Gå til innhold

Grønne klær på anestesi og operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har de grønne klær på anestesi og operasjon, og hvite på resten av sykehuset? Hvorfor akkurat grønne?

Skrevet

Mye rart man skal fundere på :-) Aner ikke, men vil egentlig tro at det er tilfeldig? Ellers så er jo grønn en beroligende farge...

hidi, the scorpion
Skrevet

For å skille mellom de som opererer og de som ikke opererer....

Skrevet

Kanskje fordi blod ikke ser så "skremmende" ut på grønt som på hvitt. Bare et forslag :o)

Skrevet

Mye rart man skal fundere på :-) Aner ikke, men vil egentlig tro at det er tilfeldig? Ellers så er jo grønn en beroligende farge...

Heldigvis så får jeg som oftest hjelp på DOL når jeg lurer på ting som her umulige å finne ut av.

Blå er vel en mer beroligende farge enn grønn. Hvis de bruker grønn for å skille de som opererer fra andre så kunne de like godt brukt en annen farge. Altså, et lite sannsynlig argument. Må nok skyldes noe annet.

Skrevet

Kanskje fordi blod ikke ser så "skremmende" ut på grønt som på hvitt. Bare et forslag :o)

Da kunne de hatt mørkere klær, eller rødt. Men rødt kan de ikke ha for det forårsaker mer aggresjon......

Skrevet

Fordi det ikke er så anstrengende for øynene i et rom med skarpt lys som hvitt er.

Skrevet

Fordi det ikke er så anstrengende for øynene i et rom med skarpt lys som hvitt er.

Var litt for kjapp her. Hvorfor akkurat grønne, og ikke blå eller røde? Antar at det har å gjøre med fargens temperatur. Grønn er en stabil farge i den sammenheng. Blått kan senke kroppstemperaturen og rødt kan forhøye den. Upraktisk i et sterilt miljø der man ikke bare kan vrenge av seg eller kle på seg som man vil? Bare spekulerer, jeg vet det ikke. Grønn er jo også en beroligende farge, og det har sine fordeler på slike arbeidsplasser der ro er viktig.

Skrevet

Heldigvis så får jeg som oftest hjelp på DOL når jeg lurer på ting som her umulige å finne ut av.

Blå er vel en mer beroligende farge enn grønn. Hvis de bruker grønn for å skille de som opererer fra andre så kunne de like godt brukt en annen farge. Altså, et lite sannsynlig argument. Må nok skyldes noe annet.

Jeg ble fortalt at man brukte grønt fordi den fargen var mest beroligende (senket blodtrykket etc.).

Skrevet

Eg har aldri blitt operert (bank i bordet) men eg tviler på at det er så anstrengende for øynene, når du ligger der i full narkose...:)

Skrevet

Eg har aldri blitt operert (bank i bordet) men eg tviler på at det er så anstrengende for øynene, når du ligger der i full narkose...:)

Hehe. Nå var det nå mest kirurgenes øyne jeg hadde omtanke for, da;)

Skrevet

Tror du er inne på noe der. Hørte i hvertfall fra en bekjent at de som kjører ambulanse har røde bukser fordi blod ikke skulle synes så godt,

Skrevet

Jeg tror du har rett, blod blir ikke rødt på grønne klær, det blir mer svart. Og ser ikke så ille ut.

Skrevet

Da kan du kanskje fortelle oss koffor de har rosa klær under de grønne.

Ikkje faen om eg hadde latt meg operere av en neger, med rosa klær, mp3 spiller og bleika tenner...

hehe, ja det var DEN gjengen :-)

Skrevet

Ikkje faen om eg hadde latt meg operere av en neger, med rosa klær, mp3 spiller og bleika tenner...

Nå synes jeg du krever mye av meg. Vel har jeg god fantasi, men her står jeg fast. De kunne vært keisersnittteamet til Märtha og Ari, men nå stemmer det dårlig geografisk. Dessuten sverger vel de to til hjemmefødsler.

Her må vi muligens hente inn ekspertisen for å få svar. Du ringer Ullevål, så ringer jeg Chicago Hope. Avtale? :)

Skrevet

Det står i artikkelen:

"Scrubs worn in surgery are almost always colored solid light green, light blue or a light green-blue shade, although some medical centers have switched to pink as a theft deterrent"

Skrevet

hehe, ja det var DEN gjengen :-)

Ja, også _negere_ da gitt!! Litt av en gjeng! ;-)

Skrevet

Det står i artikkelen:

"Scrubs worn in surgery are almost always colored solid light green, light blue or a light green-blue shade, although some medical centers have switched to pink as a theft deterrent"

Aha, skulle man _lese_ artikkelen også...? Det var lurt. *humre*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...