Gå til innhold

Meninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men på hvilke måte kan meninger skade noen da?

Det lurer jeg på.

Meninger kan "skade" noen (da ikke fysisk) ved at du påstår at _jeg_ (som eksempel), lever et dårligere liv med mindre trygghet fordi jeg ikke er et åndelig menneske.

Jeg selv er såpass sterkt, og har tiltro til mitt eget syn på livet til at jeg tar meg nær av dette - mens andre "svakere" mennesker kan bli tvilende til sin egen tro, og føle at det _må_ mangle noe i livet fordi andre mener noe om hvordan dette skal være...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

7

• morsan

6

• Bookworm

4

• Jølsen

2

Gjest D*lilith
Skrevet

Oj, du dro den så langt ja - regner med at jeg skal føle meg truffet nå?

Men kanskje jeg her får en sjans til å forklare meg da:

Jeg aksepterer at folk har forskjellig mening, og da ikke den samme meningen som meg. Det jeg har vanskelig for å akseptere er at folk ikke innser at disse meningene kan være forskjellige, og respekterer at mennesker har et annet syn/meninger/oppfatning av ting.

Når noen påstår at mennesker har det dårligere/er dårligere/mangler noe e.l. fordi de ikke har samme mening/syn som noen andre, da reagerer jeg...

Det er min mening og dem må jeg vel få lov å ha.

Om du føler deg truffet er meg likegyldig.

Gjest D*lilith
Skrevet

Meninger kan "skade" noen (da ikke fysisk) ved at du påstår at _jeg_ (som eksempel), lever et dårligere liv med mindre trygghet fordi jeg ikke er et åndelig menneske.

Jeg selv er såpass sterkt, og har tiltro til mitt eget syn på livet til at jeg tar meg nær av dette - mens andre "svakere" mennesker kan bli tvilende til sin egen tro, og føle at det _må_ mangle noe i livet fordi andre mener noe om hvordan dette skal være...

Der ser du,ingen skade skjedd!

Fælt som du tok på vei for dette da,mener fortsatt jeg kan mene hva jeg vil og mener ikke å skade noen.

Om noen tenker de trenger noe mer pga det jeg skrev er det opp til dem,alle har fri vilje og valg de må foreta seg.

Og jeg mener det jeg skrev er ikke det værste man kunne ha skrevet,ærlig talt.

Skrevet

Det er min mening og dem må jeg vel få lov å ha.

Om du føler deg truffet er meg likegyldig.

Men du - seriøst: Du skjønner hva jeg vil fram til ikke sant? Eller har du bare bestemt deg for at jeg er imot deg og skal argumentere imot, og da må vi holde på slik en evighet?

Du sier du skal ha lov til å ha dine meninger, selvfølgelig. Jeg har aldri sagt at dine meninger om at du har et åndelig liv gjør livet ditt bedre, er feil - samtidig så har du _ikke_ lov til å fortelle meg at mitt liv er dårligere fordi jeg ikke har et åndelig liv - jeg har lov til å ha mine meninger også...

Poenget er at vi må respektere hverandre meninger, og ikke påstå at den ene eller den andre har det bedre basert på dette. Hver og en må finne sin måte å leve på, som fungerer...

Gjest D*lilith
Skrevet

Men du - seriøst: Du skjønner hva jeg vil fram til ikke sant? Eller har du bare bestemt deg for at jeg er imot deg og skal argumentere imot, og da må vi holde på slik en evighet?

Du sier du skal ha lov til å ha dine meninger, selvfølgelig. Jeg har aldri sagt at dine meninger om at du har et åndelig liv gjør livet ditt bedre, er feil - samtidig så har du _ikke_ lov til å fortelle meg at mitt liv er dårligere fordi jeg ikke har et åndelig liv - jeg har lov til å ha mine meninger også...

Poenget er at vi må respektere hverandre meninger, og ikke påstå at den ene eller den andre har det bedre basert på dette. Hver og en må finne sin måte å leve på, som fungerer...

Selvfølgelig må du få lov å ha dine meninger,og jeg respekterer det du mener fullt ut.

Respekterer også folk som ikke har et åndelig liv,men jeg mente personlig at det må være noe som mangler når ikke det åndelige er der,men det er bare min mening.

Det er vel ikke noe å ta på vei for?

Skrevet

Selvfølgelig må du få lov å ha dine meninger,og jeg respekterer det du mener fullt ut.

Respekterer også folk som ikke har et åndelig liv,men jeg mente personlig at det må være noe som mangler når ikke det åndelige er der,men det er bare min mening.

Jeg tar ikke på vei - jeg argumenterer for at vi "ikke-åndelige" ikke føler at vi mangler noe i livet vårt.

Jeg har min mening om åndelige personer, men jeg velger å ikke fronte dem, fordi de kan såre åndelige personer...

Gjest D*lilith
Skrevet

Jeg tar ikke på vei - jeg argumenterer for at vi "ikke-åndelige" ikke føler at vi mangler noe i livet vårt.

Jeg har min mening om åndelige personer, men jeg velger å ikke fronte dem, fordi de kan såre åndelige personer...

Så du ble såret?

Det var på ingen måte meningen,og som sagt jeg respekterer at dere ikke åndelige ikke mangler noe i livet deres.

Det var bare mine tanker det "At det må være tomt uten åndelig input",men det er bare min mening. Tenker da mer på meg selv siden jeg har prøvd begge deler,andre kan ha det topp de uten noen som helst tro.

Skrevet

Jeg støtter deg. Noen blir så opptatt av det åndelige at de stenger det virkelig liv ute og dermed lever de et redusert liv. Livet sparerer forbi, mens de sitter der og er opptatt med tankene sine.

Men det finnes selvfølgelig grader av det.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Respekterer også folk som ikke har et åndelig liv,men jeg mente personlig at det må være noe som mangler når ikke det åndelige er der,men det er bare min mening.''

Det rare er at folk som sier at de har et åndelig liv og vil at folk skal tro dem på det, på død og liv _må_ få frem at de som sier de ikke har det mangler noe i livet sitt selv om de altså sier de ikke føler de mangler noe. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere og godta andres meninger, og andres liv?

Selv vil jeg gjerne snu det litt på hodet for å illustrere. Jeg tror nemlig at de som tyr til det åndelige og uforklarlige ofte mangler noe, og klamrer seg til åndelige ting for å innbille seg selv at livet deres er fullendt. Men er dette en absolutt sannhet? Overhodet ikke, og jeg driter en lang mars i å si til andre at de mangler noe som helst når de selv er fornøyde med livet sitt.

Det finnes nemlig ikke _en_ oppskrift på hva som er et liv uten mangler, et lykkelig liv eller et rikt og meningsfullt liv. Det finnes mange oppskrifter, og det er utrolig respektløst og nedlatende å fortelle folk, eller mene, at deres liv er mangelfullt fordi de har andre verdier enn en selv.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Så du ble såret?

Det var på ingen måte meningen,og som sagt jeg respekterer at dere ikke åndelige ikke mangler noe i livet deres.

Det var bare mine tanker det "At det må være tomt uten åndelig input",men det er bare min mening. Tenker da mer på meg selv siden jeg har prøvd begge deler,andre kan ha det topp de uten noen som helst tro.

''Det var bare mine tanker det "At det må være tomt uten åndelig input"''

Du ser det helt feil, livet er nemlig så rikt at man ikke _trenger_ åndelig input. Og ja, jeg vet jeg setter det hele på spissen, men det jeg skriver er en absolutt sannhet. For meg.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Enig med deg!

Skrevet

Ups, jeg trodde jeg var i den andre tråden.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Respekterer også folk som ikke har et åndelig liv,men jeg mente personlig at det må være noe som mangler når ikke det åndelige er der,men det er bare min mening.''

Det rare er at folk som sier at de har et åndelig liv og vil at folk skal tro dem på det, på død og liv _må_ få frem at de som sier de ikke har det mangler noe i livet sitt selv om de altså sier de ikke føler de mangler noe. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere og godta andres meninger, og andres liv?

Selv vil jeg gjerne snu det litt på hodet for å illustrere. Jeg tror nemlig at de som tyr til det åndelige og uforklarlige ofte mangler noe, og klamrer seg til åndelige ting for å innbille seg selv at livet deres er fullendt. Men er dette en absolutt sannhet? Overhodet ikke, og jeg driter en lang mars i å si til andre at de mangler noe som helst når de selv er fornøyde med livet sitt.

Det finnes nemlig ikke _en_ oppskrift på hva som er et liv uten mangler, et lykkelig liv eller et rikt og meningsfullt liv. Det finnes mange oppskrifter, og det er utrolig respektløst og nedlatende å fortelle folk, eller mene, at deres liv er mangelfullt fordi de har andre verdier enn en selv.

''og klamrer seg til åndelige ting for å innbille seg selv at livet deres er fullendt.''

Det kan vel kalles hersketeknikk? At vi er håpløse idioter som inbiller oss saker og ting....:(

Som troende tror jeg overhodet _ikke_ at livet mitt er perfekt eller fullendt.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''og klamrer seg til åndelige ting for å innbille seg selv at livet deres er fullendt.''

Det kan vel kalles hersketeknikk? At vi er håpløse idioter som inbiller oss saker og ting....:(

''Det kan vel kalles hersketeknikk? At vi er håpløse idioter som inbiller oss saker og ting....:( Som troende tror jeg overhodet _ikke_ at livet mitt er perfekt eller fullendt.''

Hersketeknikk? Hva er mer hersketeknikk ved mitt svar enn det jeg svarer på?

Da misforstår du meg. Svaret mitt må ses i direkte sammenheng med det jeg svarer på, at D*lilith mener de som ikke er åndelige må mangle noe i livet sitt. Personlig mener jeg at folk må få tro og ikke tro det de vil uten at andre skal fortelle dem at de mangler noe som helst, og jeg aksepterer fullt ut at ting som er totalt fjernt for meg er viktig for andre.

Og det _er_ mange troende som på død og liv skal fortelle andre hvor flott det er å tro, mens de gjerne ikke vil høre på at andre har det fint uten denne troen.

Skrevet

Min erfaring med åndelige personer (jeg kjenner 3 stykker) er at de er veldig impulsive, lettlurte og kaster seg inn i diverse ting som de mener skal bedre livet deres. Det være seg kurs, kurer eller annet. Dette fører dem inn i økonomiske problemer.Av og til har de også en tendens til å synke innover i seg selv og la det virkelige liv spasere forbi.

Det virker som åndelige personer lettere enn andre vikler seg inn i større problemer enn andre, både i forhold til jobb, kjæresteforhold og økonomi. Muligens er det slik fordi de har en psykdom i fra før og at det er de personene som lettere tyr til det åndelige (som en trøst?)

Dette er bare noe jeg _tror_ ut i fra den lille erfaringen jeg har med 3 personer. Jeg vet ikke.

Gjest mandolina
Skrevet

Min erfaring med åndelige personer (jeg kjenner 3 stykker) er at de er veldig impulsive, lettlurte og kaster seg inn i diverse ting som de mener skal bedre livet deres. Det være seg kurs, kurer eller annet. Dette fører dem inn i økonomiske problemer.Av og til har de også en tendens til å synke innover i seg selv og la det virkelige liv spasere forbi.

Det virker som åndelige personer lettere enn andre vikler seg inn i større problemer enn andre, både i forhold til jobb, kjæresteforhold og økonomi. Muligens er det slik fordi de har en psykdom i fra før og at det er de personene som lettere tyr til det åndelige (som en trøst?)

Dette er bare noe jeg _tror_ ut i fra den lille erfaringen jeg har med 3 personer. Jeg vet ikke.

Erfaringsgrunnlaget er veldig lite, 3 stykker og så komme med så sterke meninger.

"Det har vært undersøkelser i Norge der 40 prosent svarer at de tror på Gud den ene året og 60 prosent det andre."

Gjennomsnittlig er det 50% av Norges befolkning som tror på Gud.

Tror du på Gud, så har du åndelige interesser.

Hilsen

Gjest D*lilith
Skrevet

Jeg respekterer folk som har et ikke åndelig liv,og at de har det godt som de har det er jo helt topp det.

Jeg mente at det måtte være tomt fordi jeg har prøvd begge deler,men hvordtid ble min mening alfa omega?

Gjest D*lilith
Skrevet

''Det var bare mine tanker det "At det må være tomt uten åndelig input"''

Du ser det helt feil, livet er nemlig så rikt at man ikke _trenger_ åndelig input. Og ja, jeg vet jeg setter det hele på spissen, men det jeg skriver er en absolutt sannhet. For meg.

Greit at du mener at jeg ser det feil,det respekterer jeg.

Men jeg må da vel få lov å ha min mening fordet.

Skrevet

Erfaringsgrunnlaget er veldig lite, 3 stykker og så komme med så sterke meninger.

"Det har vært undersøkelser i Norge der 40 prosent svarer at de tror på Gud den ene året og 60 prosent det andre."

Gjennomsnittlig er det 50% av Norges befolkning som tror på Gud.

Tror du på Gud, så har du åndelige interesser.

Hilsen

Jeg sa at jeg _tror_. Jeg vet ikke og det er mulig at jeg har truffet ekstremvarianten. Jeg kjenner også ei som tror på Gud, men ingen av de 3 jeg nevnte gjør det.

Hun som tror på Gud har også en tendens til å tro på mye annet og svelge ting uten kristisk sans, men har likevel mer orden på livet sitt.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Greit at du mener at jeg ser det feil,det respekterer jeg.

Men jeg må da vel få lov å ha min mening fordet.

''Men jeg må da vel få lov å ha min mening fordet.''

Selvsagt, det er mer det jeg oppfatter som en nedlatende holdning jeg reagerer på, ikke det du mener i seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...