Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en kollega som i tillegg til sitt vikariat ved min arbeidsplass har en annen 100 % stiling. Jeg lurer på om dette er lovlig?

Vikariatet er kun for 6 mnd om det har noen betydning- jeg trodde man måtte ta permisjon fra sin andre stilling i slike tilfeller?

Skrevet

Det er da mange som har flere jobber som tilsammen blir langt over 100% stilling? Ikke noe ulovlig i det.

Skrevet

Jobben har vel lov til å nekte en å ha en annen jobb, hvis det går utover den vanlige jobben.

Skrevet

Det er da mange som har flere jobber som tilsammen blir langt over 100% stilling? Ikke noe ulovlig i det.

Ja er det det altså? I statlige bedrifter er det lov å ha to stillinger samtidig? Er det ikke logisk at arbeidtakeren ikke har mulighet til å yte like mye i begge stillingene? Hvis jeg plutselig trenger mer penger så kan jeg søke en jobb i tillegg til den jeg har?

Skrevet

Hvis ikke stillingene er i konkurrerende bedrifter, eller de går ut over hverandres arbeidstid, så er det vanskelig å nekte en arbeidstaker å ta ekstra jobb. Men man skal jo opplyse om dette med flere arbeidsforhold til sine arbeidsgivere.

Skrevet

Det er ganske vanlig med kontraker som sier at man ikke kan ha andre jobber uten evt. godkjenning fra hovedarbeidsgiver, i hvert fall i det private.

Skrevet

Hvis ikke stillingene er i konkurrerende bedrifter, eller de går ut over hverandres arbeidstid, så er det vanskelig å nekte en arbeidstaker å ta ekstra jobb. Men man skal jo opplyse om dette med flere arbeidsforhold til sine arbeidsgivere.

Hmm, ja og så blir man jo også skattet mye for den andre inntekten- men jeg har alltid sett for meg at det da er snakk om en deltidsttilling i tillegg til en 100% stilling, feks en helgejobb eller noe slikt- ikke to fulle 100% stillinger.

Huff, jeg merker dette irriterer meg- vet jeg burde passe mine egne saker, men synes det er mer enn merkelig at min kollega skal kunne klare å yte like mye som oss andre når h*n i tilegg har en annen fulltidsjobb.

Skrevet

Hmm, ja og så blir man jo også skattet mye for den andre inntekten- men jeg har alltid sett for meg at det da er snakk om en deltidsttilling i tillegg til en 100% stilling, feks en helgejobb eller noe slikt- ikke to fulle 100% stillinger.

Huff, jeg merker dette irriterer meg- vet jeg burde passe mine egne saker, men synes det er mer enn merkelig at min kollega skal kunne klare å yte like mye som oss andre når h*n i tilegg har en annen fulltidsjobb.

Det kommer jo veldig an på hva slags ekstrajobb vedkommende har. Noen nattevaktsstillinger, f.eks., kan være veldig "snille", der man har sovende nattevakter hvor man faktisk sover. En full stilling som sovende nattevakt kan jo være 3 helgenetter ++, og da blir det ikke nødvendigvis så mye i uka.

Men hvis din kollega ikke klarer å jobbe som h*n skal, så må dere jo ta det opp med vedkommende og/eller sjefen.

Skrevet

Hvorfor irriterere deg? Ikke legg deg opp i andre jobbliv dersom det ikke går utover deg.

Og selv om du ikke greier å yte så mye etter 8 timer arbeid, så kan det godt hende denne personen ikke har noe problemer med det.

Noen må ha to jobber for overleve. Ja, til og med her i Norge.

Og etter all sannsynlighet så skatter hun av begge jobbene. Dvs. at de har sikkert "kontroll" denne personen..

Skrevet

Jobben har vel lov til å nekte en å ha en annen jobb, hvis det går utover den vanlige jobben.

''Jobben har vel lov til å nekte en å ha en annen jobb, hvis det går utover den vanlige jobben.''

Med bakgrunn i dette, skulle man tro arbeidsgiverne kunne forby en å få barn ;-)

Skrevet

Såvidt jeg husker står det i min arbeidskontrakt at jeg ikke kan ha andre jobber uten etter nærmere avtale/tillatelse - husker ikke helt hva som står der.

Men så lenge man ikke har forpliktet seg på denne måten, er det ikke noe generelt forbud mot å ha flere jobber samtidig.

Hvis man ikke "klarer jobben sin", skulle jeg tro det var uvesentlig om dette skyldes at man sliter seg ut på bijobber eller krevende hobbyer eller utagerende festing eller hva det nå måtte være.

Så dersom denne personen verken har forpliktet seg til å ikke ha andre arbeidsgivere OG vedkommende utfører jobben i samsvar med instruks og til arbeidsgivers tilfredshet, må du bare akseptere situasjonen.

Skrevet

''Jobben har vel lov til å nekte en å ha en annen jobb, hvis det går utover den vanlige jobben.''

Med bakgrunn i dette, skulle man tro arbeidsgiverne kunne forby en å få barn ;-)

*knegg*

Heldigvis tror jeg ikke arbeidsavtalene benytter seg av såpass vidtfavnende uttrykk som "går ut over jobben" ;-)

Skrevet

Ja, men bare hvis det går ut over jobben - eller det ikke er andre konflikter mellom de to jobbene (konkurrerende e.l.)

Vet at man f.eks. kan jobbe 100% i én bydel i Oslo, da har man ikke lov til å jobbe mer kommunalt der, men kan ta på seg mer i en annen bydel...

Skrevet

Skjønner virkelig ikke hva du har med dette å gjøre, så lenge hun gjør den jobben hun skal gjøre på en tilfredsstillende måte...

Skrevet

Ja er det det altså? I statlige bedrifter er det lov å ha to stillinger samtidig? Er det ikke logisk at arbeidtakeren ikke har mulighet til å yte like mye i begge stillingene? Hvis jeg plutselig trenger mer penger så kan jeg søke en jobb i tillegg til den jeg har?

''Hvis jeg plutselig trenger mer penger så kan jeg søke en jobb i tillegg til den jeg har?''

Klart du kan det, så lenge du klarer å yte det du skal i begge jobbene.

Så vidt meg bekjent, så har man ikke lov til å jobbe mer enn 100% for samme arbeidsgiver (firma, kommune osv), men det er ingen hindringer (annet enn personlige) til at man kan ta så mye jobb man klarer...

Skrevet

''Hvis jeg plutselig trenger mer penger så kan jeg søke en jobb i tillegg til den jeg har?''

Klart du kan det, så lenge du klarer å yte det du skal i begge jobbene.

Så vidt meg bekjent, så har man ikke lov til å jobbe mer enn 100% for samme arbeidsgiver (firma, kommune osv), men det er ingen hindringer (annet enn personlige) til at man kan ta så mye jobb man klarer...

Men gjelder staten som samme arbeidsgiver? Her er det snakk om to statlige bedrifter...Ellers er jeg helt på det rene med at dette virkelig ikke er min business, og skal skjerpe meg med mine kjipe tanker;)

Skrevet

He he ja, eller å ha en tidkrevende og risikofyllt hobby..Ellers kan det jo være fristende nå å starte en debatt/ diskusjon/krangel om hvorvidt det å ha barn går ut over jobben i noen vesentlig grad;)

Skrevet

Men gjelder staten som samme arbeidsgiver? Her er det snakk om to statlige bedrifter...Ellers er jeg helt på det rene med at dette virkelig ikke er min business, og skal skjerpe meg med mine kjipe tanker;)

Det er forskjell på statlige bedrifter, og om en er ansatt i staten. Er man ansatt i staten kan man bare jobbe 100 % der, men jobber man i to forskjellige bedrifter er det faktisk lov...

(Med forbeholdt om at reglene har endret seg)...

Skrevet

Det er forskjell på statlige bedrifter, og om en er ansatt i staten. Er man ansatt i staten kan man bare jobbe 100 % der, men jobber man i to forskjellige bedrifter er det faktisk lov...

(Med forbeholdt om at reglene har endret seg)...

Hmmm, er ikke helt sikker på at jeg skjønte det:)

Men tusen takk for svar- jeg regner med at ledelsen er klar over dette og at det derfor er lov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...