kurs, for som kurslederne våre så fint sa det - fosterbarn er som andre barn, nemlig helt forskjellige.

Det er mange ulike grunner til at barn må i fosterhjem, det behøver jo slettes ikke være _barnet_ som er noe problem. For noen er det viktig å være yngst, for andre i midten og andre igjen kanskje eldst.

Viktig å finne riktig familie til et barn som skal bo i fosterhjem, men det er ingen helt spesiell sammensetning som passer for alle.

Vi har lyst til å melde oss som besøkshjem i løpet av høsten og starte der. Så får vi teste ut litt og sett hva det går ut på, og så får vi se hva vi velger senere. Ungene våre er heller ikke så store enda, og de må også få være med på beslutningen.

Gjest ikke nikk nå
Skrevet

Har du undersøkt noe mer?

Har dere meldt dere på kurs?

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...