Gå til innhold

Nasjonal tragedie

Anbefalte innlegg

Gjest pølsevev
Skrevet

Det er historie som forsvinner. Jeg synes det er trist.

Trist kan jeg være med på - for de som føler seg rammet, men ``nasjonal ``tragedie??

Skrevet

Det er historie som forsvinner. Jeg synes det er trist.

Du skjønner nok ikke hvorfor det snakkes om nasjonal tragedie. Det er ikke alltid at det nettverket som danner vernet bebyggelse Norge rundt berører den enkelte. Men det er en nasjonal tragedie om noe av det forsvinner/brenner ned likvel.

Ingen peiling på f.eks Bygdø Folkemuseum? Lyngør? Nasjonalparkene våre, som Rondane?

Skuteviken er en del av dette.

Man trenger å løfte blikket fra sin egen skotupp ibalnt, da.

Skrevet

Trist kan jeg være med på - for de som føler seg rammet, men ``nasjonal ``tragedie??

Som jeg sa over: de bevaringsverdige delene av viktig og gammel bebyggelse i et land, er en felles arv, som vi verner om. Dette har åpenbart ikke pølsevev skjønt heller.

Man trenger ikke eie noe for å la det berøre en at det blir borte.

Gjest pølsevev
Skrevet

Som jeg sa over: de bevaringsverdige delene av viktig og gammel bebyggelse i et land, er en felles arv, som vi verner om. Dette har åpenbart ikke pølsevev skjønt heller.

Man trenger ikke eie noe for å la det berøre en at det blir borte.

Jeg nekter ikke for at det er trist at sånt blir borte, men jeg synes det er å strekke det for langt å kalle det for tragedie. Ikke et eneste menneskeliv gikk tapt, kun materielle verdier.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Disse verneverdige byggene er jo ment å vernes for ettertiden, og på den måten er det jo tragisk for oss alle enten vi bor i Bergen eller ikke. Mulig tragedie er et sterkt ord i denne sammenhengen, men jeg har i grunnen ikke problemer med å skjønne hvorfor vedkommende uttalte seg sånn.

Skrevet

Nei, alle vet jo at det bare er ting i Oslo som er nasjonalt.

Skrevet

Du skjønner nok ikke hvorfor det snakkes om nasjonal tragedie. Det er ikke alltid at det nettverket som danner vernet bebyggelse Norge rundt berører den enkelte. Men det er en nasjonal tragedie om noe av det forsvinner/brenner ned likvel.

Ingen peiling på f.eks Bygdø Folkemuseum? Lyngør? Nasjonalparkene våre, som Rondane?

Skuteviken er en del av dette.

Man trenger å løfte blikket fra sin egen skotupp ibalnt, da.

Jeg regner med at denne ikke skulle til meg. Jeg er helt enig med deg:-)

Skrevet

Jeg har bodd nesten rett ved disse, så jeg synes det er veldig trist.

Skrevet

Det beste hadde vært hvis hele Bergen brant ned. Uverdig by.

Skrevet

Samme her.

Gjest pølsevev
Skrevet

Selvsagt er det trist, men er det en nasjonal tragedie?

Hvis vi får en pest ala svartedauen, hvilke ord kan vi bruke da når tragedie brukes om en brann med materielle tap.

Eller om det blir brann i Oslo spektrum under mgpjr. finalen og alle barna brenner inne? Eller i Grieghallen for den del...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...