Gå til innhold

Bake kake i stålbolle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den står i ovnen nå, på litt lavere varme og lenger tid. Spent, nå.

Vi andre er også spente ;-)

Regner med at strikkepinnen ligger klar for testing..? Kanskje du også må dekke den til med bakepapir på toppen for at ikke den skal bli for hard der...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

11

• morsan

9

• Mirabell

5

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi andre er også spente ;-)

Regner med at strikkepinnen ligger klar for testing..? Kanskje du også må dekke den til med bakepapir på toppen for at ikke den skal bli for hard der...

Strikkepinne? Sånt har vi ikke her i huset. ;)

Men vi har grillspidd og spisepinner, så det blir nok en råd.

Skrevet

Men rustfritt stål er da rimelig safe, sånn sett? Den tåler jo varme (som i feks kokende vann), det er jo en arbeidsbolle.

Ja, jeg ville ikke vært bekymret for akkurat det - det er jo rustfritt stål, og det finnes jo mange kjeler laget av det.

Skrevet

Ifølge min kjære leder stål varme dårlig og han knurrer som en gammel hund når jeg bruker stålkjeler.

Men hvordan gikk det? Hva gjorde du?

Hva slags kjeler vil han helst at du bruker, da?

Skrevet

Hva slags kjeler vil han helst at du bruker, da?

Jerngryte el. aluminium, evt. teflon. Bare ikke rustfritt stål.

Skrevet

Hmmm... Jerngryte er flotte greier, emn aluminium er jeg skeptisk til. Det var jo stort sett det kmin mor brukte i gamle dager, men jeg husker jo godt hvordan kjelene ble seendes ut etterhvert.

Så takke meg til stålkjeler med kanskje noe dårligere varmeleding enn alu-kjeler som sakte men sikkert "løses" opp under kokingen;-)

Teflon er OK, men jeg foretrekker kjeler som tåler en skikkelig skrubb dersom det skulle bli nødvendig. :-)

Skrevet

Bruker bare stålkjeler, jeg, og synes det er helt strålende :P.

Alumuniumskjeler liker jeg ikke, alt svir seg jo for et godt ord.

Nå har vi dessuten induksjonsplater hjemme, og kan bare bruke ståkjeler; de må i hvertfall ha stålbunn.

Skrevet

Kjæresten din vet at det finnes en teori om sammenheng mellom Alzheimer og aluminiumskjeler?

Gode stålkjeler er suverene til det meste synes jeg.

Skrevet

Nå har vi dessuten induksjonsplater hjemme, og kan bare bruke ståkjeler; de må i hvertfall ha stålbunn.

''ståkjeler''

*LOL*

Skrevet

''Alumuniumskjeler liker jeg ikke, alt svir seg jo for et godt ord.''

Det var rart. Det er jo den eneste fordelen med dem, at man ikke svir maten. Jeg har én aluminiumskjele, den brukes kun til risengrynsgrøt.

Skrevet

Hmmm... Jerngryte er flotte greier, emn aluminium er jeg skeptisk til. Det var jo stort sett det kmin mor brukte i gamle dager, men jeg husker jo godt hvordan kjelene ble seendes ut etterhvert.

Så takke meg til stålkjeler med kanskje noe dårligere varmeleding enn alu-kjeler som sakte men sikkert "løses" opp under kokingen;-)

Teflon er OK, men jeg foretrekker kjeler som tåler en skikkelig skrubb dersom det skulle bli nødvendig. :-)

Teflonkjeler er som oftest aluminiumskjeler med Teflon-belegg. Aluminium leder varme bra, Teflonbelegget hindrer at det brenner seg fast.

Skrevet

''Alumuniumskjeler liker jeg ikke, alt svir seg jo for et godt ord.''

Det var rart. Det er jo den eneste fordelen med dem, at man ikke svir maten. Jeg har én aluminiumskjele, den brukes kun til risengrynsgrøt.

Er det - husker jeg så feil?

Mener å huske noen ørtynne aluminiumskjeler hvor alt svidde seg, men disse har jeg kvittet meg med for lengst.

Nå bruker jeg bare tykke stålkjeler, og det er svært sjelden noe svir seg. Fordel med induksjon, da har man full kontroll på temperaturen.

Skrevet

Du trenger ikke skrubbe teflonkjeler vet du, det skal mye til før noe brennes fast i dem! ;o)

Når jeg tenker meg om har vi vel ikke noen alu-kjeler nei.

Skrevet

Kjæresten har helt rett! Teflonkjeler er oftest (alltid?) laget av aluminium, med Teflonbelegg. Rustfritt stål kan gå helt fint hvis det er et lag med varmeledende metall inni bunnen.

Skrevet

Kjæresten din vet at det finnes en teori om sammenheng mellom Alzheimer og aluminiumskjeler?

Gode stålkjeler er suverene til det meste synes jeg.

Vi har ingen alu-kjeler når jeg tenker meg om. Teflon, stål og jern bare.

Skrevet

Det kan gå helt fint, men det er en stor risiko for at den blir sittende fast i bollen. Kanskje du klarer å kle bollen med bakepapir?

Skrevet

Hvis du har induksjonsovn, er det i hvert fall ikke rustfritt stål du bruker, for det tar ikke induksjon. Det er vel "vanlig" stål ("svart").

Skrevet

Du trenger ikke skrubbe teflonkjeler vet du, det skal mye til før noe brennes fast i dem! ;o)

Når jeg tenker meg om har vi vel ikke noen alu-kjeler nei.

Det skal kanskje mye til, men når det først er fastbrent er det umulig å få det løs uten å ødelegge hele greia...

Skrevet

Teflonkjeler er som oftest aluminiumskjeler med Teflon-belegg. Aluminium leder varme bra, Teflonbelegget hindrer at det brenner seg fast.

En annen grunn til at jeg ikke vil ha for mange teflonkjeler er at det bare er et tidsspørsmål før de skrapes opp fordi "noen" i familien ikke har vært forsiktig nok mht bruk av rørepinne....;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...