Gå til innhold

Bare litt frust

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår at dette kan bli frustrerende. Jeg ville snakket med ham etter neste middag er spist (og ungene har gått fra bordet) at han er velkommen en spesiell dag i uken på middag. Forklar ham at denne dagen lager du rikelig med mat slik at alle kan bli mette og at du resten av uken bare lager middag til din familie. Få frem at du setter pris på personen og derfor innviterer til fast dag. Han har sikkert forståelse for dette. (Egentlig burde vel din mann si dette...jeg tror det er familie til han siden din mann spiser mindre når han er der...........)

Og skulle han dukke opp andre dager dere spiser middag, så gi han en kopp kaffe mens du forteller hva dere skal ha til middag neste gang han kommer ;)

Ikke en lett sak dette, men jeg tror jeg hadde gjort noe slikt.

Skrevet

Går det ikke an å si noe som at "i dag har vi bare nok mat til familien. Kan ikke du sette deg på stua og vente litt?"

Skrevet

Dette synes jeg du kan si i fra. Fortell han at det bare er hyggelig at han kommer, men at han må gi beskjed på forhånd så du kan lage nok til han også. Han kan jo bare sende en SMS. For det er uholdbart at noen bare dukker opp slik.

Godt forslag, sånn ville jeg gjort det.

Gjest violettina
Skrevet

Jeg forstår at dette kan bli frustrerende. Jeg ville snakket med ham etter neste middag er spist (og ungene har gått fra bordet) at han er velkommen en spesiell dag i uken på middag. Forklar ham at denne dagen lager du rikelig med mat slik at alle kan bli mette og at du resten av uken bare lager middag til din familie. Få frem at du setter pris på personen og derfor innviterer til fast dag. Han har sikkert forståelse for dette. (Egentlig burde vel din mann si dette...jeg tror det er familie til han siden din mann spiser mindre når han er der...........)

Og skulle han dukke opp andre dager dere spiser middag, så gi han en kopp kaffe mens du forteller hva dere skal ha til middag neste gang han kommer ;)

Ikke en lett sak dette, men jeg tror jeg hadde gjort noe slikt.

Det er min side, og det er helt uaktulet å si noe. Jeg er fanget inn i dette.

Gjest violettina
Skrevet

Lås døra så han må ringe på og da sier dere at det ikke passer. Ta bort en stol slik at han ikke bare kan sette seg ved matbordet. Be ham sette seg i stua og vente til dere er ferdige med middagen. Gi tydelige signaler om at dere ikke vil ha ham rundt middagsbordet.

For jeg antar at dette er en normalt oppegående mann egentlig? Med penger nok til å lage eller kjøpe sin egen middag?

Alle ser når vi er hjemme på grunn av bilen. Dessuten stormer ungene og åpner døra straks det ringer på.

Jeg har egentlig innsett at dette er noe jeg ikke kommer ut av. Jeg kan jo ikke heller si til denne hyggelige personen at han ikke er velkommen til å spise med oss.

Gjest violettina
Skrevet

Vi hadde også en slik gjest, i mange år kom han innom i middagstiden, tydeligvis i den hensikt å få seg middag.

Jeg sa aldri noe, selv om det innimellom var aldeles upassende med tanke på mengde mat osv.

Hadde stort sett etpar ekstra pølser på lur som jeg kunne lure oppi,eller noe annet lurt.

Ja, det ordnet seg alltid for å si det sånn.

Vi hadde ihvertfall ingen fare om vi innimellom måtte forlate middagsbordet uten å være skikkelig mett.

Det å kunne gjøre en enslig manns hverdag triveligere var viktigere for meg.

Dette pågikk i snart ti år, og minst etpar ganger i uka.

Dere var tålmodige. Det skal jeg også forsøke å være :-) Det er ikke så lett når det er en usedvanlig hyggelig og hjelpsom person. Jeg vil ikke nekte han den maten, men skulle bare ønske han ikke tok det som en selvfølge da.

Gjest violettina
Skrevet

Lås døra. Om han ringer på, si at middagstid er deres lille, hellig familietid, da dere skal prate hyggelig med barna. Men han kan gjerne komme innom en tur senere. Ta med noe å bite i, så koker du kaffe.

Og, om han likevel kommer seg inn, sørg for at stolen "hans" er tatt vekk så det ikke er noe sted for ham å sitte..

Denne gjesten her klarer seg fint selv altså. Det har hendt han kommer mens vi allerede er til bords, og da henter han både stol og tallerken selv. Uten at vi har bedt han om det. Han er husvarm :-(

Gjest violettina
Skrevet

Kjære deg, litt toleranse må du da kunne vise. Kanskje han har dårlig råd? Unner du virkelig ikke en person som er positiv for dere ellers maten. Det står i bibelen at man skal gi den som ber en, og det skal man gjøre med glede! Altså uten å irritere seg. Ærlig talt, du og mannen din kan da bare ta en brødskive etterpå dersom dere ikke ble mette til middagen. Og det hadde vel ikke gjort no om dere la oppi noen ekstra poteter i tilfelle dere får besøk. Gjestfrihet er svært viktig, men det er visst umoderne i vår tid. Enhver er seg selv nok, og er livredde for å yte noe til andre.

Ble du sinna nå? Jeg bare tulla, skjønner godt at den ubedte og overraskende middagsgjesten er et irritasjonsmoment.

Vi hadde også en sånn gjest for noen år siden. Han dukket stadig opp mens jeg forberedte middagen, og satte seg helt selvfølgelig til bordet sammen med resten av familien når maten var klar. En gang jeg så han komme en stund før middag, bestemte jeg meg for ikke å åpne døren. Jeg satte meg ned på gulvet for at han ikke skulle se meg gjennom vinduet. Dessverre hadde jeg glemt at døren ikke var låst. Etter å ha ringt på, gikk han rett inn, og der krabbet jeg rundt på gulvet.. Pinlig. Vi fikk oss aldri til å si fra, verken mannen min eller jeg, og vi hadde uventede besøk av han i flere år. Det er ikke lett å si i fra om sånt til en person man ellers setter pris på. Sukk..

''En gang jeg så han komme en stund før middag, bestemte jeg meg for ikke å åpne døren. Jeg satte meg ned på gulvet for at han ikke skulle se meg gjennom vinduet. Dessverre hadde jeg glemt at døren ikke var låst. Etter å ha ringt på, gikk han rett inn, og der krabbet jeg rundt på gulvet.. Pinlig''

DA vet jeg hva jeg ikke skal gjøre. Ble flau bare ved å lese dette, hihi.

Gjest violettina
Skrevet

Han der er jammen frekk!

Hadde en før vi også,ikke nok med at han skulle ha middag,men han satt hele dagen helt til vi skulle legge oss.

Gjester uten antenner er så irriterende.

Vår gjest er helt super på alle områder, men dette med middagstiden irriterer meg. Spesielt de gangene jeg har akkurat nok til oss. Noen ganger spiser jeg en fiskekake og sier jeg er mett. Jeg vil være gjestfri, men synes det er vanskelig når jeg blir tvunget...

Skrevet

Vår gjest er helt super på alle områder, men dette med middagstiden irriterer meg. Spesielt de gangene jeg har akkurat nok til oss. Noen ganger spiser jeg en fiskekake og sier jeg er mett. Jeg vil være gjestfri, men synes det er vanskelig når jeg blir tvunget...

Har ikke lest alle svarene du har fått. Mitt råd til deg er at neste gang han syns det er er for lite poteter eller noe annet, får du si at han får ringe før han kommer så du vet det. Kan hende han tar et hint.

Gjest D*lilith
Skrevet

Klart det er vanskelig,dere må jo få middags ro.

Skrevet

Det er min side, og det er helt uaktulet å si noe. Jeg er fanget inn i dette.

Vel, da må du bare begynne å lage mere mat da. Det du får til overs de gangene han ikke dukker opp, kan fryses. Tenk hvor greit det er da, han kommer uventet, så kan du bare finne noe i frysen å varme opp i en fei mens du holder varmt det andre en stund til?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...