Gå til innhold

Konfirmasjon, gjester?

Anbefalte innlegg

Gjest litenfam
Skrevet

Hvor mange er det vanlig å be i en konfirmasjon? Skjønner jo at det er veldig forskjellig, men hva er et minimum da for å si det slik? Vi er en meget liten familie og ser av den grunn mørkt på å holde selskap, blir så "stusselig" liksom... Synspunkter taes i mot med takk:)

Skrevet

Nærmeste familie og eventuelt kusiner, fettere og tanter. Så står man fri til å invitere gode venner av foreldre og gode venner av konfirmanten med foreldre!

Selv om det blir lite og intimt, så er det til en glede for konfirmanten uansett. Desto mindre selskap, desto mer kan dere gi.

Lykke til!

Skrevet

Tja, jeg vil vel si at 4 personer inklusive konfirmanten er et minimum! ;-)

Jeg ville synes det var naturlig at følgende var med i selskapet, foruten konfirmanten (tar forbehold mot skikkelige familiefeide/vanskelige forhold):

Mor, far, besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn, samt faddere, dersom de ikke allerede er omfattet av forannevnte grupperinger. Da jeg selv ble konfirmert, lå gjestelista på dette planet.

I tillegg kan man eventuelt vurdere å invitere grandtanter og -onkler, andre familiemedlemmer som står i en "særstilling", og eventuelt venner av konformanten som ikke selv konfirmeres den dagen eller "familievenner".

Persille1365381127
Skrevet

Tja, du må jo ikke invitere bare familie? Vi har hatt familievenner i alle våre konfirmasjoner, og barnedåpene har det også vært sånn - venner som står familiene nære har vært helt natrulige gjester.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Tja, du må jo ikke invitere bare familie? Vi har hatt familievenner i alle våre konfirmasjoner, og barnedåpene har det også vært sånn - venner som står familiene nære har vært helt natrulige gjester.

''venner som står familiene nære har vært helt natrulige gjester.''

Slik er det hos oss også.

Skrevet

Det finnes ikke regler på dette. Dere gjør hva dere har lyst til.

Bortsett fra kameraten til sønnen min som han har kjent siden de var 2 år og min barndomsvenninne som er fadder, har vi bare bedt den nærmeste familie. Vi blir 30 og flere er det ikke plass til i stua.

Om vi var en en liten familie, ville vi jo ha leget et skikkelig selskap til sønnen vår alikevel og da hadde vi heller bedt venner.

Skrevet

Mine er skilsmissebarn og har fire familier som kan bes og da blir vi fort 40-50 stykker... Vi får se når den tid kommer. :o)

Men i alle fall konfirmanten, foreldrene, evt. søsken, besteforeldre og faddere. Tanter og onkler og søskenbarn også om søskenbarna er såpass nære i alder og relasjon at de har en del kontakt i alle fall.

Skrevet

Tja, jeg vil vel si at 4 personer inklusive konfirmanten er et minimum! ;-)

Jeg ville synes det var naturlig at følgende var med i selskapet, foruten konfirmanten (tar forbehold mot skikkelige familiefeide/vanskelige forhold):

Mor, far, besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn, samt faddere, dersom de ikke allerede er omfattet av forannevnte grupperinger. Da jeg selv ble konfirmert, lå gjestelista på dette planet.

I tillegg kan man eventuelt vurdere å invitere grandtanter og -onkler, andre familiemedlemmer som står i en "særstilling", og eventuelt venner av konformanten som ikke selv konfirmeres den dagen eller "familievenner".

4?

Kor fikk du det tallet fra?

Innklusive konfirmanten så er det omtrent "standard praksis" (og god skikk & bruk) at mor & far er tilstede, hvem blir da fjerdemann?

Presten?

Skrevet

4?

Kor fikk du det tallet fra?

Innklusive konfirmanten så er det omtrent "standard praksis" (og god skikk & bruk) at mor & far er tilstede, hvem blir da fjerdemann?

Presten?

Kanskje en søster eller bror. Nei, tallet var tatt fra løse luften for hva som er det minste antall mennesker som må til for at man skal kalle det for et "selskap". Mulig det holder med 3 også;-)

Litt sånn "two's company, three's a crowd and four's a selskap";-)

Gjest liten fam vi og
Skrevet

I min datters konfirmasjon hadde vi 22 gjester til middag og 25 til kaffe. Det syns vi var et helt passende antall. Vi har liten familie, men mange gode familievenner som har vært mye sammen med familien i hele barnas oppvekst. Det var helt naturlig for oss å be de nærmeste familievennene på samme måte som den nærmeste familien. "Venner er familien man velger selv".

Skrevet

Samme her. Det er ikke bare lov å skape sine egne familiebånd, det er til og med lurt til tider. ;o)

Persille1365381127
Skrevet

Samme her. Det er ikke bare lov å skape sine egne familiebånd, det er til og med lurt til tider. ;o)

Og, det blir gjerne den beste familien også ;)

Skrevet

Vi var 12 stk i min konfirmasjon. Også liten familie.

suzann1365381182
Skrevet

I min datters konfirmasjon hadde vi 22 gjester til middag og 25 til kaffe. Det syns vi var et helt passende antall. Vi har liten familie, men mange gode familievenner som har vært mye sammen med familien i hele barnas oppvekst. Det var helt naturlig for oss å be de nærmeste familievennene på samme måte som den nærmeste familien. "Venner er familien man velger selv".

Hvordan var det å holde 3 stk utenfor middagen? Med så få ville jeg kanskje invitert dem til middag også.

Skrevet

Vi står også foran en konfirmasjon til våren. Vi blir 24-30stk. Min sønn og fetteren (sønn til min søster) skal feire sammen.

Jeg tror ikke du skal tenke så på hvor mange dere kan bli, men hvor koselig dere kan få det... Det går også an å bestille bord i en restaurant på hotell der det gjerne er flere små konf.selskaper. Da får dere litt stemning der. Selv ville jeg likt å være bare noen få stk for da kunne vi hatt det hjemme, men nå er lokalet bestilt, så får jeg glede meg over fordelene ved det å ikke ha det hjemme. Det er for og imot uansett hva som velges

synes

Skrevet

Det er nok mange som har ganske små selskap dersom dette skal holdes hjemme. Min stesønn hadde 40 tror jeg. Det synes jeg ble ganske dumt ettersom han knapt nok kjente mange av de som kom.

Selv hadde jeg nok ca. 15 pers. Det var plass i stua hjemme selv om det ble ganske fullt. Og jeg kjente alle sammen:-)

Gjest noen tips....
Skrevet

Det er vel ikke noe som heter vanlig eller uvanlig, det kommer jo an på hvor stor familie du har. Noen har stor familie og noen har små, sånn er det bare. Husker da jeg var yngre så var jeg misunnelig på de som hadde store familier og hadde f.eks. 50 stk i konfirmasjonen, vi var sikkert bare 20 medregnet søskenbarna mine som var litt yngre enn meg, men jeg vet om folk som hadde enda færre...

Nå er jeg voksen og gift. Da vi skulle gifte oss hadde jeg først lyst på stort bryllup, men det koster flesk! Nå har jo familien naturlig nok blitt litt større, men fortsatt er vi jo ikke så mange på min side da, men hvis jeg inviterte mine egne søsken, foreldra, barn av søsken og mine tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldre, samt at mannen min inviterte sin slekt - og han har MANGE søskenbarn,s å hadde det blitt litt vel mange gjester. Verken han eller jeg liker storselskap.

Så for å ikke gjøre forskjell bestemte vi oss for kun å invitere de nærmeste, og det ble våre søsken med barn, våre foreldre og oss selv, vi ble en liten gjeng på 16 stk, men det syns jeg var akkurat passe.

Ikke heng deg så mye opp i hva som er riktig antall, det kommer som sagt an på hvor stor slekt du har og hvor stort selskap du orker eller har råd til å ha.

Jo flere gjester - jo dyrere blir det :) Da må du leie lokale, og ikke orker du å lage mat til så mange? Du kan bestille mat, eller kanskje dere kan lage mat på dugnad?

Ang. kakene er det jo litt letter da. Mange jeg kjenner inviterer de nærmeste på middag, mens de inviterer litt flere til kaker. Det blir ikke så mye dyrere da man tar det litt på dugnad, flere av gjestene har med seg kaker :)

Gjest liten fam vi og
Skrevet

Hvordan var det å holde 3 stk utenfor middagen? Med så få ville jeg kanskje invitert dem til middag også.

Det var tre kamerater av konfirmanten som er er et par år eldre enn henne, og derfor ikke hadde konfirmasjon selv samtidig. De er noen aktive gutter som ikke liker å sitte lenge ved bordet med taler osv. Derfor passet det godt å be dem til kaffen som var mer uformell, og bordplasseringen annerledes, sånn at ungdommene kunne sette seg sammen. Det var veldig vellykket!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...