Gå til innhold

Det koster å være samfunnsengasjert

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dine øyne, ja, men hvilke signaler gir vi til barna våre, om vi bare tenker dyr? Tror det samme eksperimente ble utført under 2. verdenskrig!

Wow! dette blir for villt å svare på - selv for en dyreelsker som meg!

Skrevet

Jeg syns du gjorde det riktige! Bra det fins noen ærlige og snille folk der ute! :-)

Enig i at det er litt sure penger å få en slik regning, men katta slapp i alle fall å lide lenger og den fikk en sjans..

Du kan jo ringe inn til lokalavisa og informere om det som har skjedd, men spørs vel om noen kommer og betaler deg tilbake det du har lagt ut. Eieren av katten burde betale deg.

Dyremishandlingen kan du uansett anmelde og dersom de finner ut av hvem som har gjort det så har du et erstatningskrav.

Kanskje avisa lager en sak på det slik at sannsynligheten for tips til politiet øker?

Gjest Fenrisulven
Skrevet

''jeg hadde antagelig behandlet alle hjemløse dyr gratis og gått dundrende konkurs...''

Selv om dette hadde medført at barna dine sultet og huset gikk på tvangsauksjon og dere alle måtte leve på sosialstønad og uten et eneste veterinærprodukt som kunne brukes til å hjelpe dyr? ;-)

Det er fint tenkt å hjelpe dyr til man konker, men likevel litt for korttenkt.

''Selv om dette hadde medført at barna dine sultet og huset gikk på tvangsauksjon og dere alle måtte leve på sosialstønad og uten et eneste veterinærprodukt som kunne brukes til å hjelpe dyr? ;-)''

Så langt får vi vel ikke la empatien drive oss;-)

''Det er fint tenkt å hjelpe dyr til man konker, men likevel litt for korttenkt.''

Godt jeg ikke er dyrlege da, men klarer å engasjere meg i dyrs velferd (og mennesker) uten at noen i familien sulter eller på annen måte lider nød av mitt lille engasjement:-)

Men jeg tror, om jeg hadde vært dyrlege ville hatt problemer med å ta betalt for å hjelpe hjemløse dyr, fikk heller satse på å ta betalt av de som kommer med Chihuahuaen i en Burberry bag.

Skrevet

Dyrlegen gav jo halv pris. Og han sa til og med også at han ikke kom til å sende ut noen purring, men at han håpet trådstarter kunne betale en gang han hadde penger.

Jeg synes vel ikke man kan kreve så mye mer av en dyrlege, og synes dyrlegen faktisk strakk seg langt. Dyrlegen skal jo overleve og få bedriften til å gå rundt han også.

Dyrlegen kunne muligens sagt tydeligere helt i starten at han kunne avlive katten gratis, men at de ville koste så og så mye å prøve å holde liv i den. Så ville det blitt trådstarters valg igjen. Men hva ville trådstarter da gjort? Fortsatt vist samfunnsengasjement og sagt han ville dyrlegen skulle gjøre alt for å redde katten?

En eller annen, enten trådstarter eller dyrlegen, vil tape masse penger på at katten ble holdt i livet, da ingen andre tar på seg den kostnaden. Du kan si det dreier seg om en katt, men det kan godt være det er mange som kommer til denne dyrlegen med slike katter. Han vil ikke få bedriften til å gå rundt om han behandler dem gratis. Det kan være hardt og brutalt å innse, men slik er det faktisk her i Norge.

''Jeg synes vel ikke man kan kreve så mye mer av en dyrlege, og synes dyrlegen faktisk strakk seg langt. Dyrlegen skal jo overleve og få bedriften til å gå rundt han også. ''

Helt enig!

''Dyrlegen kunne muligens sagt tydeligere helt i starten at han kunne avlive katten gratis, men at de ville koste så og så mye å prøve å holde liv i den. Så ville det blitt trådstarters valg igjen. Men hva ville trådstarter da gjort? Fortsatt vist samfunnsengasjement og sagt han ville dyrlegen skulle gjøre alt for å redde katten?''

Det kan jo faktisk spørres om det er det beste for en sterkt skadet og mishandlet katt å bli utsatt for alskens forsøk på å holde den i live - kanskje det bare øker smerten og pinen for dyret.

Men det er i grunnen en annen debatt! :-)

Skrevet

''Selv om dette hadde medført at barna dine sultet og huset gikk på tvangsauksjon og dere alle måtte leve på sosialstønad og uten et eneste veterinærprodukt som kunne brukes til å hjelpe dyr? ;-)''

''Det er fint tenkt å hjelpe dyr til man konker, men likevel litt for korttenkt.''

Godt jeg ikke er dyrlege da, men klarer å engasjere meg i dyrs velferd (og mennesker) uten at noen i familien sulter eller på annen måte lider nød av mitt lille engasjement:-)

Men jeg tror, om jeg hadde vært dyrlege ville hatt problemer med å ta betalt for å hjelpe hjemløse dyr, fikk heller satse på å ta betalt av de som kommer med Chihuahuaen i en Burberry bag.

''Men jeg tror, om jeg hadde vært dyrlege ville hatt problemer med å ta betalt for å hjelpe hjemløse dyr, fikk heller satse på å ta betalt av de som kommer med Chihuahuaen i en Burberry bag.''

Det kan som jammenjammen skriver være adskillig fler enn én katt denne dyrlegen får inn til behandling på denne måten, så det kan bli mange regninger som må skyves over på Chihuahua-eiere da! ;-)

Og dessuten: Ettersom dette neppe ville blitt praktisert av alle dyrleger, vil den barmhjertige dyrlegen få et kraftig konkurranseulempe i forhold til de dyrlegene som IKKE hjelper dyr gratis, så da kan det jo hende at alle Chihuahua-eieren tar med hundene sine til andre og billigere dyrleger...

Så går den snille dyrlegen konk uansett...

Og: Hvis det blir kjent at dyrlege X behandler "løskatter" gratis, så er jo den enkleste oppskriften på å få gratis veterinærbehandling av katten din å si at du fant katta tuslende gatelangs men at du gjerne vil beholde den hvis den blir frisk!

Gjest jammejammen
Skrevet

''Jeg synes vel ikke man kan kreve så mye mer av en dyrlege, og synes dyrlegen faktisk strakk seg langt. Dyrlegen skal jo overleve og få bedriften til å gå rundt han også. ''

Helt enig!

''Dyrlegen kunne muligens sagt tydeligere helt i starten at han kunne avlive katten gratis, men at de ville koste så og så mye å prøve å holde liv i den. Så ville det blitt trådstarters valg igjen. Men hva ville trådstarter da gjort? Fortsatt vist samfunnsengasjement og sagt han ville dyrlegen skulle gjøre alt for å redde katten?''

Det kan jo faktisk spørres om det er det beste for en sterkt skadet og mishandlet katt å bli utsatt for alskens forsøk på å holde den i live - kanskje det bare øker smerten og pinen for dyret.

Men det er i grunnen en annen debatt! :-)

'' Det kan jo faktisk spørres om det er det beste for en sterkt skadet og mishandlet katt å bli utsatt for alskens forsøk på å holde den i live - kanskje det bare øker smerten og pinen for dyret.

''

Igjen et veldig godt poeng fra deg. Slv om jeg nok må innrømme jeg sannsynligvis ville gjort det meste for å redde min egen katt.

Men dette er, som du sier, en helt annen debatt, så vi bør kanskje la den ligge :)

Gjest jammenjammen
Skrevet

'' Men jeg tror, om jeg hadde vært dyrlege ville hatt problemer med å ta betalt for å hjelpe hjemløse dyr, fikk heller satse på å ta betalt av de som kommer med Chihuahuaen i en Burberry bag. ''

Hva med alle midt imellom. Hva med sosialklienter som kommer med katten sin? Hva med minstepensjonister? Hva med vanlig "Ola Nordmann"? Ville du differensiere prisene til alle avhengig av hvor mye penger de "ser ut til å ha"?

Det er bare et spørsmål altså :)

Skrevet

'' Det kan jo faktisk spørres om det er det beste for en sterkt skadet og mishandlet katt å bli utsatt for alskens forsøk på å holde den i live - kanskje det bare øker smerten og pinen for dyret.

''

Igjen et veldig godt poeng fra deg. Slv om jeg nok må innrømme jeg sannsynligvis ville gjort det meste for å redde min egen katt.

Men dette er, som du sier, en helt annen debatt, så vi bør kanskje la den ligge :)

''jeg sannsynligvis ville gjort det meste for å redde min egen katt''

Det skjønner jeg veldig godt! :-)

Jeg har ikke katt selv, men skulle gjerne ha hatt. Men familien min hadde hund som levde i nesten 15 år, og jeg husker hvor usigelig trist det var da den døde. Nesten som å miste et familiemedlem!! (Jeg sier nesten, for akkurat da hunden døde tenkte jeg at dette var like ille som å miste et familiemedlem, men da jeg året etter mistet bestemoren min, rykket hundedødsfallet nedover på den "relative tristhetsskalaen" *S*)

Skrevet

'' Men jeg tror, om jeg hadde vært dyrlege ville hatt problemer med å ta betalt for å hjelpe hjemløse dyr, fikk heller satse på å ta betalt av de som kommer med Chihuahuaen i en Burberry bag. ''

Hva med alle midt imellom. Hva med sosialklienter som kommer med katten sin? Hva med minstepensjonister? Hva med vanlig "Ola Nordmann"? Ville du differensiere prisene til alle avhengig av hvor mye penger de "ser ut til å ha"?

Godt poeng!

Som sagt i et annet innlegg synes jeg heller man burde kjempe for å få et eget dyrepoliti i Norge fremfor å kreve at dyrleger "tar samfunnsansvar".

Gjest Fenrisulven
Skrevet

''Hva med alle midt imellom. Hva med sosialklienter som kommer med katten sin? Hva med minstepensjonister? Hva med vanlig "Ola Nordmann"? Ville du differensiere prisene til alle avhengig av hvor mye penger de "ser ut til å ha"?

Det er bare et spørsmål altså :)''

Nå er det jo slik, eller burde være slik, at alle som som påtar seg ansvaret for et dyr skal også ha råd til å kjøpe mat, nødvendig utstyr og betale vetrinærutgifter, men slik er det nok desverre ikke. Så ja, kanskje ville jeg hatt en "behovsprøvet" prisliste;-) Kom med likningen så skal jeg se hva det kommer på frue!

Kanskje like greit jeg bare er en vanlig ansatt og ikke en selvstendig næringsdrivende.

Gjest Fenrisulven
Skrevet

''Men jeg tror, om jeg hadde vært dyrlege ville hatt problemer med å ta betalt for å hjelpe hjemløse dyr, fikk heller satse på å ta betalt av de som kommer med Chihuahuaen i en Burberry bag.''

Det kan som jammenjammen skriver være adskillig fler enn én katt denne dyrlegen får inn til behandling på denne måten, så det kan bli mange regninger som må skyves over på Chihuahua-eiere da! ;-)

Og dessuten: Ettersom dette neppe ville blitt praktisert av alle dyrleger, vil den barmhjertige dyrlegen få et kraftig konkurranseulempe i forhold til de dyrlegene som IKKE hjelper dyr gratis, så da kan det jo hende at alle Chihuahua-eieren tar med hundene sine til andre og billigere dyrleger...

Så går den snille dyrlegen konk uansett...

Og: Hvis det blir kjent at dyrlege X behandler "løskatter" gratis, så er jo den enkleste oppskriften på å få gratis veterinærbehandling av katten din å si at du fant katta tuslende gatelangs men at du gjerne vil beholde den hvis den blir frisk!

Ja, huff det høres jo ikke bra ut det der, så det er som jeg svarer jammenjammen godt jeg ikke er selvstendig næringsdrivende og kun en vanlig ansatt.

Gjest Fenrisulven
Skrevet

Godt poeng!

Som sagt i et annet innlegg synes jeg heller man burde kjempe for å få et eget dyrepoliti i Norge fremfor å kreve at dyrleger "tar samfunnsansvar".

Hvordan tenker du et Dyrepoliti finansiert og hvordan kjemper du for det?

Skrevet

Hvordan tenker du et Dyrepoliti finansiert og hvordan kjemper du for det?

Det er jo ikke meg som sier at dyrleger må jobbe gratis! ;-)

Men den som mener det, synes jeg heller burde argumentere for dyrepoliti. Jeg vet ikke hvordan dette finansieres i USA, men jeg antar at det enten skjer ved offentlige midler ("skattepenger") eller ved private donasjoner, eller begge deler.

Skrevet

Ja, huff det høres jo ikke bra ut det der, så det er som jeg svarer jammenjammen godt jeg ikke er selvstendig næringsdrivende og kun en vanlig ansatt.

Jeg er også glad for at jeg ikke er næringsdrivende!! ;-)

Skrevet

Det var veldig bra gjort!

Du får sikkert din lønn i himmelen, sjøl om det sikkert ikkje hjelper akkurat no.

Skrevet

Fint du tok med dyret til veterinæren.

Veterinæren kan selvfølgelig ikke jobbe gratis, uansett hvor dyrene komme fra, men han burde kanskje antydet på forhånd hva det kunne koste.

Skrevet

Da burde man heller hatt sånn "dyrepoliti" i Norge som det vi kan se på Discovery ("f eks Houston ASPCA").

Man kan jo ikke pålegge næringsdrivende å drive gratisarbeid uansett hvor samfunnsgavnlig det måtte være. derfor har man f eks TT-kort fremfor å pålegge enhver taxisjåfør å være "grei" mot eldre og funksjonshemmede, man har ordning med fri rettshjelp fremfor å pålegge en generell plikt for alle advokater til å hjelpe dem som er blakk, man har en ordning der du kan få dekket levekostnader på sosialen fremfor at enhver butikkinnehaver er forpliktet til å gi bort gratis varer osv osv.

Gode poenger :-)

Skrevet

Takk for svar!

Eg har i ettertid tenkt at 2400,- er ustyrtelig mye penger for noe lunket vann, 2 sprøyter, oksygen og omtanke...

For meg virker veterinæren litt merkelig, som kan komme med en slik sum til "finneren" av et skadet dyr. Med hans kunnskap og erfaring, burde kan kanskje tidlig kunne se om katten burde fått en avlivingssprøyte i stedet???

Det er rart å kjøre forbi stedet der eg fant kattungen. Bak den var en stor, høy steinmur, og sykkelveien var laaaaang uten særlig tilkomst. Stakkars ulykkelige, lille vesen... Sterkt nedkjølt, hvor hadde den sovet om natten?

Fælt å si det, men et tonn (bil) over den i 50 km/t var kanskje bedre for den, enn de mange timene med hender, spritlukt, stikking...

Nei, det mente eg ikke. Skulle bare ønske at den slapp å lide.

Skrevet

Er det mulig. Å bli krevd for penger for å lever dyra til andre høres helt feil ut. Fikk du greie på dette i forkant?

Eg kom med utspill om at den kanskje burde avlives, men vetrerinæren sa de ikke kunne gjøre det uten å vite diagnosen først..

Tabben min var vel at eg sa eg ville beholde den om den overlevde...

Hvis dette skjer igjen, skal eg ikke oppgi mitt navn eller tlf. nr, men heller ringe tilbake til veterinæren noen timer senere og høre hvordan det gikk med dyret... og evt. da tilby meg å adoptere det...

Skrevet

Eg kom med utspill om at den kanskje burde avlives, men vetrerinæren sa de ikke kunne gjøre det uten å vite diagnosen først..

Tabben min var vel at eg sa eg ville beholde den om den overlevde...

Hvis dette skjer igjen, skal eg ikke oppgi mitt navn eller tlf. nr, men heller ringe tilbake til veterinæren noen timer senere og høre hvordan det gikk med dyret... og evt. da tilby meg å adoptere det...

Jeg synes faktisk at vetrinæren burde gitt deg en pris for slik behandling FØR noe skjedde. Å spandere en drøy tusenlapp for å få en ny katt er det jo et fåtall som vil. Kattunger gis jo bort gratis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...