Gå til innhold

Bake kake i stålbolle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det - husker jeg så feil?

Mener å huske noen ørtynne aluminiumskjeler hvor alt svidde seg, men disse har jeg kvittet meg med for lengst.

Nå bruker jeg bare tykke stålkjeler, og det er svært sjelden noe svir seg. Fordel med induksjon, da har man full kontroll på temperaturen.

De der ørtynne alu-kjelene er vel slike man bruker over gassbluss på hytter og slikt? (*glemsk*)

På vanlig komfyr egner se deg ikke.

Ellers helt enig med deg i at stålkjeler fungerer utmerket!

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

11

• morsan

9

• Mirabell

5

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

En annen grunn til at jeg ikke vil ha for mange teflonkjeler er at det bare er et tidsspørsmål før de skrapes opp fordi "noen" i familien ikke har vært forsiktig nok mht bruk av rørepinne....;-)

Vi har vært nøye nok med kun å bruke tre og plast, men det hender i blant at en bruker for høy varme. Må stadig (i hvertfall tidligere) minne min mann om at teflon ikke er egnet til biff.

Etterhvert begynner pannen å flasse og det virker ikke særlig sunt å få i seg sånt, er vel masse kjemikalier i det?

Liker generelt mye bedre jernpanner, men teflon er jo såre enkelt og lett, da. Må nok ut å kjøpe en ny; det blir jo ren forbruksvare. Jernpannen vår er antakelig 20 år gammel.

Skrevet

De der ørtynne alu-kjelene er vel slike man bruker over gassbluss på hytter og slikt? (*glemsk*)

På vanlig komfyr egner se deg ikke.

Ellers helt enig med deg i at stålkjeler fungerer utmerket!

Det stemmer - jeg forbinder dem typisk med gamle hytter :=

Skrevet

Vi har vært nøye nok med kun å bruke tre og plast, men det hender i blant at en bruker for høy varme. Må stadig (i hvertfall tidligere) minne min mann om at teflon ikke er egnet til biff.

Etterhvert begynner pannen å flasse og det virker ikke særlig sunt å få i seg sånt, er vel masse kjemikalier i det?

Liker generelt mye bedre jernpanner, men teflon er jo såre enkelt og lett, da. Må nok ut å kjøpe en ny; det blir jo ren forbruksvare. Jernpannen vår er antakelig 20 år gammel.

Og jernpanner er aldri så gode som når de har vært jevnlig brukt i mange år!! :-)

Jeg husker da vi kjøpte jernpanna - det var da vi flyttet sammen i 1990. Til å begynne med var jeg litt skuffet over at den ikke var like god som min mors, men de var bare et tidsspørsmål før den ble like god.

Gamle velholdte jernpanner burde gå i arv.

Skrevet

Nei, det er visst rustfritt stål, men med et magnestisk metall i bunnen:

''Their bases contain a magnetic metal that ensures that the bottom of the pan will be heated on the hob’s magnetic field.''

Ok :)

Flotte kjeler i hvertfall, har hatt min eldste i 10 år, og den ser helt ny ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...