Mrs. Wallace Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Jeg skulle ha bakt en kake formet som en halvkule, men har ikke noen kakeform som er formet på den måten. Men jeg har en arbeidsbolle i stål som ville vært helt perfekt for formålet. Går det an å bake en alminnelig sjokoladekakeoppskrift i en sånn bolle, mon tro? Vil den bli stekt ordentlig, eller vil det skje noe helt forferdelig? *spent* 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Jeg vet ikke hvilke følger det vil få for bollen eller kaken, men hvordan skal du få kaken ut fra stålbollen når den er ferdig? Jeg tror jeg ville vært litt bekymret for om jeg fikk kaken ut igjen jeg.. :-) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 3. september 2008 Forfatter Skrevet 3. september 2008 Jeg vet ikke hvilke følger det vil få for bollen eller kaken, men hvordan skal du få kaken ut fra stålbollen når den er ferdig? Jeg tror jeg ville vært litt bekymret for om jeg fikk kaken ut igjen jeg.. :-) Tja, jeg tenkte jeg skulle smøre den - sånn som med andre kakeformer? 0 Siter
Jølsen Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Jeg vet ikke hvilke følger det vil få for bollen eller kaken, men hvordan skal du få kaken ut fra stålbollen når den er ferdig? Jeg tror jeg ville vært litt bekymret for om jeg fikk kaken ut igjen jeg.. :-) Øh, man smører vel som regel bollen først da. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Jeg ville vært redd den ble svidd... Stålbollen fordeler kanskje ikke varmen slik den burde? Og mulig den er tynnere? Men for all del, nå er ikke jeg noen veldig husmor... Si fra hvordan det gikk da :0) 0 Siter
morsan Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Tja, jeg tenkte jeg skulle smøre den - sånn som med andre kakeformer? Ja, men det er jo en ganske annerledes fasong, da. Hvis jeg skulle tippe, så vil jeg tro at dem som baker halvkule-kaker, baker i f eks langpanne og legger lagvis og skjærer til?? 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Tja, jeg tenkte jeg skulle smøre den - sånn som med andre kakeformer? Ja, men vanlige kakeformer er jo beregnet for at man skal få kakene ut igjen, i forhold til formen på de og metallet de er laget av... Har du prøvd stålbollen som kakeform nå? Hvordan gikk det? Jeg er veldig spent, så håper du kan fortelle hvordan det ligger an! :-) Jeg tror broren min la flere lag kake oppå hverandre og så skar den til en halvkule da han laget "halvkulekake", men hvis det funker med stålbolle vil det jo være mye mer effektivt! 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 3. september 2008 Forfatter Skrevet 3. september 2008 Ja, men det er jo en ganske annerledes fasong, da. Hvis jeg skulle tippe, så vil jeg tro at dem som baker halvkule-kaker, baker i f eks langpanne og legger lagvis og skjærer til?? Jeg så en sånn halvkule-kakeform (type fotballkake) i en butikk, skjønner du, men den var så inn i granskauen dyr at jeg ble litt sur. Og den hadde nesten akkurat samme fasongen som den bollen jeg allerede har. Men jeg er altså litt bekymret i forhold til materialet - det er kanskje en grunn til at det finnes egne kakeformer til sånt? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 3. september 2008 Forfatter Skrevet 3. september 2008 Ja, men vanlige kakeformer er jo beregnet for at man skal få kakene ut igjen, i forhold til formen på de og metallet de er laget av... Har du prøvd stålbollen som kakeform nå? Hvordan gikk det? Jeg er veldig spent, så håper du kan fortelle hvordan det ligger an! :-) Jeg tror broren min la flere lag kake oppå hverandre og så skar den til en halvkule da han laget "halvkulekake", men hvis det funker med stålbolle vil det jo være mye mer effektivt! Jeg har ikke prøvd den ennå, teller på knappene. Men som jeg sa til morsan lenger nede her: Det finnes kakeformer i samme fasongen, men de er vel lagd av tja...type aluminium eller noe sånt? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 3. september 2008 Forfatter Skrevet 3. september 2008 Jeg ville vært redd den ble svidd... Stålbollen fordeler kanskje ikke varmen slik den burde? Og mulig den er tynnere? Men for all del, nå er ikke jeg noen veldig husmor... Si fra hvordan det gikk da :0) Ja, det er vel mest dette med varmefordelingen jeg er litt bekymret for. At den skal bli svidd i kantene og rå inni, for eksempel... Nei, jeg får vurdere litt til. Skal holde dere oppdatert dersom jeg går for arbeidsbolle-varianten. 0 Siter
morsan Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Jeg så en sånn halvkule-kakeform (type fotballkake) i en butikk, skjønner du, men den var så inn i granskauen dyr at jeg ble litt sur. Og den hadde nesten akkurat samme fasongen som den bollen jeg allerede har. Men jeg er altså litt bekymret i forhold til materialet - det er kanskje en grunn til at det finnes egne kakeformer til sånt? http://www.amazon.com/Wilton-Sports-Ball-Pan-Set/dp/B0000VZ3YM/ref=sr_1_23?ie=UTF8&s=kitchen&qid=1220474738&sr=1-23 Omtrent som denne? :-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Hadde vel vært litt betenkelig i forhold til hvilke stoffer som kunne overføres til kaken også jeg da, hvis man bruker noe som opprinnelig ikke er ment til varmebehandling... 0 Siter
muskath Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Det vil sikkert ikke skje noe forferdelig. Den er vel av rustfritt stål og det er jo mange kjeler også. Det går sikkert bra. Jeg har lagd porsjonskaker i kaffekopper i stekovnen jeg. Smør den godt og strø med semulegryn. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 4. september 2008 Forfatter Skrevet 4. september 2008 http://www.amazon.com/Wilton-Sports-Ball-Pan-Set/dp/B0000VZ3YM/ref=sr_1_23?ie=UTF8&s=kitchen&qid=1220474738&sr=1-23 Omtrent som denne? :-) Ja, omtrent sånn! Og det er da til forveksling likt en bakebolle? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 4. september 2008 Forfatter Skrevet 4. september 2008 Hadde vel vært litt betenkelig i forhold til hvilke stoffer som kunne overføres til kaken også jeg da, hvis man bruker noe som opprinnelig ikke er ment til varmebehandling... Men rustfritt stål er da rimelig safe, sånn sett? Den tåler jo varme (som i feks kokende vann), det er jo en arbeidsbolle. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 4. september 2008 Forfatter Skrevet 4. september 2008 Det vil sikkert ikke skje noe forferdelig. Den er vel av rustfritt stål og det er jo mange kjeler også. Det går sikkert bra. Jeg har lagd porsjonskaker i kaffekopper i stekovnen jeg. Smør den godt og strø med semulegryn. Ja, den er av rustfritt stål. Hm, svaret ditt gjorde meg adskillig mer optimistisk igjen. Kanskje jeg skal prøve med en bitteliten arbeidsbolle først, for å se hvordan det blir. 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Ifølge min kjære leder stål varme dårlig og han knurrer som en gammel hund når jeg bruker stålkjeler. Men hvordan gikk det? Hva gjorde du? 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Ja, omtrent sånn! Og det er da til forveksling likt en bakebolle? Jeg ville kanskje ha forsøkt med litt lavere varme, og en hel del lengre tid... 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 4. september 2008 Forfatter Skrevet 4. september 2008 Ifølge min kjære leder stål varme dårlig og han knurrer som en gammel hund når jeg bruker stålkjeler. Men hvordan gikk det? Hva gjorde du? Den står i ovnen nå, så jeg er rimelig spent... 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 4. september 2008 Forfatter Skrevet 4. september 2008 Jeg ville kanskje ha forsøkt med litt lavere varme, og en hel del lengre tid... Den står i ovnen nå, på litt lavere varme og lenger tid. Spent, nå. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.