Gå til innhold

Bare litt frust

Anbefalte innlegg

Gjest violettina
Skrevet

Noen ganger hver måned får vi en ubuden middagsgjest. Vi vet aldri når han kommer, men det kan være 3 dager den ene uka og null ganger de nesten 14 dagene, eller mer jevnt fordelt.

Nå har han vært de to siste dagene. Han kommer inn rett ved middagstid. Han har fått seg fast plass ser det ut til, for vi trenger ikke en gang spørre om han vil ha mat. Han bare setter seg ned. Han ymtet om at vi koker lite poteter i dag, men vi koker til 5 personer, ikke til 6...

Jeg føler det er så vanskelig, for vi kan ikke si noe. Det er en person som ellers er positiv for oss, men jeg kjenner jeg bobler inni meg nå som han bare kommer og setter seg ned rett ved middagstid. Ofte lager vi akkurat til oss, og ikke mat til en ekstra person. Mannen min spiser alltid så lite når han er her, sånn bare for at gjesten skal få nok.

Vi må ha middagen da pga at barna skal på fritidsaktiviteter rett etterpå.

Der fikk jeg ut litt innetsengt aggresjon ;)

Gjest D*lilith
Skrevet

Han der er jammen frekk!

Hadde en før vi også,ikke nok med at han skulle ha middag,men han satt hele dagen helt til vi skulle legge oss.

Skrevet

Usj...Slikt er irriterende....

Vi hadde en som kom til alle døgnets tider..

Gjerne 02.00 på natta...

"Har du noe kaffe" var replikken hver gang..

Ikke drakk vi kaffe selv, så kokte jo bare til han...Kjøpte jo bare til han også.. Til slutt ble jeg så forbanna at jegg sluttet kjøpe kaffe..Og sa at her serverer vi ikke kaffe midt på natta!

Husker jeg måtte gjemme meg i mitt eget hjem...Satt i mørket å ammet, slik at han ikke skulle se oss... Ofte ringte han mens han stod utenfor.."Du er våken ja, syns jeg så et lys"......

Uff, nei det er ikke lett å si fra, men det må til...

Skrevet

Usj...Slikt er irriterende....

Vi hadde en som kom til alle døgnets tider..

Gjerne 02.00 på natta...

"Har du noe kaffe" var replikken hver gang..

Ikke drakk vi kaffe selv, så kokte jo bare til han...Kjøpte jo bare til han også.. Til slutt ble jeg så forbanna at jegg sluttet kjøpe kaffe..Og sa at her serverer vi ikke kaffe midt på natta!

Husker jeg måtte gjemme meg i mitt eget hjem...Satt i mørket å ammet, slik at han ikke skulle se oss... Ofte ringte han mens han stod utenfor.."Du er våken ja, syns jeg så et lys"......

Uff, nei det er ikke lett å si fra, men det må til...

''her serverer vi ikke kaffe midt på natta!''

He he, synd jeg ser deg illsint i den lille regndressen din stående øverst i trappa og trampe som Nils Vogt mens du skriker "NEI NEI NEI!"

Men seriøst, sånne folk må man bare si fra til rett ut, de tar ikke en hint om de får det!

Skrevet

''her serverer vi ikke kaffe midt på natta!''

He he, synd jeg ser deg illsint i den lille regndressen din stående øverst i trappa og trampe som Nils Vogt mens du skriker "NEI NEI NEI!"

Men seriøst, sånne folk må man bare si fra til rett ut, de tar ikke en hint om de får det!

Hihi, var nok rimelig rød i toppen ja...

Men, men..Vi er venner forsatt, men han får forsatt ikke kaffe ;0)

Skrevet

Kan dere ikke låse døra, demontere ringeklokka og trekke for gardinene ved middagstider et par måneders tid, bare for å vise han at det ikke er ønskelig med besøk denne tiden? Det tror jeg jeg hadde gjort, hvis det ble så ille.

Andre alternativet er å si rett ut at dere ikke ønsker besøk til middagstider.

Skrevet

Hihi, var nok rimelig rød i toppen ja...

Men, men..Vi er venner forsatt, men han får forsatt ikke kaffe ;0)

En ting er besøk, er ofte besøk her også, men heldigvis veit de fleste forskjell på hyggelig besøk og irriterende besøk.

Skrevet

En ting er besøk, er ofte besøk her også, men heldigvis veit de fleste forskjell på hyggelig besøk og irriterende besøk.

Ja, det har du helt rett i!

Skrevet

Har aldri hørt på maken til sosial inkompetanse jeg... han er sikkert dum som et brød.

Gjest gjestfrihet
Skrevet

Kjære deg, litt toleranse må du da kunne vise. Kanskje han har dårlig råd? Unner du virkelig ikke en person som er positiv for dere ellers maten. Det står i bibelen at man skal gi den som ber en, og det skal man gjøre med glede! Altså uten å irritere seg. Ærlig talt, du og mannen din kan da bare ta en brødskive etterpå dersom dere ikke ble mette til middagen. Og det hadde vel ikke gjort no om dere la oppi noen ekstra poteter i tilfelle dere får besøk. Gjestfrihet er svært viktig, men det er visst umoderne i vår tid. Enhver er seg selv nok, og er livredde for å yte noe til andre.

Ble du sinna nå? Jeg bare tulla, skjønner godt at den ubedte og overraskende middagsgjesten er et irritasjonsmoment.

Vi hadde også en sånn gjest for noen år siden. Han dukket stadig opp mens jeg forberedte middagen, og satte seg helt selvfølgelig til bordet sammen med resten av familien når maten var klar. En gang jeg så han komme en stund før middag, bestemte jeg meg for ikke å åpne døren. Jeg satte meg ned på gulvet for at han ikke skulle se meg gjennom vinduet. Dessverre hadde jeg glemt at døren ikke var låst. Etter å ha ringt på, gikk han rett inn, og der krabbet jeg rundt på gulvet.. Pinlig. Vi fikk oss aldri til å si fra, verken mannen min eller jeg, og vi hadde uventede besøk av han i flere år. Det er ikke lett å si i fra om sånt til en person man ellers setter pris på. Sukk..

Gjest ta ansvar
Skrevet

Synes du skal si ifra til gjesten at han eller hun får komme de eller den dagen som kan passe for dere i uka så skal han få middag. Og sier videre fra at de andre dagene skal dere spise alene fordi du lager ikke ekstra mat for å kaste eller ei så det blir kun til dere selv. Og så minner du gjesten på i døra at i dag er det ikke den riktige dagen så han må komme tilbake når middagen er ferdig. Du skal selvsagt ha låst dør slik at du kan stoppe det hele i døra.

Jeg tipper på at det kan være en bestefar eller en enslig onkel som gjør dette. Og det skulle bare mangle at dere ikke tør å lage en slik ordning og si ifra-voksne mennesker som dere er.

Hvis du ikke vil ta dette oppgjøret,(som egentlig ikke er noe oppgjør fordi dere har dere faste fellesdag med middag for gjesten) så må dere bare lage et par ekstra poteter hver dag.,

Skrevet

Lås døra. Om han ringer på, si at middagstid er deres lille, hellig familietid, da dere skal prate hyggelig med barna. Men han kan gjerne komme innom en tur senere. Ta med noe å bite i, så koker du kaffe.

Og, om han likevel kommer seg inn, sørg for at stolen "hans" er tatt vekk så det ikke er noe sted for ham å sitte..

Onsdag1365380628
Skrevet

Vi hadde også en slik gjest, i mange år kom han innom i middagstiden, tydeligvis i den hensikt å få seg middag.

Jeg sa aldri noe, selv om det innimellom var aldeles upassende med tanke på mengde mat osv.

Hadde stort sett etpar ekstra pølser på lur som jeg kunne lure oppi,eller noe annet lurt.

Ja, det ordnet seg alltid for å si det sånn.

Vi hadde ihvertfall ingen fare om vi innimellom måtte forlate middagsbordet uten å være skikkelig mett.

Det å kunne gjøre en enslig manns hverdag triveligere var viktigere for meg.

Dette pågikk i snart ti år, og minst etpar ganger i uka.

Skrevet

Her er det bare å si ifra!

Et nært familiemedlem skulle hjelpe oss med oppussing en periode.I utgangspunktet skulle han jobbe mens vi var på jobb, men det var alltid noe som ikke var ferdig, noe han måtte gjøre og "såå godt det luktet med middag!"

Etter 4 mnd var jeg gåen og tok tilslutt mot til meg og sa ifra.. Ikke lett og ikke tok han hintet med en gang heller..

Måtte si ifra en gang til - men så ble det heldigvis slutt på "hjelpen!" (på toppen av det hele betalte vi ham jo for å være der, så i det frustrerte hjørnet tenkte jeg at vi betalte ham for å spise med oss!)

Si ifra og lykke til!

Skrevet

Dette synes jeg du kan si i fra. Fortell han at det bare er hyggelig at han kommer, men at han må gi beskjed på forhånd så du kan lage nok til han også. Han kan jo bare sende en SMS. For det er uholdbart at noen bare dukker opp slik.

Gjest hinte litt
Skrevet

Du kan kanskje lage mindre neste gang og om han kommer så sier du, beklager, jeg visste ikke du kom i dag jeg, så jeg lagde bare til oss. Er litt for lite til deg. Vil du ha en brødskive kanskje? Vi kan heller si fra neste gang vi lager ekstra mye, så kan du få også :)

Gjest gratis middag smaker vel best
Skrevet

Onkelen min pleide å dukke opp omtrent ved middagstider ofte husker jeg da jeg var liten, vi spøkte med at han kjente middagslukta... var jo veldig tilfeldig at han komm akkurat når vi hadde middag da.. og da følte vi liksom at han måtte få også.

Tror kanskje han var litt "utspekulert", ungkar og gratis middag vettu.

Skrevet

Lås døra så han må ringe på og da sier dere at det ikke passer. Ta bort en stol slik at han ikke bare kan sette seg ved matbordet. Be ham sette seg i stua og vente til dere er ferdige med middagen. Gi tydelige signaler om at dere ikke vil ha ham rundt middagsbordet.

For jeg antar at dette er en normalt oppegående mann egentlig? Med penger nok til å lage eller kjøpe sin egen middag?

Skrevet

Kjære deg, litt toleranse må du da kunne vise. Kanskje han har dårlig råd? Unner du virkelig ikke en person som er positiv for dere ellers maten. Det står i bibelen at man skal gi den som ber en, og det skal man gjøre med glede! Altså uten å irritere seg. Ærlig talt, du og mannen din kan da bare ta en brødskive etterpå dersom dere ikke ble mette til middagen. Og det hadde vel ikke gjort no om dere la oppi noen ekstra poteter i tilfelle dere får besøk. Gjestfrihet er svært viktig, men det er visst umoderne i vår tid. Enhver er seg selv nok, og er livredde for å yte noe til andre.

Ble du sinna nå? Jeg bare tulla, skjønner godt at den ubedte og overraskende middagsgjesten er et irritasjonsmoment.

Vi hadde også en sånn gjest for noen år siden. Han dukket stadig opp mens jeg forberedte middagen, og satte seg helt selvfølgelig til bordet sammen med resten av familien når maten var klar. En gang jeg så han komme en stund før middag, bestemte jeg meg for ikke å åpne døren. Jeg satte meg ned på gulvet for at han ikke skulle se meg gjennom vinduet. Dessverre hadde jeg glemt at døren ikke var låst. Etter å ha ringt på, gikk han rett inn, og der krabbet jeg rundt på gulvet.. Pinlig. Vi fikk oss aldri til å si fra, verken mannen min eller jeg, og vi hadde uventede besøk av han i flere år. Det er ikke lett å si i fra om sånt til en person man ellers setter pris på. Sukk..

''Jeg satte meg ned på gulvet for at han ikke skulle se meg gjennom vinduet.''

*knegg* Ser for meg åpningsscenen i "Alle elsker Raymond" der foreldrene kjenner på håret hans gjennom brevsprekken! ;-)

Skrevet

Huff, jeg skjønner at dette er vrient. Jge har aldri vært den beste selv til å "sette foten ned" overfor folk som ikke kjenner sin besøkelsestid.

I min tid på studentby hadde jeg ei dame som dukket opp til nærmest alle døgnets tider. Jeg klarte aldri å sette foten ned, men det var en ekstra bonus at jeg ble kvitt henne da jeg etterhvert flyttet inn sammen med kjæresten min;-)

Men jeg kan jo ikke anbefale deg å flytte, da, med mann og barn og det hele, så det eneste rådet må vel være å bare bite i det sure eplet og si fra, uansett hvor guffent det er.

Eller hva med at du en dag han er der sier at "i morgen kommer vi til deg på middag, så ha klar nok mat til oss alle kl 1700";-)

Lykke til ihvertfall!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...