Gå til innhold

Hva syns du om bankenes service?

Anbefalte innlegg

Gjest ungdomsskole-lærer
Skrevet

På skolen hvor jeg jobber har vi noen elevbedrifter. Elevene handler inn råvarer, produserer mat, selger til elever og personalet i kantina, fører regnskap osv. De har en omsetning på ca 3500-4000 kr pr dag som settes inn på en bankkonto de har opprettet til formålet. Maten de selger koster 10, 15 eller 20 kroner pr enhet, og de fleste betaler naturligvis med mynter. De får inn ca 2500-3000 kr i mynter pr dag, resten i sedler. Tidligere var det bare å telle opp myntene i en mynt-teller i banken og overføre pengene til egen konto gratis. Sånn er det ikke lenger. Nå må man betale 10% i gebyr dersom man skal sette penger i form av mynter inn på kontoen. Det betyr at elevbedriftene må ut med 1300-1500 kr pr uke for å sette pengene inn på egen konto. Hva syns dere om dette?

AneM1365380603
Skrevet

De fleste bankene har maskiner du selv betjener, og det koster ingenting. Det er bare å legge sedler og mynter i, så blir pengene opptelt og overført til konto.

Bytt bank, kanskje?

Skrevet

Enig med AneM - bytt bank! Gi beskjed til banken om at det faktisk er sånn at dere må betale så mye for å få bruke banken så kan de bare glemme å ha dere som kunder så mye som en eneste dag til.

Gjest ungdomsskole-lærer
Skrevet

De fleste bankene har maskiner du selv betjener, og det koster ingenting. Det er bare å legge sedler og mynter i, så blir pengene opptelt og overført til konto.

Bytt bank, kanskje?

I de to bankene vi har her i bygda er det dessverre ikke lenger mulig. Det var sånn vi gjorde det tidligere, men det går ikke lenger. Postkontoret er nedlagt, så det er heller ingen løsning å bruke postbanken. Vi kan bruke bank i butikk, men der må man legge en og en mynt i mynttelleren i kassa, ikke så velegnet for oss akkurat. Vi kan bruke banken i nærmeste by, men det er et stykke unna, og det betyr at elevene ikke får satt inn pengene selv i skoletiden. For at elevene skal spare penger, løser vi det på den måten at en voksen tar med pengene inn til byen for å sette de inn på konto. Men jeg syns det er helt forkastelig at det skal være nødvendig.

Skrevet

I de to bankene vi har her i bygda er det dessverre ikke lenger mulig. Det var sånn vi gjorde det tidligere, men det går ikke lenger. Postkontoret er nedlagt, så det er heller ingen løsning å bruke postbanken. Vi kan bruke bank i butikk, men der må man legge en og en mynt i mynttelleren i kassa, ikke så velegnet for oss akkurat. Vi kan bruke banken i nærmeste by, men det er et stykke unna, og det betyr at elevene ikke får satt inn pengene selv i skoletiden. For at elevene skal spare penger, løser vi det på den måten at en voksen tar med pengene inn til byen for å sette de inn på konto. Men jeg syns det er helt forkastelig at det skal være nødvendig.

Jeg går ut fra at dere har snakket med banken/bankene der dere holder til for å høre om de kan gjøre en avtale spesielt for UB?

Skrevet

Gjør en avtale med en av butikkene, de trenger alltid vekslepenger.

Gjest ungdomsskole-lærer
Skrevet

Jeg går ut fra at dere har snakket med banken/bankene der dere holder til for å høre om de kan gjøre en avtale spesielt for UB?

Ja, det har vi. Vi har forklart, tryglet og bedt. Men nei, de eneste de gjør unntak for er barn som kommer for å tømme sparebøssa si.

Gjest ungdomsskole-lærer
Skrevet

Gjør en avtale med en av butikkene, de trenger alltid vekslepenger.

Det har vi ikke prøvd. Kanskje det er en god ide, ja. Skal jammen forhøre meg i morgen den dag.

Skrevet

Ja, det har vi. Vi har forklart, tryglet og bedt. Men nei, de eneste de gjør unntak for er barn som kommer for å tømme sparebøssa si.

Herlighet, så vanvittig dårlig service. Har dere en lokalavis dere kan kontakte? Skulle tro det er en fin sak som kanskje får fart på servicen...

Persille1365381127
Skrevet

De aller fleste kiosker og butikker har for lite veksel, og må betale for å få kjøpe mynter - kan dere ikke høre med lokalbutikkene om dere kan få veksle hos dem?

Da har dere sedler - og det må man vel ikke betale for å sette inn?

Gjest nicketinick
Skrevet

Forkastelig er en passe betegnelse ja.

Gjest ungdomsskole-lærer
Skrevet

Herlighet, så vanvittig dårlig service. Har dere en lokalavis dere kan kontakte? Skulle tro det er en fin sak som kanskje får fart på servicen...

Kanskje det ja. Sikkert en fin sak for lokalavisa. Hmm, må vel kanskje ha tillatelse fra skoleeier (kommunen) og foreldrene først da. Foreldrene syns sikkert det er greit, men er ikke så sikker på kommunen.

Gjest ungdomsskole-lærer
Skrevet

De aller fleste kiosker og butikker har for lite veksel, og må betale for å få kjøpe mynter - kan dere ikke høre med lokalbutikkene om dere kan få veksle hos dem?

Da har dere sedler - og det må man vel ikke betale for å sette inn?

Sedler kan vi fortsatt sette inn gebyrfritt, utrolig nok. En god ide å undersøke om butikkene er interessert i å veksle.

Skrevet

Kanskje det ja. Sikkert en fin sak for lokalavisa. Hmm, må vel kanskje ha tillatelse fra skoleeier (kommunen) og foreldrene først da. Foreldrene syns sikkert det er greit, men er ikke så sikker på kommunen.

Dere trenger ikke kommunens tillatelse for å å kontakte avisa. Men dere må ha rektors tillatelse for å invitere avisa til skolen.

Gjest ungdomsskole-lærer
Skrevet

Dere trenger ikke kommunens tillatelse for å å kontakte avisa. Men dere må ha rektors tillatelse for å invitere avisa til skolen.

Da får vi høre om rektor er villig til det. Han må vel stå til rette for kommunen da, vil jeg tro.

Skrevet

Da får vi høre om rektor er villig til det. Han må vel stå til rette for kommunen da, vil jeg tro.

Han er i hvert fall i sin fulle rett. Men husk at dersom elevene skal uttale seg, bør foreldrene informeres og gi samtykke.

Gjest ungdomsskole-lærer
Skrevet

Han er i hvert fall i sin fulle rett. Men husk at dersom elevene skal uttale seg, bør foreldrene informeres og gi samtykke.

Ja, er klar over det, og tror nok det går greit.

Persille1365381127
Skrevet

Sedler kan vi fortsatt sette inn gebyrfritt, utrolig nok. En god ide å undersøke om butikkene er interessert i å veksle.

Jeg synes i hvertfall de konstant er tomme for veksel, og blir superglade om vi kan betale med mynter - så jeg tror dere har gode muligheter der :)

Og når dere handler, så betal ALT med mynter selvfølgelig. Og om noen betaler med 200-lapp, gi igjen alt i mynter, ingenting i sedler. Sånne ting :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...