Gå til innhold

Kan NAV kreve å lese journalen min?

Anbefalte innlegg

Gjest NAV NAV NAV
Skrevet

NAV krever å få lese min journal for å danne seg en mening om jeg skal fortsette på attføring eller ikke.

Har de virkelig rett til å se min journal?

Gjest På attføring
Skrevet

Ja, sånn var det i alle fall før. Du kan selvsagt nekte, men da kan de på sin side nekte deg støtte.

Persille1365381127
Skrevet

Ja. Du ber jo om penger og støtte fra dem - da er det rimelig at de får vite hvorfor.

Gjest syk i 20 år
Skrevet

Ja, sånn var det i alle fall før. Du kan selvsagt nekte, men da kan de på sin side nekte deg støtte.

såvidt jeg har blitt fortalt,har nav tilgang på deler av journalen,ikke hver minste detalj.holder stort sett med "korte" forklaringer fra leger,sykehus etc

tror rett og slett ikke de hadde giddet lese igjennom selv om de hadde fri tilgang.

Gjest NAV NAV NAV
Skrevet

såvidt jeg har blitt fortalt,har nav tilgang på deler av journalen,ikke hver minste detalj.holder stort sett med "korte" forklaringer fra leger,sykehus etc

tror rett og slett ikke de hadde giddet lese igjennom selv om de hadde fri tilgang.

Jeg er mest bekymret for at journalen min skal ligge der og slenge på NAV, det er ganske sensitive opplysninger der.

Skrevet

Jeg er mest bekymret for at journalen min skal ligge der og slenge på NAV, det er ganske sensitive opplysninger der.

Nei! Det har de ikke. Om de vil ha en vurdering om du fortsatt er berettiget til attføring skal legen din skrive en uttalelse, ikke sende journalen din. Det er tydeligvis mye krøll med omstruktereringa...

NAV-kjerringa jeg må forholde meg til prøde å trenge seg inn på behandlinsmøte jeg har en gang i måneden, men jeg ville ikka ha henne der og det var heldigvis hele behandlingsteamet mitt skjønt enig i :-)

NAV-dama gikk meg en stund på nervene. Da sa legen min at neste gang hun ringte meg, kunne jeg be hun ringe legen min i stedet :-)

Skrevet

Nei, det var en stor sak om dette for en tid tilbake, fordi noen nav-kontorer hadde krevd tilgang til legejournalen til pasienter. Dette har de ikke anledning til.

Det de derimot har anledning til, er all relevant informasjon fra legen vedrørende den sykdommen som er årsaken til at du er inne i nav-systemet nå...

Skrevet

Ja. Du ber jo om penger og støtte fra dem - da er det rimelig at de får vite hvorfor.

Joda, de har krav til å vite om den sykdommen/tilstanden som er årsak til at man søker om støtte og hjelp fra dem - men ikke hele legejournalen, den er LITT drøy...

Persille1365381127
Skrevet

Joda, de har krav til å vite om den sykdommen/tilstanden som er årsak til at man søker om støtte og hjelp fra dem - men ikke hele legejournalen, den er LITT drøy...

Men det er vel ikke det de har bedt om heller. De har antagelig bare bedt om å få se det som er relevant for saken.

Gjest syk i 20 år
Skrevet

Nei! Det har de ikke. Om de vil ha en vurdering om du fortsatt er berettiget til attføring skal legen din skrive en uttalelse, ikke sende journalen din. Det er tydeligvis mye krøll med omstruktereringa...

NAV-kjerringa jeg må forholde meg til prøde å trenge seg inn på behandlinsmøte jeg har en gang i måneden, men jeg ville ikka ha henne der og det var heldigvis hele behandlingsteamet mitt skjønt enig i :-)

NAV-dama gikk meg en stund på nervene. Da sa legen min at neste gang hun ringte meg, kunne jeg be hun ringe legen min i stedet :-)

skjedde noe lignende med meg,for nav ble opprettet.legen min sa det samme som din.da trakk saksbehandler seg ut...fikk korte oppdateringer,men ikke mer enn nødvendig

Skrevet

Men det er vel ikke det de har bedt om heller. De har antagelig bare bedt om å få se det som er relevant for saken.

Det kan godt hende at nav-kontoret har bedt om kun relevant informasjon - men jeg svarer nå med utgangspunkt i det trådstarter spør etter "Kan NAV kreve å lese journalen min".

Og de har ikke krav til å lese journalen, men at legen sender dem relevant informasjon...

Persille1365381127
Skrevet

Det kan godt hende at nav-kontoret har bedt om kun relevant informasjon - men jeg svarer nå med utgangspunkt i det trådstarter spør etter "Kan NAV kreve å lese journalen min".

Og de har ikke krav til å lese journalen, men at legen sender dem relevant informasjon...

Ja, skjønner det. Men jeg tok for gitt at vi snakket om journalen i denne saken. De vil jo ikke vite om hun hadde UVI for ti år siden liksom...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...