Gå til innhold

Ting man trodde..

Anbefalte innlegg

Forresten la jeg merke til etter å ha svitsjet innom svensk TV under OL at de fortsatt sier Peking.

Akkurat som vi gjorde i Norge i "gamle dager", dvs da jeg gikk på skolen. Husker ikke helt når man endret det til Beijing, men jeg var nok over 20.

Kan det være fordi de ikke klarer å si den Be (iji) ng -lyden? Vet ikke hvordan den lyden skrives men du skjønner?...

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• Anonym 82

6

• frk.s

5

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Vi sang bordverset hver dag på hele barneskolen.

Og jeg var langt oppe i tenårene før det gikk opp for meg at teksten var: "Å du som metter liten fugl" (velsign vår mat o Gud)

Jeg hadde alltid trodd at vi sang "Dus og Mette, Liten fugl"

En i nær familie heter Mette, så jeg regnet vel med at det var dette navnet vi også hørte i teksten, selvom jeg syntes "Dus" var et litt rart navn, og ikke skjønte helt hva "liten fugl" hadde å gjøre i sammenhengen...

Jeg hadde jo aldri sett dette skriftlig, så det tok laaang tid før denne åpenbaringen plutselig kom til meg...

Inntil for ca. et år siden, trodde jeg at det het Seeking-helikopter. Men så heter det jo Sea King! Jeg tenkte "seeking" som engelsk for søk jeg, og det er jo helikoptre som ofte blir brukt i søk etter mennesker, båter e.l.

Etter at jeg oppdaget dette, synes jeg at jeg leser om Sea King helikoptere overalt!

Den koblingen er nok bevisst, altså at helikoptrene heter SeaKing nettopp fordi det høres ut som Seeking, altså å lete. Så der er du nok ikke helt på jordet likevel :-)

Og jeg var langt oppe i tenårene før det gikk opp for meg at teksten var: "Å du som metter liten fugl" (velsign vår mat o Gud)

En i nær familie heter Mette, så jeg regnet vel med at det var dette navnet vi også hørte i teksten, selvom jeg syntes "Dus" var et litt rart navn, og ikke skjønte helt hva "liten fugl" hadde å gjøre i sammenhengen...

Jeg hadde jo aldri sett dette skriftlig, så det tok laaang tid før denne åpenbaringen plutselig kom til meg...

;-)

Minner meg om barneboken om Besus og Ramona, der ei jente tror at de synger "Tigersangen" på skolen, for den begynner slik: "Østens tiger, solen opp".

Annonse

;-)

Minner meg om barneboken om Besus og Ramona, der ei jente tror at de synger "Tigersangen" på skolen, for den begynner slik: "Østens tiger, solen opp".

Hvilken (engelskspråklige - de bor vel i USA) morgensang er det der oversatt fra, tror du?

Jeg har alltid hatt følelsen av at det med "I Østens tiger" er litt konstruert. Det finnes jo mange slike misforståelser, men hva er originalen, tro?

Hvilken (engelskspråklige - de bor vel i USA) morgensang er det der oversatt fra, tror du?

Jeg har alltid hatt følelsen av at det med "I Østens tiger" er litt konstruert. Det finnes jo mange slike misforståelser, men hva er originalen, tro?

... i Østen stiger solen opp...

Der har vi deg, ja! :-) Jeg tenkte på deg da jeg skrev innlegget! :-)

Jeg har også tenkt på hva det kan ha vært opprinnelig. Men det hadde ikke vært usannsynlig at et norsk barn kunne ha misforstått Østen-sangen, bortsett fra at det ikke er noen særlig vanlig sang i skoleverket (skulle jeg tro). *S*

De fleste barn har vel hatt en periode der de tror julesangen handler om "her kommer dine armer små", mao en del av skapelsesberetningen? ;-)

''"Dus og Mette, Liten fugl" ''

*LOL*

Annonse

Den koblingen er nok bevisst, altså at helikoptrene heter SeaKing nettopp fordi det høres ut som Seeking, altså å lete. Så der er du nok ikke helt på jordet likevel :-)

Det er jo godt mulig selvfølgelig! For det høres jo ut som om de sier seeking... Men at jeg ikke hadde lest det noe sted og oppdaget det tidligere da...!

''"Dus og Mette, Liten fugl" ''

*LOL*

Jeg hadde en tallerken da jeg var barn, med "Du som metter liten fugl" skrevet rundt kanten i en gul ring. Hver dag før middag sang jeg visstnok høyt og klart hele sangen, og avsluttet med "velsign vår mat O GUL". Det var en gul ring der ikke sant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...