Gå til innhold

Hva er din favoritt hverdagsmat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne ha litt oppskrifter på hverdagsmat, gjerne litt sunne, så del DIN favoritthverdagsmatsoppskrift (helt sikkert ett ord ;-D) med meg..

Vennlig hilsen

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BMS!

28

• ....AV

5

• mariaflyfly

4

• org

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

He-he! Morsomt ord.

Tror det blir fiskeboller i hvit saus. Eller stekt laks.

Skrevet

Fikseboller, ja det er sjelden kost her....

Absolutt supergodt.....

Takk for at du minte meg på det :-D

Skrevet

He-he! Morsomt ord.

Tror det blir fiskeboller i hvit saus. Eller stekt laks.

Svarte vist meg selv jeg....

Fikseboller, ja det er sjelden kost her....

Absolutt supergodt.....

Takk for at du minte meg på det :-D

Gjest ViViola
Skrevet

Kyllingwok! Eller marinert ovnsbakt laks. Ikke for det, kjøttkaker kommer også høyt opp på lista. For ikke å snakke om hjemmelaget fiskegrateng!

Hm, er nok veldig glad i hverdagsmat, jeg...

:-)

Gjest D*lilith
Skrevet

Det må bli pasta med kjøttdeig og dolmio saus ; )

Skrevet

Kyllingwok! Eller marinert ovnsbakt laks. Ikke for det, kjøttkaker kommer også høyt opp på lista. For ikke å snakke om hjemmelaget fiskegrateng!

Hm, er nok veldig glad i hverdagsmat, jeg...

Tusen takk for svar :-D

Hvordan lager du fiskegratengen din?

Tror faktisk at noe så enkelt som hjemmelaget tomatsuppe er min på denne årstiden, som forrett, ellers er jeg som deg glad i variasjon. Men reportoaret mitt går i reprise gang på gang.

Ps. Er forresten utrolig glad for at jeg har begynt med ukesplaner på mat. Så utrolig enkelt. Nå bruker jeg ikke timer i og til og fra butikken hver eneste dag.....

Skrevet

Det må bli pasta med kjøttdeig og dolmio saus ; )

Blir mye pasta og kjøttsaus her også, men jeg lager stor posjon med kjøttsaus og fryser i passe porsjoner :-D Superenkelt og godt. Er mest glad i kjøttsaus med mye grønnsaker som gulrøtter, brokoli, squash eller annt jeg har i kjøleskapet...

Tusen takk for svar

Skrevet

Hjemmelaga fiskegrateng. Ungene digger det.

Og pasta med salviesmør og kyllingfilet.

Skrevet

Gilde kjøttkaker :0)

Ferdigkjøpte komper er også godt, også farserett med makkaroni :0)

Skrevet

Hjemmelaga fiskegrateng. Ungene digger det.

Og pasta med salviesmør og kyllingfilet.

Oppskrift på hjemmelaget fiskegrateng taes i mot med takk :-D

Selv lager jeg skinkegrateng, det blir sikket samme prinsippet da? Hmmmm.....

Tusen takk for svar

Gjest ViViola
Skrevet

Tusen takk for svar :-D

Hvordan lager du fiskegratengen din?

Tror faktisk at noe så enkelt som hjemmelaget tomatsuppe er min på denne årstiden, som forrett, ellers er jeg som deg glad i variasjon. Men reportoaret mitt går i reprise gang på gang.

Ps. Er forresten utrolig glad for at jeg har begynt med ukesplaner på mat. Så utrolig enkelt. Nå bruker jeg ikke timer i og til og fra butikken hver eneste dag.....

Fiskegratengen er veldig enkel: Lager bare vanlig hvit saus, klasker oppi 2-3 hele egg, har oppi ferdigkokt makaroni - og så fisk. Aner ikke noe om mengder og slik, jeg tar det jeg har.

Har det oppi 2-liters brødformer, som jeg fryser. Strør på brødstrø på toppen når jeg skal steke dem (det gjør jeg i vannbad, jeg da, da blir den bedre gjennomvarm og ikke brendt på toppen).

Godt å høre at du er fornøyd med ukesmenyene dine; vi har ingen denne uka av ulike årsaker, og jeg blir like svett hver ettermiddag når jeg kikker på tavla - og det ikke står noe der! PUH!

AneM1365380603
Skrevet

Fiskegrateng, pølsegrateng, skinke- og blomkålgrateng, lapskaus, fiskesuppe med oppdelte fiskeboller og grønnsaker i, fiskeform i tomatsaus. Den siste er det mannen min som lager.

Jeg bruker ikke oppskrift, bare har i ditten og datten, men i gratengene pleier jeg å ha ca 3 dl makaroni og 4 egg.

Til de fleste middagene har jeg enten raspa/kokte grønnsaker eller salat.

Dette var noen favoritter jeg kom på i farta.

Aliza1365380759
Skrevet

Hvis jeg har det ganske travelt, hiver jeg sammen denne: http://matprat.no/oppskrift.aspx?tema=rask&artid=16374

Tar et glass "ekstra krydret pastasaus", bruker magre pølser/kyllingpølser og har i litt purreløk også. Kjempegodt, og utrolig enkelt! Og _så_ usunt kan det vel ikke være heller..? :-) Men den trenger mer enn 10 minutter før den er varm, så jeg tror jeg steker den i mellom 15 og 20 minutter.

Aliza1365380759
Skrevet

Hvis jeg har det ganske travelt, hiver jeg sammen denne: http://matprat.no/oppskrift.aspx?tema=rask&artid=16374

Tar et glass "ekstra krydret pastasaus", bruker magre pølser/kyllingpølser og har i litt purreløk også. Kjempegodt, og utrolig enkelt! Og _så_ usunt kan det vel ikke være heller..? :-) Men den trenger mer enn 10 minutter før den er varm, så jeg tror jeg steker den i mellom 15 og 20 minutter.

En kan selvsagt ha i tilnærmet hva som helst av grønnsaker og sånt da.. ;-)

Skrevet

Oppskrift på hjemmelaget fiskegrateng taes i mot med takk :-D

Selv lager jeg skinkegrateng, det blir sikket samme prinsippet da? Hmmmm.....

Tusen takk for svar

Lager plenty med hvit, litt tykk saus. (jevning først og tykne den med Maizena for å slippe å bruke så mye smør). Smak til med salt, pepper og revet muskatnøtt.

Tilsett fisk i terninger. Jeg pleier å bruke frosne fileter fra frysedisken, og jeg synes gratengen blir ekstra god med røkt kolje. Fisken kan godt være frossen når du tilsetter den. La den trekke litt og avkjøle litt før du kakker i 4 egg og tilsetter kokt makaroni. Hell smørja over i en stor ildfast form og steik på 200 grader i en snau time. Den kan gjerne lages i stand dagen i forveien, slik at det bare er steikinga som gjenstår. Serveres med kokte gulrøtter.

Pasta med salviesmør lager jeg slik:

Smelt / fres smør i ei lita gryte, tilsett noen fedd hvitløk som du gir et kakk med flata på kniven (altså legger flata på kniven oppå og dunker hardt så feddet får seg en trøkk), et par skiver sitron og en god dose fersk salvie. La dette frese en liten stund, slik at det setter seg smak i smøret, som du så siler av. Fres kyllingfileter i panna på hver side (krydre først!) og la dem steike ferdig i ovnen på ca 200 grader i ildfast form. Kok opp pasta, hell av vannet og ta den tilbake i gryta. Tilsett smøret og rør det inn slik at pastaen ikke klistrer. Kyllingen danderes oppå pastaen. Serveres med revet fersk parmesan, salt og pepper.

Skrevet

Fiskegratengen er veldig enkel: Lager bare vanlig hvit saus, klasker oppi 2-3 hele egg, har oppi ferdigkokt makaroni - og så fisk. Aner ikke noe om mengder og slik, jeg tar det jeg har.

Har det oppi 2-liters brødformer, som jeg fryser. Strør på brødstrø på toppen når jeg skal steke dem (det gjør jeg i vannbad, jeg da, da blir den bedre gjennomvarm og ikke brendt på toppen).

Godt å høre at du er fornøyd med ukesmenyene dine; vi har ingen denne uka av ulike årsaker, og jeg blir like svett hver ettermiddag når jeg kikker på tavla - og det ikke står noe der! PUH!

Ja, bare for meg som gjerne vil ha ting inn med t-skje..... Du fryser dem ustekt ikke sant, så tar du dem opp etterhvert som du skal bruke dem?

Skrevet

Lager plenty med hvit, litt tykk saus. (jevning først og tykne den med Maizena for å slippe å bruke så mye smør). Smak til med salt, pepper og revet muskatnøtt.

Tilsett fisk i terninger. Jeg pleier å bruke frosne fileter fra frysedisken, og jeg synes gratengen blir ekstra god med røkt kolje. Fisken kan godt være frossen når du tilsetter den. La den trekke litt og avkjøle litt før du kakker i 4 egg og tilsetter kokt makaroni. Hell smørja over i en stor ildfast form og steik på 200 grader i en snau time. Den kan gjerne lages i stand dagen i forveien, slik at det bare er steikinga som gjenstår. Serveres med kokte gulrøtter.

Pasta med salviesmør lager jeg slik:

Smelt / fres smør i ei lita gryte, tilsett noen fedd hvitløk som du gir et kakk med flata på kniven (altså legger flata på kniven oppå og dunker hardt så feddet får seg en trøkk), et par skiver sitron og en god dose fersk salvie. La dette frese en liten stund, slik at det setter seg smak i smøret, som du så siler av. Fres kyllingfileter i panna på hver side (krydre først!) og la dem steike ferdig i ovnen på ca 200 grader i ildfast form. Kok opp pasta, hell av vannet og ta den tilbake i gryta. Tilsett smøret og rør det inn slik at pastaen ikke klistrer. Kyllingen danderes oppå pastaen. Serveres med revet fersk parmesan, salt og pepper.

Selv om jeg akuratt har spist nydelig fisk nå, får jeg vann i munnen.....

Tusen takk for oppskriftene, jeg gleder meg til å prøve:-D

Skrevet

Fiskegrateng, pølsegrateng, skinke- og blomkålgrateng, lapskaus, fiskesuppe med oppdelte fiskeboller og grønnsaker i, fiskeform i tomatsaus. Den siste er det mannen min som lager.

Jeg bruker ikke oppskrift, bare har i ditten og datten, men i gratengene pleier jeg å ha ca 3 dl makaroni og 4 egg.

Til de fleste middagene har jeg enten raspa/kokte grønnsaker eller salat.

Dette var noen favoritter jeg kom på i farta.

Fiskeform i tomatsaus.... Hmmmm. Det har jeg aldri hørt om før.

Tusen takk for tips, og utdyp gjerne den fiskeformen litt.... AneMs mann har sikkert en oppskrift :-D

Skrevet

Tusen takk. Den så jammen god ut også. Den skal jeg prøve en dag tiden er knapp ja :-D

Ha en flott kveld

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...