Gå til innhold

Det koster å være samfunnsengasjert

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag morges på vei til jobb, gikk det en liiiiiten kattunge over rabatten med retning mot en tett traffikert vei.

Det var ikke vanskelig å se at kattungen slet med å komme seg fremover.

Eg stoppet, tok den inn i bilen, og den la seg godt ned i jakken som låg på gulvet.

Leverte kattungen til veterinæren, som rask kunne konstantere at den var sterkt dehydrert. Noen hadde også svidd kattungens ører... (!!) Eg sa meg villig til å beholde kattungen hvis den overlevde

Noen timer senere ringte veterinæren. Katten hadde ikke overlevd. Den hadde fårr væsketilføring både under hud og i buk. (lunka vann for å varme opp katten), samt antibiotika og noe mot sjokk . Og oksygen...

Men den døde, lille stakkaren...

Veterinæren var så grei å ga ma meg 50% avslag på fakturaen. Dette vil altså koste meg 1202,-

Eg skjønner veterinærens dilemma, med å jobbe så mye for ingen inntekt. Han sa eg ikke ville få purring, men kunne komme inn og betale en eller annen dag...

Fytti, sier eg

Akkurat nå har eg lyst å starte opp en innsamlingskonto for veterinærer, som velger å forsøke å redde husløse dyr.

Staten dekker visstnok kun avlivninger..

Hadde eg hatt god økonomi, skulle eg betalt veterinæren uten å mukke. Men det har eg langt derfra.

*lei meg*

Skrevet

Er det mulig. Å bli krevd for penger for å lever dyra til andre høres helt feil ut. Fikk du greie på dette i forkant?

Skrevet

Men så utrolig godt at du også tok ansvar!

Takk til deg, sier jeg;)

Også en dyrevenn.

Gjest jammenjammen
Skrevet

Er det mulig. Å bli krevd for penger for å lever dyra til andre høres helt feil ut. Fikk du greie på dette i forkant?

Det sier seg vel selv at det koster penger å ta et dyr til veterinær? Veterinæren skal jo selvfølgelig ha betalt for det han gjør.

Gjest Fenrisulven
Skrevet

Du er en hverdagshelt av de helt store! Takk for innsatsen, glad det finnes mennesker som deg.

Disse pene ord kan du ikke betale regningen med, men håper du finner en løsning og at det ikke stopper deg i å hjelpe neste gang.

Kan den lokale dyrebeskyttelsen hjelpe? Aner ikke, men sjekk det.

Gjest Fenrisulven
Skrevet

Det sier seg vel selv at det koster penger å ta et dyr til veterinær? Veterinæren skal jo selvfølgelig ha betalt for det han gjør.

Selvfølgelig, men det er lov å vise sammfunsengasjement og empati for dyrleger også.

Kr 1202,- er halvpris og fremdeles fryktelig mye penger, synes vetrinæren kunne ha bergnet kun materialeutgifter og gitt en snill pris på det i tillegg.

Min mening

Skrevet

Selvfølgelig, men det er lov å vise sammfunsengasjement og empati for dyrleger også.

Kr 1202,- er halvpris og fremdeles fryktelig mye penger, synes vetrinæren kunne ha bergnet kun materialeutgifter og gitt en snill pris på det i tillegg.

Min mening

Helt enig!

Jeg har hatt en falsk forhåpning om at dyrleger _må_ ta imot skadde dyr, men skjønner nå at det bare gjelder dødssprøyta:(

Skrevet

Min mening

''Selvfølgelig, men det er lov å vise sammfunsengasjement og empati for dyrleger også. ''

Men dyrlegen har jo til en viss grad gjort dette allerede ved å halvere prisen.

Skrevet

Helt enig!

Jeg har hatt en falsk forhåpning om at dyrleger _må_ ta imot skadde dyr, men skjønner nå at det bare gjelder dødssprøyta:(

Da burde man heller hatt sånn "dyrepoliti" i Norge som det vi kan se på Discovery ("f eks Houston ASPCA").

Man kan jo ikke pålegge næringsdrivende å drive gratisarbeid uansett hvor samfunnsgavnlig det måtte være. derfor har man f eks TT-kort fremfor å pålegge enhver taxisjåfør å være "grei" mot eldre og funksjonshemmede, man har ordning med fri rettshjelp fremfor å pålegge en generell plikt for alle advokater til å hjelpe dem som er blakk, man har en ordning der du kan få dekket levekostnader på sosialen fremfor at enhver butikkinnehaver er forpliktet til å gi bort gratis varer osv osv.

Skrevet

Det var veldig trist å høre om pusen, og i særdeleshet at den hadde blitt mishandlet! :-(

Du gjorde det rette - håper det løser seg for deg å få betalt denne regningen.

Skrevet

Da burde man heller hatt sånn "dyrepoliti" i Norge som det vi kan se på Discovery ("f eks Houston ASPCA").

Man kan jo ikke pålegge næringsdrivende å drive gratisarbeid uansett hvor samfunnsgavnlig det måtte være. derfor har man f eks TT-kort fremfor å pålegge enhver taxisjåfør å være "grei" mot eldre og funksjonshemmede, man har ordning med fri rettshjelp fremfor å pålegge en generell plikt for alle advokater til å hjelpe dem som er blakk, man har en ordning der du kan få dekket levekostnader på sosialen fremfor at enhver butikkinnehaver er forpliktet til å gi bort gratis varer osv osv.

Helt enig! Norge bør definitivt ha et dyrepoliti, som etterforsker alt som ikke er normalt.

Og dømme mennesker, som ikke bør ha dyr.

Melder meg frivillig i mitt distrikt!

Skrevet

Helt enig! Norge bør definitivt ha et dyrepoliti, som etterforsker alt som ikke er normalt.

Og dømme mennesker, som ikke bør ha dyr.

Melder meg frivillig i mitt distrikt!

Jeg har ihvertfall inntrykk av at veien til avlivning er mye kortere i Norge pga mangel på "mottakplass" av dyr som trenger pleie i tillegg til omplassering, enn det jeg får inntrykk av ved å se disse dyrepolitiprogrammene. Det er helt utrolig å se hvor opptatt de er av å redde dyrene.

Skrevet

Jeg har ihvertfall inntrykk av at veien til avlivning er mye kortere i Norge pga mangel på "mottakplass" av dyr som trenger pleie i tillegg til omplassering, enn det jeg får inntrykk av ved å se disse dyrepolitiprogrammene. Det er helt utrolig å se hvor opptatt de er av å redde dyrene.

Det var en kjempelang setning...Men sann!

Jeg kan òg sitte her å forlange bedre behandlig av dyr. I stedet ber jeg at alle, som leser her, donerer penger til nærmeste "krisesenter for dyr"!

Gjest Fenrisulven
Skrevet

''Selvfølgelig, men det er lov å vise sammfunsengasjement og empati for dyrleger også. ''

Men dyrlegen har jo til en viss grad gjort dette allerede ved å halvere prisen.

Var til vetrinær med katten en lørdag, røntgen, antibiotika og en hevelsesdempene sak samt 2 bokser kattemat, kr 1150,- Hun hadde egentlig stengt, men svarte på tlf og kom på jobb. Fulgte opp med telefon og fakset resept senere i uka uten og kreve en krone til. Jeg er ikke en gang fast kunde der, hun foreslo selv at hun kunne maile bildene til min vanlige vetrinær.

Fantastisk dame!

Jeg synes 1200 er mye, men jeg hadde antagelig behandlet alle hjemløse dyr gratis og gått dundrende konkurs...

Skrevet

Var til vetrinær med katten en lørdag, røntgen, antibiotika og en hevelsesdempene sak samt 2 bokser kattemat, kr 1150,- Hun hadde egentlig stengt, men svarte på tlf og kom på jobb. Fulgte opp med telefon og fakset resept senere i uka uten og kreve en krone til. Jeg er ikke en gang fast kunde der, hun foreslo selv at hun kunne maile bildene til min vanlige vetrinær.

Fantastisk dame!

Jeg synes 1200 er mye, men jeg hadde antagelig behandlet alle hjemløse dyr gratis og gått dundrende konkurs...

Me too!

Skrevet

Det var en kjempelang setning...Men sann!

Jeg kan òg sitte her å forlange bedre behandlig av dyr. I stedet ber jeg at alle, som leser her, donerer penger til nærmeste "krisesenter for dyr"!

''Det var en kjempelang setning...Men sann!''

Er vel greit å utfordre de små grå litt! ;-)

Skrevet

Fantastisk dame!

''jeg hadde antagelig behandlet alle hjemløse dyr gratis og gått dundrende konkurs...''

Selv om dette hadde medført at barna dine sultet og huset gikk på tvangsauksjon og dere alle måtte leve på sosialstønad og uten et eneste veterinærprodukt som kunne brukes til å hjelpe dyr? ;-)

Det er fint tenkt å hjelpe dyr til man konker, men likevel litt for korttenkt.

Skrevet

''jeg hadde antagelig behandlet alle hjemløse dyr gratis og gått dundrende konkurs...''

Selv om dette hadde medført at barna dine sultet og huset gikk på tvangsauksjon og dere alle måtte leve på sosialstønad og uten et eneste veterinærprodukt som kunne brukes til å hjelpe dyr? ;-)

I dine øyne, ja, men hvilke signaler gir vi til barna våre, om vi bare tenker dyr? Tror det samme eksperimente ble utført under 2. verdenskrig!

Gjest jammenjammen
Skrevet

Min mening

Dyrlegen gav jo halv pris. Og han sa til og med også at han ikke kom til å sende ut noen purring, men at han håpet trådstarter kunne betale en gang han hadde penger.

Jeg synes vel ikke man kan kreve så mye mer av en dyrlege, og synes dyrlegen faktisk strakk seg langt. Dyrlegen skal jo overleve og få bedriften til å gå rundt han også.

Dyrlegen kunne muligens sagt tydeligere helt i starten at han kunne avlive katten gratis, men at de ville koste så og så mye å prøve å holde liv i den. Så ville det blitt trådstarters valg igjen. Men hva ville trådstarter da gjort? Fortsatt vist samfunnsengasjement og sagt han ville dyrlegen skulle gjøre alt for å redde katten?

En eller annen, enten trådstarter eller dyrlegen, vil tape masse penger på at katten ble holdt i livet, da ingen andre tar på seg den kostnaden. Du kan si det dreier seg om en katt, men det kan godt være det er mange som kommer til denne dyrlegen med slike katter. Han vil ikke få bedriften til å gå rundt om han behandler dem gratis. Det kan være hardt og brutalt å innse, men slik er det faktisk her i Norge.

Gjest jammejammen
Skrevet

godt innlegg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...