Gå til innhold

Ferdig å studere- har bare deltidsjobb

Anbefalte innlegg

Gjest fryktelig lei meg
Skrevet

Jeg ble ferdig med studiene i vår. Har søkt en del jobber og har registrert/ oppsøkt vikarbyrå. Har fortsatt deltidsjobben jeg hadde som student, men har få vakter.

Har ennå ikke fått noen jobb, og nå kjenner jeg meg deperimert. Samboeren min tjener i overkant av 270 000 i året, og vi har barn, studielån, billån og huslån.

På et par av jobbene jeg har søkt har søknadsfristen nettopp gått ut,så det går vel kanskje en stund før de begynner med intervju.

Grunnen til at jeg ikke har vært veldig aktiv hos vikarbyrå, er at

lønnen ikke er så god, og jeg er redd for å takke ja til en vikarjobb med dårlig lønn ( og gå glipp av en av de andre jobbene jeg har søkt på fordi jeg jobber i et langvarig vikariat).

Hva bør jeg gjøre? Har tenkt tanken å finne enda en deltidsjobb i påvente av fulltidsjobb, men det er vanskelig å sjonglere to jobber med den type deltidsjobb jeg har i dag ( men det er en mulighet).

Merker at jeg sliter sånn som jobbsøker og økonomisk at jeg trenger å snakke med noen, men hvem? NAV, fastlegen? Kjenner at jeg er så "edgy" at jeg vet ikke en gang om jeg takler et jobbintervju, sitter bare å gråter.........

Skrevet

Du har vanlig oppsigelsestid selv om du jobber i vikariat.

Skrevet

Jeg synes du skal rette ryggen og gå på som en olm okse:-)

Finn ut hvilken bedrifter i nærheten av deg som kan ha bruk for din kompetanse, sett dem opp på ei liste og ta kontakt. Så ber du om et møte med dem hvor du selger deg selv.

Planlegg godt hva du vil si og hva du vil ha frem. Sørg også for å legge igjen en CV etter møte.

Ikke minst er det viktig å få frem at du kan begynne med en gang.

Ikke vent på at stillinger blir utlyst, men sørg for å ta kontakt selv.

Men hva er du lei deg for? Det er ikke så uvanlig at det tar litt tid å få seg jobb etter å være nyutdannet. Rent økonomisk så skjønner jeg at dette er slitsomt.

Lykke til, dette ordner seg:-)

Gjest fryktelig lei meg
Skrevet

Jeg synes du skal rette ryggen og gå på som en olm okse:-)

Finn ut hvilken bedrifter i nærheten av deg som kan ha bruk for din kompetanse, sett dem opp på ei liste og ta kontakt. Så ber du om et møte med dem hvor du selger deg selv.

Planlegg godt hva du vil si og hva du vil ha frem. Sørg også for å legge igjen en CV etter møte.

Ikke minst er det viktig å få frem at du kan begynne med en gang.

Ikke vent på at stillinger blir utlyst, men sørg for å ta kontakt selv.

Men hva er du lei deg for? Det er ikke så uvanlig at det tar litt tid å få seg jobb etter å være nyutdannet. Rent økonomisk så skjønner jeg at dette er slitsomt.

Lykke til, dette ordner seg:-)

Jeg er nok litt ekstra lei meg fordi vi nettopp har hatt dødsfall i nær familie, tåler ingenting lengre og har plutselig null selvtillit til tross for stort sett gode karakterer på Universitetet. Takk for tips,forresten....Kontoen min sier at jeg er nødt til å gå på som en okse nå!

Skrevet

Jeg er nok litt ekstra lei meg fordi vi nettopp har hatt dødsfall i nær familie, tåler ingenting lengre og har plutselig null selvtillit til tross for stort sett gode karakterer på Universitetet. Takk for tips,forresten....Kontoen min sier at jeg er nødt til å gå på som en okse nå!

Selvtilliten din bør ikke få seg noe knekk av dette. Ikke glem at du har gode papirer og har vært så dyktig at du har gode karakterer også, det burde i seg selv gi deg god selvtillit:-)

Du har mange gode grunner til å rette ryggen.

Skrevet

"Grunnen til at jeg ikke har vært veldig aktiv hos vikarbyrå, er at lønnen ikke er så god, og jeg er redd for å takke ja til en vikarjobb med dårlig lønn ( og gå glipp av en av de andre jobbene jeg har søkt på fordi jeg jobber i et langvarig vikariat)."

Når jeg har jobbet i vikariater har jeg hatt 14. dagers oppsigelsestid. En vanlig arbeidsgiver regner med å vente 3 måneder på den rette arbeidstageren som regel. Så jeg ville IKKE droppet vikariater var jeg deg. Vikariater hindrer hull i Cv'en, gir deg lønn, erfaring, referanser og kontakter i noen tilfeller ender det også med forfremming og fast jobb etter en tid.

Har selv vært arbeidsledig en periode så jeg vet hvor nedbrytende det er. Jeg vil anbefale deg å ta det du får nå. Det er lettere å få jobb når en er i jobb. Å gå ledig gjør noe negativt med selvtilliten som gjør det vanskelig å selge arbeidskraften sin. Hold huet oppe og hold deg i aktivitet!

Har opplevd selv å starte i korte vikariater som har blitt forlenget og forlenget og etterhvert har jeg fått fast jobb i samme bedrift og innen mitt fagfelt. I starten var jeg litt overkvakifisert og underbetalt, men det lønte seg på sikt!

Har også en kamerat som startet som tikallingsvikar i barnehage og endte opp med butikkjobb fordi en annen tilkallingsvikar også jobbet i denne butikken og fikk han dermed inn bakvegen i jobb.

En friskus av en utlending som jeg kjenner tilbød sin arbeidskraft for en han ville jobbe for og sa at han kunne jobbe gratis for han 14. dager for å vise hva han dugde til. Han fikk jobb og han fikk lønn for de dagene også, han viste at han var sporty og flink til å stå på og vips var han i jobb før det i det hele tatt var lyst uten stilling.

Syns mrxx sitt forslag er bra.. ut og selg! Du kan jo sende interessesøknader der du informerer om at du tar kontakt om en uke og så ringer du og hører hva de syns, om de syns det ser interessant ut, om du kan komme på et møte, kanskje tilby dem å prøve dine tjenester i et par uker for eksempel. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...