Gå til innhold

Oppfølgingssamtale jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sykemeldt pga yrkesskade siden des. i fjor. Har forsøkt med jobb, men pga dårlig tilrettelegging fra arb. givers side er jeg nå 100 % sm. Fått brev der jeg skal på oppfølgingssamtale for "drøfting av min helsemessige situasjon" med personalkonsulent og nærmeste leder, jeg kan ha med tillitsvalgt eller annen fullmektig.

Er det ikke rart at jobben skal drøfte min situasjon ang. helse, uten lege/NAV tilstede? (jeg er ikke imot møtet, men føler det er noe som skurrer, er IA-bedrift)

Hvordan ville dere reagert?

Persille1365381127
Skrevet

Nei, det er ikke rart - det er helt normalt.

De skal diskutere med deg som ansatt, ikke med etatene. For det første er de forpliktet til det, for det andre vil de vel ha deg tilbake i jobb - og da må du fortelle dem hvordan.

Du kan ha med hvem du vil, det er ikke et møte hvor de er ute etter å ta deg (normalt sett), men et møte hvor dere skal bli enige om hva du og de kan gjøre for å få deg tilbake i jobb.

Skrevet

Det er helt vanlig med oppfølgingssamtale når man er sykmeldt. Jeg har vært sykmeldt i 4 mnd og har allerde hatt to samtaler og skal ha den tredje neste uke. Arbeidsgiver og arbeidstaker har et gjensidig ansvar for slike samtaler i sykmeldingspersioden.

Det kan være lurt å ha med seg en tillitsvalgt, eller å rådføre seg med ham/henne på forhånd.

Resultatet av mine samtaler er at jeg ikke har arbeidsoppgaver å gå til når jeg blir frisk igjen. Virksomheten skal nedbemanne og har for mange ansatte i stabsfunsjoner som personal/arkiv/ respsjon. En ganskje ubehagelig situasjon, så vi får se hva det blir til.

Skrevet

Dette synes jeg virker veldig normalt. Dere skal vel prøve å komme fram til en løsning hvor du kommer deg helt eller delvis tilbake til jobb.

Fra 1.9. har det t.o.m. kommet nye sykemeldingsblanketter hvor en slik samtale for å finne en midlertidig løsning er et av "valgene" som legen kan krysse av for. Denne samtalen skal da skje umiddelbart.

Skrevet

Dette er da helt vanlig, jeg hadde flere slike mens jeg gikk langtidssykmelding... også en IA-bedrift. De vil nok bare kartlegge om det er lettere å tilrettelegge for deg nå enn det var tidligere, og hva de kan gjøre for å hjelpe deg.

Skrevet

Jeg hadde nektet, og bare fortsatt på vanlig måte uten å tenke mer på det.

Skrevet

Jeg hadde nektet, og bare fortsatt på vanlig måte uten å tenke mer på det.

Regner med du tuller!

Skrevet

Dette er da helt vanlig, jeg hadde flere slike mens jeg gikk langtidssykmelding... også en IA-bedrift. De vil nok bare kartlegge om det er lettere å tilrettelegge for deg nå enn det var tidligere, og hva de kan gjøre for å hjelpe deg.

Ja, jeg har vært på oppfølgingssamtaler før, så det vet jeg hva er. Bare syns det var så annerledes skriv denne gang.

Før var det med kun leder og med tilstede.

Skrevet

Dette synes jeg virker veldig normalt. Dere skal vel prøve å komme fram til en løsning hvor du kommer deg helt eller delvis tilbake til jobb.

Fra 1.9. har det t.o.m. kommet nye sykemeldingsblanketter hvor en slik samtale for å finne en midlertidig løsning er et av "valgene" som legen kan krysse av for. Denne samtalen skal da skje umiddelbart.

Lege har skrevet på blanketten at jeg må gjøre det jeg klarer, før var det arb.giver (leder) som omtrent truet meg til gjøre det jeg ikke klarer.

Skrevet

Det er helt vanlig med oppfølgingssamtale når man er sykmeldt. Jeg har vært sykmeldt i 4 mnd og har allerde hatt to samtaler og skal ha den tredje neste uke. Arbeidsgiver og arbeidstaker har et gjensidig ansvar for slike samtaler i sykmeldingspersioden.

Det kan være lurt å ha med seg en tillitsvalgt, eller å rådføre seg med ham/henne på forhånd.

Resultatet av mine samtaler er at jeg ikke har arbeidsoppgaver å gå til når jeg blir frisk igjen. Virksomheten skal nedbemanne og har for mange ansatte i stabsfunsjoner som personal/arkiv/ respsjon. En ganskje ubehagelig situasjon, så vi får se hva det blir til.

Ja, jeg har hatt oppfølgingssamtaler før. Da kun med meg og leder. Denne gang er det med personalkonsulent, leder og meg (m/ evt. tillitsvalgt). Jeg kommer til å gå alene.

Skrevet

Når du jobber i en IA-bedrift har arbeidsgiver en forpliktelse til å ha oppfølgingssamtaler og handlingsplaner for om mulig å komme tilbake til jobb, hvorav tilrettelegging er et viktig tiltak. Dette er ikke et slags ansvarsgruppemøte rundt arbeidsgiveren, derfor er det ikke med lege ol.

Men om du ønsker å uttdype og dokumentere din helsetilstand kan du kanskje få legen din til å skrive noen ord om hvordan din helsetilstand er og hva du kan og ikke kan gjøre.

Den nye sykemeldingsblanketten som trådte i kraft nå 1. september åpner opp for en større dialog mellom lege og arbeidsgiver for å få til gode løsninger sammen slik at man kan komme i jobb/være i jobb tross sine helseplager.

Skrevet

Ja, jeg har vært på oppfølgingssamtaler før, så det vet jeg hva er. Bare syns det var så annerledes skriv denne gang.

Før var det med kun leder og med tilstede.

Det kan være fordi du nærmer deg et års sykemelding, ved langtidssykemelding må de vurdere om andre typer tiltak kan være mer hensiktsmessig.

Skrevet

Lege har skrevet på blanketten at jeg må gjøre det jeg klarer, før var det arb.giver (leder) som omtrent truet meg til gjøre det jeg ikke klarer.

Det høres jo merkelig ut. Det er vel få arbeidgivere som ønsker at man skal få videre plager og lengre sykmeldinger????

Men nå er det vel også slik at mange av oss ikke alltid klarer å se hva som er det beste for oss.

Jeg har ei venninne som ble tvunget ut i jobb. Ho syntes det var grusomt da det skjedde, men i ettertid innrømmer ho jo at det var det beste som har skjedd henne. (Ho hadde psykiske problemer)

Skrevet

Det høres jo merkelig ut. Det er vel få arbeidgivere som ønsker at man skal få videre plager og lengre sykmeldinger????

Men nå er det vel også slik at mange av oss ikke alltid klarer å se hva som er det beste for oss.

Jeg har ei venninne som ble tvunget ut i jobb. Ho syntes det var grusomt da det skjedde, men i ettertid innrømmer ho jo at det var det beste som har skjedd henne. (Ho hadde psykiske problemer)

Det har ingenting med det å gjøre. Jeg har prøvd å gå på jobb og t.o.m. jobbet over den graden jeg har fordi sjefen ikke kan regler og lover. Det har han innrømmet selv.

Jeg skal ha tilrettelegging, men når vi har hatt samtale om hva jeg vet jeg klarer og ikke, så går det bra en periode, men så eskalerer det igjen. Han forstår tydeligvis ikke hva skaden går ut på selv om jeg har forklart ham dette. Ingen empati. Nå viser det seg at vi er flere som har opplevd det samme, og vi som har trodd vi var alene så lenge om dette.

Han kommer med trusler om det ene og det andre, som faktisk står i loven at det kan han ikke gjøre.

Farlig med en sjef som ikke kan lover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...