Gå til innhold

Kommunist og sosialisme

Gjest burde kanskje vite dette ja...

Anbefalte innlegg

Gjest burde kanskje vite dette ja...
Skrevet

Kunne noen forklart meg veldig enkelt hva som er forskjellen på desse to ?

Gjest spinnville bråkebøtte
Skrevet

I mitt hode så er kommunistene også en form for sosialisme. Men kommunisene er helt på venstre side. Sosialistene er fra "midten" og imot venstre, kan du si.

Dette handler vel om at alle skal ha like muligheter, fattig som rik. At vi har et system som fanger opp syke osv. Trygdesystemet er vel et eksempel. I Norge fungerer jo dette bra. I Usa f.eks går psykiske og fysisk syke på gata, får ikke hjelp pga at de må ha dyre forsikringer, og det har de ikke råd til å betale. Blir vel mere likt høyre-Frp politikk.

Når dette får utarte seg vil private sykehus betale gode leger mere i lønn og på "vanlige" offentlig sykehus har vi de dårligste legene. Du er heldig hvis du får operert blindtarmen av en kompetent lege.

Ta dette med en klype salt, det er bare sånn jeg tenker :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

I mitt hode så er kommunistene også en form for sosialisme. Men kommunisene er helt på venstre side. Sosialistene er fra "midten" og imot venstre, kan du si.

Dette handler vel om at alle skal ha like muligheter, fattig som rik. At vi har et system som fanger opp syke osv. Trygdesystemet er vel et eksempel. I Norge fungerer jo dette bra. I Usa f.eks går psykiske og fysisk syke på gata, får ikke hjelp pga at de må ha dyre forsikringer, og det har de ikke råd til å betale. Blir vel mere likt høyre-Frp politikk.

Når dette får utarte seg vil private sykehus betale gode leger mere i lønn og på "vanlige" offentlig sykehus har vi de dårligste legene. Du er heldig hvis du får operert blindtarmen av en kompetent lege.

Ta dette med en klype salt, det er bare sånn jeg tenker :-)

''I mitt hode så er kommunistene også en form for sosialisme. Men kommunisene er helt på venstre side.''

Kommunsime har ingenting med sosialisme å gjøre! Karl Marx skrev om hva han syntes ville gjøre et perfekt samfunn. I hans system skulle alle være "like". Hos kommunistene ble det til at noen "måtte styre og ha goder, resten var til for staten" og hos sosialistene ble det arbeid for likelønn for likt arbeid etc.

Marxisme, kommunisme og sosialisme er tre forskjellige politiske syn....!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...